Ingrid på Västkusten
Hallon,

kan det vara den konstiga våren? Har aldrig haft å fin skörd som i år -d et rä köpestorlek å större på dem och jag som inte ens har lökjord - fast Algomin hjälper ju hehehehe.
Primor är en stor stjärna här - Spring och Hammar mfl. Cledor likaså......det är kul när det går bra. Iofs rost kom på plantorna men så fuktigt vi hade det - oundviktligt!

Hälsar ingrid
ingrid fuxwall
När planterade du dina ?
Susanna
Hallon!

Bra skörd i år som du säger. Jag följde ett av Åsas råd och tror att det gjorde skillnad. Hon rekommenderar att man öser på gödning på våren, blasten ska bli så stor som möjligt innan midsommar. Jag körde både med guldvatten, kossa på påse och gräsklipp!

Jag satte mina ganska sent, först i slutet på november. Skördade 25 juli.
Ingrid på Västkusten
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-08-2005, 22:23)
När planterade du dina ?

Hej namne,

jag planterar i slutet av September/Mitten av Oktober beroende på vädret och temperaturen.

Jupp - löken är mkt duktig på att lägga märke till temperaturer och dygnsrytmer - så mkt blast som möjligt innan midsommar stämmer alldeles utmärkt!
Karamell
Var köper du vitlök att plantera?
Ingrid på Västkusten
Törnviks Frö har ett kalasbra sortiment -r ing dem å be å få Birgitta! Namnade sorter - franskt fin utsäde.

Åke Truedsson har också sorter till salu;

www.tomatklubben.se
karjo
Varför kan man inte använda den vitlök som finns på vanliga Ica typ? Är den inte bra eller? *undrar* unsure.gif
Rossi
CITAT (karjo @ 06-09-2005, 11:00)
Varför kan man inte använda den vitlök som finns på vanliga Ica typ? Är den inte bra eller? *undrar* unsure.gif

Den kan föra med sig sjukdomar som gör att du inte kan odla något slag av lök överhuvudtaget på den platsen i ditt grönsaksland flera år framöver.
Rossi
Man ska sätta vitlöken när jordtemperaturen inte överstiger 8 plusgrader.
Ingrid på Västkusten
CITAT (karjo @ 06-09-2005, 11:00)

Och den kan vara fellagrad vilket innebär att den gror som f-n och utvintrar. Ask me how I know *suck*..... jag har haft tur med köptevitlök också - men till syvende å sist - vaffö använda butiksvitlök som i bästa fall är bra och i sämre fall sådär när man kan köpa namnade sorter som blir SÅ mycket bättre!!!!
Vitlöksutsäde är en engångskostnad - man tar ALLTID eget utsäde det blir bättre och bättre då man selekterar de största d v s de finaste skall tebaks i landet :-))
Vitlöksutsäde är inte som gul och rödlöksutsäde där man alltid köper nytt.......här köper man nytt för att få tag i nya sorter å testa!
karjo
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 06-09-2005, 10:36)
Törnviks Frö har ett kalasbra sortiment -r ing dem å be å få Birgitta! Namnade sorter - franskt fin utsäde.

www.tomatklubben.se

Vad kostar det ungefär? Vill bara ha så att jag får några (5-10) plantor. Kanske någon som vill sälja till mig, om det blir dyrt att skicka efter så lite...?
Svante, zon 1
Jag fick också en rätt bra vitlöksskörd. Jag trodde knappt det skulle bli något eftersom mina vitlökar var nedtryckta sent i november i tung lera, och sedan stod inklämda mellan en squashplanta och ett hallonland där hallonen rymde och skickade upp skott efter skott bland vitlöken. Trots detta blev det schysst storlek på lökarna, inte köpestorlek, men närapå.
Ophelia
Hoppla hoppla hoppla sicken skörd!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (karjo @ 07-09-2005, 16:30)
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 06-09-2005, 10:36)

www.tomatklubben.se

Vad kostar det ungefär? Vill bara ha så att jag får några (5-10) plantor. Kanske någon som vill sälja till mig, om det blir dyrt att skicka efter så lite...?

Pris ungefär - 20 - 30 kr per lök - deras minimiorder är 850 gram d v s cirka 2 - 4 lökar beroende helt på sort.....vissa sorter har omegamkt klyftor som är små andra har få och stora :-)
Svante, zon 1
Jag köpte mitt vitlöksutsäde i en vanlig (men ovanligt välsorterad) trädgårdsbutik. Ring din närmsta butik och fråga om de har om du vill slippa beställa stora mängder.
Karamell
Jag blev så inspirerad att sätta vitlök. Använder det mest varje dag i matlagningen. Så jag mailade Törnviks Frö och fick idag ett brev på posten. Där anges att minsta order är 850 gram--- hur mycket är det i antal lökar egentligen? Kan man äta upp de man inte planterar? Jag har ett ganska litet land och det räcker med betydligt mindre...

Efter varje namn står det +55 eller +60. Vad betyder det?

Törnviks frö kunde varit mer meddelsamma och förklarat lite mer...

I texten anges sorterna som tidig, medelsen och sen. Men skördetiden varierar bara mellan 15 juli och 5 augusti så jag kan inte säga att det spelar mig någon större roll. Vilken sort ska jag satsa på som nybörjare?
Rossi
Jag vägde mina egna vitlökar nu och för att få ihop 850 gram fick jag lägga knappt 10 stycken på vågskålen. Mina lökar är rätt stora, tål att sägas. Där är nog en 8 klyftor i varje så du hade fått utsäde till knappt 80 vitlökar.

Så många behöver du inte för ditt lilla vitlöksland. Visst kan du äta upp dem du inte sätter men om jag vore du hade jag försökt att hitta sättlök i en välsorterad handelsträdgård istället.

Jag tycker om t.ex. Thermidrome. I mitt album kan du se bilder på mina vitlökar. Det spelar inte så stor roll vilken sort du väljer för svårighetsgraden. De är väl ungefär lika lätt allihop. Det är mer storlek, lättheten att skala dem etc. som skiljer sorterna emellan.
Rossi
Jag ser nu att du bor i Helsingborg. Jag kan tänka mig att Petab har sättlök. Annars har Skåneplantor i Staffanstorp det. Fast de kanske inte har fått in det än. Jag frågade där för två veckor sedan och då hade de inte fått än men skulle få.

Du ska inte plantera vitlöken förrän jordtemperaturen är ca. 8 plusgrader så vi får vänta lite till.

Ps. Jag gissar att +55 etc. kan ha med vikten på sättlöken att göra.
Karamell
Tack för hjälpen!

Det får bli en sväng till Petab idag. Nu vet jag vad jag ska fråga efter smile.gif

Ska leta efter ett träd att ha som insynsskydd också.
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

850 gram sättlök är oftast två till tre sättlökar alltså inte alls mycket utan 'lagomt' :-))
Karamell
Var på Petab och de hade sättlök. Fem lökar i en påse, ungefär som man köper tulpaner. MEN det står inte alls vilken sort det var. Bara allium sativum. Mysko.
Rossi
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-09-2005, 11:20)
Hej hopp,

850 gram sättlök är oftast två till tre sättlökar alltså inte alls mycket utan 'lagomt' :-))

Det kan inte stämma! Jag fick som sagt lägga 10 stora vitlökar på vågen för att få ihop 850 gram. Inte kan väl dina sättlökar väga nära 400 gram styck?
Ingrid på Västkusten
Nej men Törnviks utsäde gör det!
Susanne i Linköping
Det beror på sorten. När jag köpte Thermidrome (av Törnviks) fick jag ett antal sättlökar, hur många minns jag inte men jag gav bort två för att jag tyckte att jag hade för mycket så minst fem lökar måste det ha varit.
Ingrid på Västkusten
Oftast är det 3-4 lökar som är deras mängd. Jag ahr varit med om att jag fått två sättlökar en gång på min 'kvota' :-)) det var helt otroligt stora bjässar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon