Full version: Jordblandning
Therese.3z
Jag har köpt minsta sortens lecakulor (2-6 mm) för att blanda i jorden åt mina hoyor. Men hur mycket lecakulor ska jag ha till hur mycket jord?
50-50? 75% jord, 25% leca? Kanske bara 10% leca?

Övriga förslag på saker som är bra att ha i jorden åt hoyor skulle också vara bra! (Jag tycker vermiculite och perlite är för dyrt.. Jag har helt enkelt inte råd med dem.)
Alexander-VG-zon3
jag gillar inte blanda gjorden med leca
istället som jag har till alla mina växter även hoyoa är
för näring krävande växter
=jord lite torv
för mer växter som vill ha mindre närings rikt
= torv mindre jord
för kaktusar och andra öken växter
=hälften sand sen då torv och jord till en hälft
för palmer
= om man har så brukar jag blanda i koral sand
sen för alla växter har jag leca i botten
sen vet jag inte hur dyrt torv är
sen det du undrade hade jag tat hälften jord hälften leca
Rossi
Varför inte köpa färdig krukväxtjord som innehåller leca-kulor? Det gör alltid jag och det funkar bra till Hoyorna.
Therese.3z
Jag har ingenting alls mer än jord i mina krukor nu åt hoyorna och det fungerar då bra för mig. Men eftersom alla säger att det fungerar mycket bättre om man blandar i tex lecakulor så vill jag veta hur mycket det ska vara i för att fungera som bäst och det kan jag inte styra om jag köper färdigblandad jord.
Ingrid på Västkusten
Hmm - jag tycker itne det fungerar bättre. För mkt ger för blött - nånstans runt 20% per volum är rättså OK:

Perlit skall man köpa i storsäck då är den billig - pöttepåsarna är snuskdyra! Perlit funkar som lecakulor - grus och sand likaså - som är billigare.
Prova annars orkideblandning - det är också smaskens till vissa hoyor.
Fast i hpyavärlden verkar det vara som ia lla andra specialicerade samfund - jordblandningar är religion :-))
Therese.3z
Ingrid på Västkusten:

Låter vettigt med typ 20%.

De enda perlite/vermiculite-påsarna jag har hittat häromkring mig är (hittills) små 3-liters påsar för hiskeliga 45:- st.. Lite mastigt när man ska plantera om ca 250 krukor. Då slinger det iväg snabbt.

Orkidée-jord? Vad är det med den som hoyorna gillar?

Ja, jag har märkt det, alla har sin egen jordblandning och har man inte precis så-och-så mycket av det-och-det så lär alla ens hoyor dö.. blink.gif smile.gif
Jag märker ju hur folk som "kan" hoyor riktigt ryser då de hör att jag inte har nånting mer än vanligt jord åt mina. smile.gif
Rossi
CITAT (Therese.3z @ 31-08-2005, 09:07)
Jag har ingenting alls mer än jord i mina krukor nu åt hoyorna och det fungerar då bra för mig. Men eftersom alla säger att det fungerar mycket bättre om man blandar i tex lecakulor så vill jag veta hur mycket det ska vara i för att fungera som bäst och det kan jag inte styra om jag köper färdigblandad jord.

Vad jag menade är att om du köper färdigblandad jord så har säkert tillverkaren gjort en lagom avvägning när det gäller mängden lecakulor.
Therese.3z
CITAT (Rossi @ 31-08-2005, 12:46)

Vad jag menade är att om du köper färdigblandad jord så har säkert tillverkaren gjort en lagom avvägning när det gäller mängden lecakulor.

Jo, det är ju tänkbart att det är så, men många menar att jordtillverkarna inte vet hur det ska vara eller hur det ska vara när det är som bäst.. smile.gif
Rossi
CITAT (Therese.3z @ 31-08-2005, 13:04)
CITAT (Rossi @ 31-08-2005, 12:46)

Jo, det är ju tänkbart att det är så, men många menar att jordtillverkarna inte vet hur det ska vara eller hur det ska vara när det är som bäst.. smile.gif

Jag tror nog faktiskt att det ligger mycket forskning bakom det från deras sida. Det ligger ju i deras intresse att konsumenterna är nöjda och köper deras produkter om och om igen. Givetvis kan inte en jordtyp passa ALLA krukväxter men detta är nog en gyllene medelväg som passar bra för de flesta.

Själv köper jag den blandningen och har både till mina Clivior och Hoyor och övriga krukväxter också för den delen och det funkar alldeles utmärkt. Jag köper inte den allra billigaste varianten.

Lycka till!
Alexander-VG-zon3
jag tror dom flästa som tilverkar jorden gör den efter älmant över alla krukväxter jag änvänder inte kruväxt jord har sån jord för ute växter tycker det är bättre rolleyes.gif
iscah
jag använder "villa plantjord". krukväxtjord är för dyr.

blandningen ändras beroende på vad jag har hemma och vad jag är på humör.

Idag blev det tex 3 liter blomjord. 1 liter perlit och ca 3/4 liter små lecaculor. annars brukar jag blanda ut med orkidekompost och vemiculit också. jag tror inte dom stackars hoyorna är så kräsna. med tanke på att dom flesta arterna i naturen lever i grenklykor osv i träd i det avskrap som samlas där.

vad jag däremot har märkt är att det absolut inte är bra att blanda i för mycket perlit då dom gärna torkar ut. men det beror nog mycket på hur man vattnar själv också. jag är en "sällan-vattnare". och det föreligger ingen risk att jag vattnar ihjäl mina blommor. snarare raka motsatsen. så det viktigaste är nog att hitta en jordblandning som passar med hur man själv vattnar. smile.gif
serx
Jag planterar alla mina växter i kattsand (bränd lera 3mm-6mm), hur bra som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon