kicki3
Hej,

Jag tnkte jag skulle anlgga en kompost p min fritidshustomt, framfr allt fr att lgga lv och snt frn tomten, men ocks grnsaksavfall. Jag tnkte brja med att stlla upp kompostgaller fr att senare bygga en mer permanent kompost i t.ex. tr.

Finns positiva eller negativa erfarenheter kring kompostgaller till kompost?? Nr jag sker p ntet hittar jag bara hur man gr burar till djur av dem....
KURT
Speciellt om komposten r liten, s kan gallret gra att det blir alltfr torrt i komposten. Men i Philippe Plninges bokDen goda jorden s tipsar han om att man kan stta en grn presenning p insidan om gallret (man br gra endel hl i presenningen s att den inte blir helt tt).
Lena i Torslanda
Jag testade att gra en ren lvkompost i en sdan gallerkompost. Ville ha till mina surjordsrabatter. Det funkade inte speciellt bra. Det blir alldeles fr torrt p utsidorna s frslaget med att ha ngot som r ttare p insidan r skert inte s dumt.
Kakaduan
Ja, jag tycker ocks att man skall ha ngot p insidan - det blir torrt dr annars.

De sm klmmorna i plast som fljer med gallren hller dessutom inte srskilt bra fr den belastning en tung kompost utgr. Min har brakat i "smmarna" flera gnger. Fst ihop i hrnen med ngot kraftigare (nylonrep eller liknande som tl fukt) innan du brjar fylla p - sedan r det fr sent!

I vrigt tycker jag att ntkompost fungerar bra fr trdgrdsavfall.

Kakaduan
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon