Mariann
12-04-2003, 16:11
Advanced Hydroponics (1 Liter) micro.
Micro NPK 45-00-10
Blandat med
Advanced Hydroponics (1 Liter) micro.
Bloom NPK 00-50-35
då måste ju allt bli mer än perfekt NPK 45-50-45 och mot slutet av säsongen kan man väl helt sluta med N och bara vattna med P K?
Ingrid på Västkusten
12-04-2003, 17:07
Wow Mariann - det är ju ett DUNDER - vad tänker Du vattna :-)) här skall det krutas:)))
Jaa-a jag hade kanske startat med det ena eller en blandning och sedan fortsatt med PKstuket ... humpf jag har itne kommit igång med shoppandet därifrån - det ligger högt på måste listan..min måstelista är ganska lång så här års.
EEn sak att tänka på när man kör med gödning i den högre skolan - JORDEN i krukan! Man måste skölja ur den emellanåt (vattna igenom alltså - kanske regna igenom med) så att inget i saltväg hamanr där / torkar in - minns inte om de hade järnpreparat på stället stället, men om pH-et i jordne blir fel p g a för mkt salster som fastnat där kvittar det vad man har för supergödning, växten tar inte upp det.
Funderar ingrid
Mariann
12-04-2003, 19:38
Hur menar du ph-et? Sur? Kan man kalka eller menar du att jorden blir för basisk och då hjälper järn?
Ingrid på Västkusten
12-04-2003, 19:43
Jorden blir vad man i dagligt tal kallar 'sur' vilket i praktiken är basisk :-) och detta fenomen hjälper itne kalkning emot (brrr för kalkning) utan det är järn-chelat som man använder mellan gödningsdoser. Eller ompottning en ggr per år/vartannat år samt skölja igenom jorden etc som jag skrev om i tidigare inlägg.
Hälsar ingrid
Mariann
12-04-2003, 19:47
Det blir väl genomvattning då. Ompottning tolkar jag som omplantering/byte av all jord, det blir ju också gjort på det mesta iaf varje år. TACK INGRID
Ingrid på Västkusten
12-04-2003, 20:19
Fasiken Mariannn vad sugen jag vart - skall nog shoppa jag med ;-) nästa vecka.
Hälsar ingrid (citrus, Brugmansia, passiflora etc etc - wow!!)
Mariann
13-04-2003, 06:36
vad ska jag vattna???
ja det får bli alla blommor/buskar som ska i krukor: perukbuske rödbladig, bergsbambu, clematis, min Austinros, diverse ettåringar i krukor o hangingbaskets, alla mina pelargoner, fuchsiorna.... mmmmm ...vad mer...??? Jag undrar om inte blomster rabatterna får sig en övervattning då o då också. HÄR SKA VÄXA!!!!!!!!!!! men är tveksam till min grönsaksodling av morot, rädisor, sockerärter, tomater o sallat. jag testar i år morot o rädisor i en stor kruka ala väghinder (pallkrage på ben
)enligt AoT. Testing har nog detta årets odlingar som tema
Ingrid på Västkusten
13-04-2003, 07:13
Kära hjärtanes i baljan - jag undrar vad rosen komemr att tycka om DEN gödningen - Du har inte tänkt att vattna med varje vattning va? Ettåringar, pelargoner och extremt sugna citrusar, änglatrumpeter etc är detta kanon till, men jag ställer mig tveksam till att ge Clematis, bambu, buskar etc en sådan rik kost. Beror ju på frekvensen - och så måste man va försiktig att sluta med den N-rika gödseln innan midsommar (stark snabb tillväxt ger mer sjukdomsbenägna plantor och svårigheter att avmogna)- jag undrar (nu funderar jag) om det itne vore bättre att köra enbart N-rik variant på försommaren nån gång och sedan övegå till PKvarianten i en månad och sedan lägga av totalt. Eller använda halv dosis av blandningen ..... hmmm....och så ge det vedartade en mkt lägre halt av NPK-gödning(kanske som peletterad gödnig i krukan). De måste få bilda ved och avmogna annars kommer de att kola vippen.....annan grej är ju ettåringar å sånt - de har ju en intensivare cykel då de ju skall blomma och säta frö redan första året. Och de skall inte leva vidare på veden som buskarna skall.
Grönsaker skulle jag itne ge detta alls - nånsin, av smakskäl. De får hönsgödselvatten och gräsklipp/hackad kirskål.
Funderar ingrid
Mariann
13-04-2003, 07:19
hade tänkt den där varianten om pytte pytte lite men ofta, fasiken nu blev jag orolig. får nog ta mig en rejäl funderare innan här beställs
Ingrid på Västkusten
14-04-2003, 10:40
Men Du?
Nu har jag kikat mera på siten - deras 'ripen' är ju inge dumma grejer alls för höstgödning - just 'hydroponics-gödningarna' är ju extremt starka men det andra de säljer är ju himla bra grejer det med!
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.