Ingrid på Västkusten
30-08-2005, 18:57
Hallon!
skördade en SKÅL med havtorn och njööööööt ordentligt av denna urgoda frukt. Men - med sorg Rome har tynat i flera år och ser ut å pegga ur nu ...jag har hört om fler med Romeo-problem - några fler här? Är vilda 'hannar' bättre? Definitivt värt å anstränga sig ;-)
lilla mamma
30-08-2005, 22:50
Min är mindre än Julia men den ser inget sjuk ut
Halaj!
Samma här. Av mina 5 havtorn så är Romeo den ynkligaste.
Är det hans harem som suger ut och mattar ut honom?...:-)
//T
Ingrid på Västkusten
31-08-2005, 08:44
Precis! Romeo var ynkligast även här......nu har jag en Romeo till planterad ett par år senare när jag besläöt mig för å förlänga häcken lite men nu börjar jag bli orolig!
Hos yrkesodlare här i Finland har man noterat detta som ett fenomen, alltså att havtornspojkarna inte är lika stryktåliga som -flickorna. Därför planterar de lite fler pojkar än den traditionella rekommendationen "10 procent". Och har man i en fritidsodling bara en enda pojke kan det plötsligt bli knapert med bär.
Ta också en närmare titt på era buskar: hittar ni rödbruna insjunkna fläckar kring gren- och skottfästen samt gulnande blad har de antagligen drabbats av en svampsjukdom som forskarna antar beror på flera olika sjukdomsalstrare. Problemet är att man inget kan göra åt saken - annat än gräva upp eländet och helst bränna det för att inte sjukdomen ska spridas till de övriga buskarna. Sjukdomen har visat sig ha en större omfattning bland förädlade sorter än man först trodde, och inte ens de "vilda" havtornsstammarna går fria även om de drabbas i mindre grad.
Micke
När kan man förvänta sig de första bären? Jag planterade en Romeo och två Julia för drygt ett år sedan - inga bär ännu.
Men buskarna har vuxit fint och alla - inklusive Romea - ser friska och starka ut.
De är närmare 2 meter höga idag.
Mulle
Ingrid på Västkusten
05-09-2005, 07:42
Tog mig tre år för bär men mina sitter i en spricka i 'så gott som ingen jord alls'.
Tack Micke - jag skall kolla!
Bra Ingrid. Kollade med en yrkesodlare och han rekommenderar (i yrkesodling alltså) en pojke på sex flickor - ja vi pratar ju nu om havtorn och inget annat...
Micke
Hannele
05-09-2005, 21:30
Jag ser ingen skillnad på dem, båda mår bra, fast inga bär ännu.
Ingrid på Västkusten
06-09-2005, 07:05
Inga rödbruna insjunkna fläckar. Romeo hartynat i ett par år nu - såg lite sjuk ut efetr första vintern och vart gradvis sämre å sämre år efter år. Jag har haft lite tätare med Romeo så jag skall ha en till en fast planterad i fjol då.
Hmm få se hur det ser ut då. Skall gräva upp Romeo då - och slänga honom i skogen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.