den lilla bladlusen
Hej!

Tänkte så lite citrusar för att ha som okuleringsunderlag för deverse citrusar som jag eventuellt kan komma över lite här och där.

Jag skulle gärna vilja veta vad som lämpar sig för detta.
Jag vet ju att Pommerans brukar användas, såväl citrontörne, men dessa frön kommer jag ju knappast över. I Johan Lemte skriver även att Grape kan fungera som underlag men jag tycker att även dessa frön numer är svåra att få tag på, alla frukter är ju fröfria sad.gif

Går det bra att använda citron eller är den direkt olämplig på något vis?

Kom nyligen hem från Grekland med fyra PET-flaskor fulla med citrussticklingar, men jag litar inte helt på att de kommer att rota sig.

Tacksam för hjälp!
Ludvig Johansson
Poncirus trifoliata frön kan du beställa från http://www.jungleseeds.co.uk
Ingrid på Västkusten
Poncirusfrön gror sällan ifrån fröfirmor då de helst skall sås färska. Så spar pengarna.....

Pomerans är mitt heta tips de är ALLTID full med kärnor - det ligger i deras natur ;-)

och det är nästan höst - NU finns det pomerans :-)

Citron har det är med lägsta temperaturerna men är det allt Du har så kööööööör!

Det är väldans bra att ha underlagen i samma ålder och tjocklek när Du skall ympa säger de som kan :-)

Jag ahr köpt en del rotade citrusar på egna rötter och jag är väldans nöjda med dem - de uppför sig trevligt ;-) men mig veterligen är det våren och undervärme som gör det! Har sjäölv aldrig lyckats fast har experimenterat mest med Thai-lime tills jag hittade frukt till salu = full med kärnor! Och nej - det är inte den vanliga limen i butikerna . Det är en egen art som mkt väl kan sås då det är bladen man använder först å främst.

Lycka till!
Dan i Nacka
Jag hoppas du har bättre tur än jag med Poncirus-fröna. Jag har skickat efter frön och också plockat frukter utomlands och haft med mig hem men de tvärvägrar att gro. Jag har här på forumet fått veta att fröerna måste vara purfärska och att odlare därför importerar frysta fröer.
Alternativet är annars att köpa en planta på plats hos Agrumi Voss i Tyskland.
Om någon har tips på plantor via internet så är jag tacksam.

Vänliga hälsningar

Dan
Dan i Nacka
Ingrid hann före biggrin.gif
den lilla bladlusen
Tack för svaren

Finns Pomerans att köpa i vanliga livsmedelsbutiker? Tror aldrig att jag har sett det. Får väl leta lite, annars får det bli citron.

Tack!
Ingrid på Västkusten
Jojomensan - de ser ut som knäggliga skitiga apelsiner. Välsorterade butiker i typ en stad.

Dan - är det Poncirus som hägrar fortfarande? Annars så har Ruehlemanns i Tyskland fina rotade citrusar - två sorter en av dem är Ponderosa-citronen!
den lilla bladlusen
ok, då får jag väl gå dit och kolla då ICA maxi borde vl ha det isf.
Verkar roligt att ha lite underlag att ha till ympning, när man väl behöver dem är det ju lite sent så bättre börja i tid.

Läste att Apelsin skulle vara mycket svår att rota så jag försöker förtvivat lära mig att ympa/okulera sticklingarna istället, får väl se hur det går. Ser grönt och friskt ut än så länge iaf efter ca en vecka.

Tack!
Ludvig Johansson
Jag har sått poncirus i två omgångar med 10 frön i varje. I första omgången grodde 4 och i den andra grodde alla. Det är inte så dåligt tycker jag. Jag har för mig att fröna vill ha det ganska torrt. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra av alla små plantor men de får väl bli häck nånstans.
Dan i Nacka
Ingrid - jo det är fortfarande Poncirus som jagas. Jag hittade även Poncirus hos Ruehlemanns men om min skraltiga tyska är rätt så vill de inte skicka plantor utan bara frön till Sverige.

Ludvig - om du är villig att sälja några sticklingar så är jag mycket intresserad.
Kontakta mig via e-post.

Vänliga hälsningar

Dan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon