Full version: hm
Virgo
hm kolla in vildsvinens härjningar

Vildsvinenens framfart
Mariann
Undrar om pilstaket stänger ute dessa skadedjur?wacko.gif
Det vore ju katastrof om dessa gullsiga grisar får härja fritt i trädgårdarna.
Gunvor Nilsson
Vad var det för vildsvinsgodis i den åkern? KATASTROF skull jag vilja säja!!!
Virgo
hejsan,

Inget stänger ute vildsvin.

I detta fallet var det tydligen bara vanliga daggmaskar som de bökade upp.
Ina
För flera år sedan tog vi hand om en "minigris", som inte var någon äkta sådan utan något annat. Hon var inte jättestor men förödelsen hon spred var enorm. Hon brôtade upp hela gräsmattan, rev ner trappan i ladan då hon skulle bädda under den, gick rakt igenom nätstängslen till höns- och ankhägn, välte saker och bet sönder dem samt förälskade sig våldsamt i yngste sonens Bobbycar (en sån där liten röd åkleksak) som inte tålde ömhetsbetygelserna. När vi var tvugna att ordna med färd till grishimlen för henne vägde hon ca 75 kg. Ett vildsvin är ju betydligt större så hur en hel flock sådana kan ställa till det är ju helt klart något att drömma mardrömmar om!
Fialotta
blink.gif Jisses, det såg vänt o klart ut!!! usch, jag har respekt för vildsvin...tänk en hel skock som kommer farande...hemska tanke! ohmy.gif
Emser
Vildsvin....hua, denna skapelse unsure.gif

Men vet du om dom kommer tillbaka? För OM dom gör det kan du kanske ta kontakt med närmaste jaktlag...vildsvin gör sig best på matbordet! Bor du dessutom lite avsides - så blir det nog inga problem!

Don't get mad - get even... tongue.gif
helull
Vi har en granne som stänger ute vildsvinen från sina potatisåkrar genom att sätta upp elstängsel runt om. Två trådar, den ena på ca 10-15 cm höjd, den andra på 30-50 cm. Har funkat hittills och då finns här ändå JÄTTEMYCKET vildsvin!! Tyvärr är de svårskjutna, liten träffyta, snabba djur och rör sig mest på natten (när det är mörkt). Skadeskjuter man dem kan de gå iväg fast man kanske skjutit av benet på den! De är oerhört seglivade och smarta wacko.gif

Till mitt grönsaksland nästa sommar ska jag både göra ett pilestaket och (mot hjortar och rådjur) och sätta en låg elträ mot både vildsvin och harar. Så låg att sorkarna inte hittar dit akn jag nog inte sätta eltråden utan att den jordar... wink.gif
Sivan
ohmy.gif Vi som klagar på högarna efter mullvad och vattensorkar!
Huga........vad GLAD laugh.gif laugh.gif laugh.gif man blir av inte ha blivit
drabbad av vildsvin.
Men fram med bössan, sikta noga: det är läckert med helstekt
vildsvin, mums tongue.gif
Eva i Skåne
Vildsvin gör sig bäst som stek!
Mina svärföräldrar hade besök av vildsvin i potatislandet ett par nätter häromåret. Tredje natten satte de ut en gammal transistorradio på högsta volym och sen fick de inte flera besök. smile.gif De bor ensligt och själv är de lagom lomhörda så ingen mer än vildsvinen behövde bli störda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon