Hej,
Jag tänkte jag skulle anlägga en kompost på min fritidshustomt, framför allt för att lägga löv och sånt från tomten, men också grönsaksavfall. Jag tänkte börja med att ställa upp kompostgaller för att senare bygga en mer permanent kompost i t.ex. trä.
Finns positiva eller negativa erfarenheter kring kompostgaller till kompost?? När jag söker på nätet hittar jag bara hur man gör burar till djur av dem....
Speciellt om komposten är liten, så kan gallret göra att det blir alltför torrt i komposten. Men i Philippe Plöninges bok
Den goda jorden så tipsar han om att man kan sätta en grön presenning på insidan om gallret (man bör göra endel hål i presenningen så att den inte blir helt tät).
Lena i Torslanda
31-08-2005, 14:43
Jag testade att göra en ren lövkompost i en sådan gallerkompost. Ville ha till mina surjordsrabatter. Det funkade inte speciellt bra. Det blir alldeles för torrt på utsidorna så förslaget med att ha något som är tätare på insidan är säkert inte så dumt.
Kakaduan
30-09-2005, 13:00
Ja, jag tycker också att man skall ha något på insidan - det blir torrt där annars.
De små klämmorna i plast som följer med gallren håller dessutom inte särskilt bra för den belastning en tung kompost utgör. Min har brakat i "sömmarna" flera gånger. Fäst ihop i hörnen med något kraftigare (nylonrep eller liknande som tål fukt) innan du börjar fylla på - sedan är det för sent!
I övrigt tycker jag att nätkompost fungerar bra för trädgårdsavfall.
Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.