Full version: Plantera scillalökar
Nybytösen
Äntligen har vi lyckats få ordning på våra gräsmattor på framsidan, dom är nu nysådda och vi har klippt dom en gång. Har lite funderingar på att sätta scillalökar i "rundeln" framför huset. På gräsmatterundeln står ett stort vårdträd, en lind och jag tror det skulle bli jättefint om den blev alldelens blå på våren av scillor. Men, då min man har dessa nya gräsmattor som sina skötebarn och är jättenoga med att gräsmattan ska vara frodigt grön och prydlig... smile.gif så är jag lite orolig för att scillorna ska sprida sig så mycket att de kanske kväver gräset? Kan det hända? Alltså att det till slut bara är gröna blad på det som förr var en gräsmatta?
Har även kollat runt lite priser på lökar eftersom det är en rätt stor yta som ska planteras (ca 30 kvadratmeter), men är nu minst sagt förvirrad... Granngården tar 79 kr kilot och min lokala odlare tar 1 kr styck.... Inte så lätt att jämföra med andra ord.... unsure.gif
kerstin z5-6
nej det är ingen större risk -dessutom kommer gräsmatteintreset antagligen att avta med ökat växtintresse som följd laugh.gif

Det enda med lökar i gräsmatta är att bladen behöver få vissna ner lite innan man klipper gräsmattan första gången -så man får stå ut med lite högre gräs ett tag på våren
Sommartorparn
CITAT (Nybytösen @ 31-08-2005, 11:34)
Har även kollat runt lite priser på lökar eftersom det är en rätt stor yta som ska planteras (ca 30 kvadratmeter), men är nu minst sagt förvirrad... Granngården tar 79 kr kilot och min lokala odlare tar 1 kr styck.... Inte så lätt att jämföra med andra ord.... unsure.gif

Känner du nån som har scilla så kanske dom kan dela med sig? Svårt kanske om dom växer i gräsmattan att gräva upp dom, men har man dom i en rabatt så delar man med glädje med sig.... Då kanske du har chans att få blandade sorter.

Jag håller med Kerstin om att det inte är någon fara för gräset, men om din man älskar att köra stroller ogräsmedel på sin gräsmatta så får han låta bli med det ända till dess att lökarnas blad är helt nedvissnade. Min erfarenhet att just i de partierna där man har gräset lite oklippt på våren så blir det extra mycket maskrosor. Fröna fastnar väl i det rufsiga gräset i stället för att flyga till grannen..... Men låt inte detta avhålla dig. Scillan är ju så vacker!
Sylvia
Det erbjudandet från Granngården med 75,- kilot är inte så dunt, du får massor med lökar, för dom är små. Dessutom sprder dom sig av sig själv sedan, både med sidolökar och frö! Så du behöver itne plantera så tätt i början, planteringen tätar sig själv under tiden.
Kajsa
Det tar många år, men visst sprider dom sig. När jag lessnar på alla bladen kör jag över dom med gräsklipparen, kanske hålls dom lite schack då.
Men i mina rabatter är dom bannlysta, plockar bort så fort dom visar sig.
stina
Jag brukar också ledsna till slut och gasa över dom med gräsklipparen. Dom kommer snällt igen hos mej i alla fall...

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon