Jag blir så avundsjuk på er som skriver om övervintring av växter i garage, jordkällare, uterum osv, osv. Med andra ord idealiska platser för att hålla växterna vid liv över vintern.
Själv bor jag i lägenhet med varmt källarförråd och varmgarage. Kolonistugan är inte att tänka på att värma upp så att det inte blir minusgrader på vintern (elda för kråkorna blir dyrt!).
Varje år likadant: Kasta Pelargonier, Fuchior, Gladiolus- Fresialökar och Dahliaknölar o s v.
Vi måste vara ganska många i samma situation! Hur gör ni för att övervintra växter och lökar/knölar?
men blir det verkligen så kallt i er kolonistuga? annars kunde du kanske ställa växterna i kartonger och ha i tidningpapper som isolering och sedan ställa dom i stugan... och gå ditt några gånger och se till att tex fuchsior och pelargoner har kvar lite fukt i krukorna.
CITAT (yenny @ 30-08-2005, 22:09)
men blir det verkligen så kallt i er kolonistuga? annars kunde du kanske ställa växterna i kartonger och ha i tidningpapper som isolering och sedan ställa dom i stugan... och gå ditt några gånger och se till att tex fuchsior och pelargoner har kvar lite fukt i krukorna.
Det blit tyvärr lika kallt i stugan som utomhus! Väggarna är inte isolerade. Måste tänka på att ta hem allt som kan frysa.
aj då.....det var ju synd..... fast jag har läst någonstans att man kan gräva ner fuchsior också... måste bara försöka lista ut vart jag har läst det... tror det var kenneth nilsson (heter han så?) i allt om trädgård som har skrivit om det...
Pelargonerna behöver du väl inte kasta, dom tar du in och sköter bara lite sämre än dom vanliga krukväxterna. jag försökte mig på sånt där med övervintring en gång...........allt dog och då menar jag
allt . Så den tabben gör man inte om, det som inte klarar sig inne över vintern kastas
efter vintern inte före.
CITAT (Reserv @ 30-08-2005, 23:08)
Pelargonerna behöver du väl inte kasta, dom tar du in och sköter bara lite sämre än dom vanliga krukväxterna. jag försökte mig på sånt där med övervintring en gång...........allt dog och då menar jag
allt . Så den tabben gör man inte om, det som inte klarar sig inne över vintern kastas
efter vintern inte före.

Ja, jag får väl försöka ha någon plats inne då! Men var? Har 7 fönster, redan belamrade med krukväxter men där har jag ju ingen lust att ställa rangliga pelargonier på övervintring!
Jag har byggt en pelargonhylla över två av mina stora vardagsfönster, ungefär mitt på fönstret i höjdled. Där ska jag övervintra mina. Under på fönsterbrädan har jag de vanliga krukväxterna, fast de största fick flytta ner på golvet.
jag packar in mina i tidningspapper och lägger dom i en låda med frigolit runt om
fungerar bra till både pellisar och fucsior.
gladiolus, frecior och dahlior förvarar jag i kylskåpet på nedersta hyllan
det fungerar varje år
Har oxå "lägenhets problem" hittills har jag alltid haft alla mina blommor inne över vintern. Det är en ganska sorglig syn frammåt våren men de brukar repa sig. Förutom förra året då alla pelargoner fick ngn sjuka (ruttnade inifrån, har hört namnet men kommer inte på det).
*16 kvm stor balkong!*
31-08-2005, 13:10
Hej!
Jag övervintrade mina växter på shurgard.
Tror inte att man får ha växter där, men jag lovar att inte skvallra..
Ett litet förråd kostar väl nån hundralapp i månaden. Och det kan de ju kanske vara värt om man lagt ner ett par hundra på inköp...?
Mvh G
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.