Ingrid på Västkusten
Hallon!

Skulle ju vara år tre detta men attans vad mina sparrisar kom klent i vår och med så få skott så jag nändes inte göra mer än å smaka på ett par råa(gooooda! - de första skotten som kom var as-tunna sedan kom det mera normalstorlek - men skall det verkeligen komma 4 - 8 skott per planta 'bara' ? de med fyra tordes inte jag ens ta av....fudnerar nu på om jag gjorde fel å det ahde kommit mer å fler av sig själv? Sedan har jag en fundering - jag tror de SLUKAR näring! har ng gett dem för lite......hmmm.

vräkte på gräsklipp 2 ggr plus Algomin å höns så NU ser de bra ut - två meter höga de längsta - det är ju säkert nu man grundlägger nästa års fröjder hehe.

Mn jag tog tilvara på mina lastgamla överlevande stackars fröplantor och stack ner dem i en annan bädd UTAN sparrisbäddspreparering - bara gödsel. Det är en upphöjd bädd :-)

Allting hos mig tar ju TID för etablering berget kyler ju på våren och jorddjupet är klent(iofs inte för sparrisarna). Så jag är kanske lite för ivrig bara.....jag ahr ju efetr fyra år tre vindruvsklasar på en planta som sitter i 20 cm jord så nog finns det hopp och här är det en meter jord!

Hälsar ingrid den jordfattiga
Susanna
tror att mina sparrisplantor är lika gamla som dina. Jag skördade efterhand på dem i våras, men slutade när jag tagit cirka 8 skott på varje. En del skott var brutalt kraftiga, cirka 1,5 cm vid basen. Trodde de skulle smaka sämre men de var precis lika goda som de andra. Efter att jag slutat skörda satte varje planta mellan 4-8 skott som nu är cirka 1,80 höga. Om jag har förstått det hela rätt så ökar väl mängden med åren? Jag har varit dålig på att gödsla, glömde helt bort det förra året....men i år har jag kört med kossa på påse och gräsklipp. Fast jag fick problem med kvickrot som växte in i sparrislisten. Har försökt gräva bort den utan att störa sparrisen men det var svårt. Får se hur det blir nästa år.
mulle
Mina plantor (från frö) är också tredje sommaren på gång nu. Men jag vågade inte skörda ännu i år...
Sparrisen mår jättebra men den får massor av gödsel i sin pallkrage. Varje vår har jag fyllt kragen upp till brädden med kogödsel och dessutom har sparrisen fått Chrysan i år.
Mulle
Ingrid på Västkusten
Tackar!

I starten kom det penntjocka skott och så sedan jättetjocka hos vissa - det varierade en hel del. Så - ahaaaaaaa - nu begriper jag nog bättre! Normalt utfall - tack det var precis vad jag ville höra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon