Kakaduan
31-08-2005, 10:20
Nu flyttar vi ihop på prov, killen och jag. Har haft annons ute om andrahandsuthyrning och äntligen fått napp. En tvåa i stockholmsförort borde inte vara så svår att hyra ut, tycker man men hyran är hög och man får inte hyra ut i andrahand i mer än ett år och då verkar det genast värre.
I alla fall skall vi hyra ut nu och känner oss jättenervösa. Killen verkar bra, men man vet ju inte. Tänk om något händer! Tänk om han vägrar flytta ut när han skall?! Man kan ju skriva vattentäta avtal men inte kasta ut den som bryter mot det utan hjälp från kronofogden och då ligger vi risigt till gentemot hyresvärden!
Hualigen, men vågar man så vinner man inte heller.
Kakaduan
kristerh
31-08-2005, 10:52
Tänk på att inte ta ut för hög hyra, då kan det komma ett krav senare från din hyresgäst, man kan ta ut lite högre hyra om man hyr ut möblerat.
Glöm inte att kolla hyresgästen ordentligt, om de för ett festliv o stör grannar mycket kan det bli ni som blir vräkta.
Efter ett år borde ni "känna" varann så pass bra att ni vet om ni passar ihop. lycka till.
krister
CITAT (Kakaduan @ 31-08-2005, 11:20)
Killen verkar bra, men man vet ju inte. Tänk om något händer! Tänk om han vägrar flytta ut när han skall?! Man kan ju skriva vattentäta avtal men inte kasta ut den som bryter mot det utan hjälp från kronofogden och då ligger vi risigt till gentemot hyresvärden!
På vilket sätt skulle ni då ligga risigt till hos hyresvärden? Om ni hyr ut i andra hand - med hyresvärdens godkännande,
så ligger ni väl inte sämre till hos värden på något sätt om hyresvärden har godkänt att ni hyr ut...
Jag vill inte skrämma dig men min syster tvingades sälja sin insatslägenhet för att kvinnan som bodde där vägrade betala telefon samt hyran, hon förlorade ca: 65 000:- på "fel" sorts hyresgäst som lurade hanne med en riktig snyfthistoria (han var otrogen och slängde ut henne utan möbler och just ingenting...)
En annan vän kunde inte heller få hyran betald eller "vräka" den nya hyresgästen, och enligt lagen så kan du INTE heller göra det.
Men en polis som han känner fann ett "kryphål" som gjorde att han kunde med laglig rätt ta sig in och byta lås på denna dörr och på så sätt ta tillbaka sin lägenhet.
Men det kan bli väldigt svårt sånt...
Lycka till...
Kakaduan
01-09-2005, 10:20
Joo, du Betty!
Vi har tillstånd att hyra ut i ett år. Om vi väljer att fortsätta leva tillsammans, säger vi upp lägenheten tre månader innan året gått. Vid uppsägningstidens slut hyr värden ut till någon annan som då skall flytta in. Menar du att vi inte ligger risigt till om vår andrahandshyresgäst då inte flyttat ut?!! Eh... Det är VI som är ansvariga mot värden för detta problem och det kallar åtminstone JAG problem!
Kakaduan
Som jag uppfatat det hela så får ni utan hyresvärdens inblandning hyra ut i andra hand max ett år. Skulle ni vilja ha längre så är det hyresvärden som ska godkänna hyresgästen. Eller?
Om det nu är så då är det naturligtvis ni som åker på allt som "eran" hyresgäst ställer till, inklusive om han/hon inte vill avflytta. Men om det är hyresvärden som godkänt hyresgästen så tror jag att det är hyresvärdens huvudvärk.
Kakaduan
01-09-2005, 10:33
Nej, Reserv, det fungerar inte så (tyvärr). Hyresvärden godkänner inte hyresgästen utan bara vår rätt att hyra ut i ett år. Vår andrahandshyresgäst får inte stanna när året gått eftersom det finns en bostadskö till de här lägenheterna och då kör man ju om hela kön! Förståeligt i och för sig.
Vi står som helt ansvariga gentemot hyresvärden i egenskap av andrahandshyresgästens hyresvärd. Värden lägger sig inte alls i vem vi hyr ut till - det är vårt problem i deras ögon. Vår hyresgäst betalar hyran till oss, inte till värden, så missköter han den biten är det vi som får ligga ute med pengarna.
Vi får väl hyra in någon elak torped om han inte sköter sig
Kakaduan
CITAT (Kakaduan @ 01-09-2005, 11:33)
Vi får väl hyra in någon elak torped om han inte sköter sig
Kakaduan
Shiva har juh redan erbjudit sina tjänster om man skulle behöva dom

Fast klart det va´juh om nån dam va´i nöd.

Äsch, vad det gäller ansvaret så var jag nog kanske inne på om man hyr ut en bostadsrätt, då måste styrelsen för bostadsrättsföreningen godkänna den nya hyresgästen, och då liggen ansvarsfrågan hos dom.
CITAT (Kakaduan @ 01-09-2005, 11:20)
Menar du att vi inte ligger risigt till om vår andrahandshyresgäst då inte flyttat ut?!! Eh... Det är VI som är ansvariga mot värden för detta problem och det kallar åtminstone JAG problem!
Jag trodde att hyresvärden var den som slutgiltigt godkände er andrahandshyresgäst. Och om det var på det viset så skulle det väl i så fall varit "hyresvärdens huvudvärk" - som Reserv uttryckte det.
Ser att du gett en mer utförlig förklaring på hur det ligger till och fungerar i er förening.
Jag skulle föreslå att ni begär referenser av den här killen ni tänkt hyra ut till.
Jag har precis varit i samma situation. Hyrde ut min lägenhet (hyresrrätt) för ett år sen till en fd jobbarkompis. Det kändes tryggt tyckte jag men missade några saker som man skulle tänkt på.
tänk på detta:
1. Man kan skriva ett andrahanskontstakt med hysregästen. Finns blanketter på bokhandeln.
2. Om man skriver ett kontrakt med hyresgästen tänk på att skriva tre månaders uppsägningstid er emellan. (det gjorde inte jag vilket resulterade i att jag fick betala två månadshyror)
3. Tänk på att du är ansvarig för lägenhetens skick, kom överens med hysregästen om ev. slitage på lägenheten.
Lycka till med uthyrningen och provsammanboendet!
Känns konstigt nu när man snart inte har sin lägenhet kvar.
Kakaduan
05-09-2005, 14:24
Hej, Fröis.
Jag hittade andrahandskontrakt på internet och plockade ihop lite här och lite där. Jag jobbar på advokatbyrå, så jag har fått det hela granskat och godkänt av en fastighetsexpert! Känns bra. Det enda som kan hända nu är att hyresgästen
1. inte betalar hyran,
2. river lägenheten, eller
3. inte flyttar ut på överenskommet datum.
Inget av det här kan man skydda sig mot, men vi har gjort så mycket vi kan ändå.
Kakaduan
netaave
05-09-2005, 16:00
Ta referenser på den ni hyr ut till!
SaraSara
31-03-2016, 14:20
Jag känner verkligen igen det där. Jag började hyra ut min bostad (sthlm) för fyra år sedan då jag jobbar utomlands och den första hyresgästen var helt galen, slog hål i väggen och vägrade betala ens för spackel.
Men jag har lärt mig att ta bilder av bostaden före uthyrningen och skapade även ett litet kontrakt.
Ville tipsa om sida, renthia.se -de håller på och tar hand om bostadsuthyrningen åt en. Har nu en kille som bor i min bostad och de tar hand om allt, lovade inga ickereparerade hål i väggen haha
Lycka till och kom ihåg - bildbevis är viktigt.
*Stintan*
31-03-2016, 15:24
Herregud tråden är 11 år gammal!
SaraSara
01-04-2016, 11:22
jaha, det är den ju!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.