|
  Detta är en Kvadratspindel.  Den är nära släkt med korsspindeln, och känns igen på de fyra vita fläckarna på ryggen.  Sicken sötnos va! Men vackrast av dem alla, är förstås Korsspindeln själv, i egen hög person.  Här lurar en Krabbspindel.  Det finns sådär 30 arter krabbspindlar i Sverige, varav blomkrabbspindeln är mest känd. Så då får en Blomkrabbspindel vara med också. Krabbspindlarna spinner inga nät, utan lurar med utbredd armar på att ett offer ska komma tillräckligt nära. Denna har fått tag i en blomfluga, och tagit nacksving på den.  Det måste hon ju ha gjort, titta på flugan! Ligger med magen upp, men ansiktet (med snabeln) ner!!!  Nu byter vi sort, och tar en liten "tomte", ser han inte ut som en tomte? Även om det är en röd ros som han sitter på, inte en tomteluva.  Den här är rädd om sin ägg-kokong, och tänker inte släppa taget om den.
Och så en krabbspindel igen, som har fångat en flugbagge. Kolla blicken (ur två av alla ögonen)!   Inget nät, här är det starka armar som gäller. Medan nästa spindel har använt spindeltråd för att packetera en humla. Tror det är en klotspindel. Det här är i alla fall en Buskklotspindel.
Gossen Ruda
31-08-2005, 17:50
Det var väl inget läbbigt här, bara fina sötnosar. Fyller på med ett huskors.
Amen.  Ditt vackra huskors platsar i gänget!
Och jag bidrar med den här gröna glada godingen.  Trodde först att det var en gurkspindel men är dom sååå gröna? Och varför är han så glad?  Fast det där är väl egentligen inte hans ansikte?
CITAT (Berith @ 01-09-2005, 07:16) Och varför är han så glad?  Fast det där är väl egentligen inte hans ansikte? Man kan skratta med ögonen också  , vilket är vad din gröning gör. Så "ansiktet", joo, men "munnen" nää. Spindlar har åtta ögon  , åtta "punktögon", ofta i två tvärrader. Så vansinnigt söt han var  man får lust att äta upp honom! Go grön färg också  . Tror inte heller att det är en gurkspindel. De jag träffat på har bara grön bakkropp, medan ben och framkropp (eller vad det heter) är mer bruna. Men jag vet inte. Här får vi tåligt invänta experten Ruda  .
Lars-Olof Arvids
01-09-2005, 07:40
Vilka härliga bilder! Spindlar är verkligen fascinerande djur. Den glada gröningen var ju underbar!  Olle
Ja visst är han söt! Aha! Åtta ögon.... så egentligen har han inte två ögon och en leende mun av dom andra sex.... utan två rader med fyra i varje...  Fast jag tycker i alla fall att det ser ut som en stort leende från ena mungipan till den andra.
*Felix matte*
01-09-2005, 08:32
Jättefina bilder  Här syns inga spindlar längre... höstlikt är det.
Gossen Ruda
01-09-2005, 09:34
Fick gräva ordentligt i minnet men till slut poppade det upp. Har inga spindelböcker med mig till jobbet. Grön bladspindel
Lars-Olof Arvids
01-09-2005, 09:56
Tack Ruda! Den här gången brydde jag mig inte om att kolla i några böcker eftersom jag visste att du snart skulle komma med svaret.  Ses vi kanske i Svartedalen på söndag? Olle
Gossen Ruda
01-09-2005, 10:03
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-09-2005, 10:56) Ses vi kanske i Svartedalen på söndag? Olle Har inte bestämt mig än, men det lutar åt att jag inte kommer. Är troligen upptagen på annat håll.
haha vill ni se lite mera spindel i?  . så gå in på min morsas hemsida där hon har bland annat fågelspindlar m.m. som finns i hennes lägenhet  . hennes hemsida: http://web.telia.com/~u27815464/säg vad ni tycker om dom
Grön bladspindel noterat. Tack för hjälpen!
Coola bilder! Spindlar är ju inte så läskiga, när man får se dem på nära håll. Snarare mer fascinerande. Och Beriths "glada" spingel var gó.
Ni tar så fantastiska bilder, det är ett nöje att se! Jag har kämpat hela dagen med att försöka få bilder av spindlar och insekter... Det är SVÅRT - ni är duktiga fotografer! Här är i alla fall ett par av mina baddare till korsspindlar som huserar i växthuset och en liten en som bor i fuchsian...    Mulle
*Felix matte*
02-09-2005, 22:09
zaaritha
02-09-2005, 22:39
Kom på en tvestjärt--när jag städade! STOR! Hemskt!! Och en orange tusenfoting...............
Vidrigt!!
Madeleine1
03-09-2005, 20:59
Brrrrr. Tycker verkligen inte om spindlar, men jag vågade titta i alla fall.
Monarda
03-09-2005, 21:11
Jag har kommit till den punkten att jag kan stå ut med alla spindlar - utom lockespindeln. Den är vidrig.
Ophelia
04-09-2005, 09:30
CITAT (Berith @ 01-09-2005, 07:16) Och jag bidrar med den här gröna glada godingen.  Trodde först att det var en gurkspindel men är dom sååå gröna? Och varför är han så glad?  Fast det där är väl egentligen inte hans ansikte?  Skulle passar utmärkt i min skobuske som oxå har de där färgerna. Vilken snygging!! Härligt att se alla spindelbilder.
[QUOTE]Skickat den 03-09-2005, 22:11 -------------------------------------------------------------------------------- Jag har kommit till den punkten att jag kan stå ut med alla spindlar - utom lockespindeln. Den är vidrig Kanske kan denna bild glädja Monarda:
Oj oj oj;nu har jag blivit intresserad av spindlar  Skulle nog vilja ha stor spindlar hemma;visst har man spindlarna i ett akvarium utan vatten?
oki här e min vackra spindel har avnjutit alla era nu  här ser man den på mitt finger så vet nu hur stor den va
ninnisky
11-09-2005, 11:05
NU HAR JAG VÅGAT  titta på alla era vackra spindlar trots min spindelfobi som jag haft i många många år! Är helt klart på bättringsvägen! Men är även fortsättningsvis glad om ni skriver en liten spindelvarning i era inlägg Ska nu göra som Agneta rekommenderade en gång--- titta på spindlar på nätet och lära om deras liv och leverne
CITAT (ninnisky @ 11-09-2005, 12:05) NU HAR JAG VÅGAT  titta på alla era vackra spindlar trots min spindelfobi som jag haft i många många år! Är helt klart på bättringsvägen! Men är även fortsättningsvis glad om ni skriver en liten spindelvarning i era inlägg Ska nu göra som Agneta rekommenderade en gång--- titta på spindlar på nätet och lära om deras liv och leverne  tufft ninninsky o de här e ju många o håriga små vänner du kommer bergis kaga dom me kameran sen
Tjusigt Oldwolfie! Och vad modig du är! Jag törs ha den på fingret jag också, men jag kan inte finna någon anledning till varför jag skulle  . (och fann jag en anledning, så är jag inte säker på att jag inte raskt finner en annan anledning att låta bli  )
haha de e ju ingen fara att ha den på fingret jag ville ju ha en referens för hur stor den va för den va stor men hon gillade inte o sitta på fingret hon bara sprang omkring så hon fick gå o göra de som dom plägar göra
Pratade mina barn om att ev. vilja ha en stor spindel;och de skulle då inte längre vilja besöka mig
Kalle Mandelstam
19-09-2005, 09:42
Jobbar extra på ett Garden center där det bland krukväxterna kryllar av dessa spindlar. Har ingen aning om vad det är för några men kanske någon här vet, det verkar ju finnas stora spindelkunskaper här i gänget! Som ni ser kan de vara både gula och mer gråbruna.    Jag var på en föreläsning med Maj-Lis Petterson (växtskyddsgurun no 1) och beskrev dessa för henne, och hon sade att hon hade fått in mängder av brev och telefonsamtal om de men hon visste inte på rak arm vad det var för några. Antagligen så kommer de med importerade växter. Man kan ju hoppas att de käkar mycket skadedjur så kanske man inte behöver köpa från Predator längre...  Men som sagt, det formligen kryllar av de inne i växthusen:) För min del tycker jag det vara är kul då de är väldigt coola. Någon som vet vad det är för små kräk?  /Kalle ps. Ber om ursäkt för den dålia bildkvaliten men det var inte helt lätt för min lilla digitalkamera att hitta fokus på de små liven. ds.
 Ser ju inte alls ut som spindlar! Men amaira eller Åke eller Olle eller... nån.... vet säkert vad det är.
CITAT (Berith @ 19-09-2005, 13:55) Men amaira eller Åke eller Olle eller... nån.... vet säkert vad det är. ...och så stryker vi "amaira" från listan  för hon vet inte alls. Så då väntar vi på att Ruda kommer in här och talar om att det är en sträckspindel av något slag ... ???
Gossen Ruda
19-09-2005, 19:19
Inte en susning ens. Kanske med bättre bilder för jag håller med fotografen om att skärpan inte är den bästa. Svårt med vissa kameror och närbilder.
Kalle Mandelstam
19-09-2005, 19:33
Hmm.. Jo jag får väl ta med kameran nästa gång jag jobbar. Får göra bättre försök då. Kanske sno med mig ett par hem där man kan fotografera dem i mer kontrollerade former. Har ju faktiskt makrofunktion på kameran så det ska gå att ta ganska bra bilder. Ja, jag återkommer med bättre bilder!  Kalle
UglyCute
20-09-2005, 13:53
Va söta
webmaster jim
20-09-2005, 15:54
Grymt fina spindelbilder,,, vågar knappt lägga in denna bilden, fast ja vill gärna veta vad det är för en, storlekens synsbra om man jämför med kontakten....
jim jag gissar på husspindel gissar alltså Amaira o Ruda va de inte nån av er som pratade om den här lille söte som inte är en korsspindel men fin o lika blyg som mina andra så hon ville inte sitta på handen utan de fick bli i gräset då
Gossen Ruda
20-09-2005, 16:17
Jims spindel tror jag är en rovspindel, Pisaura mirabilis.
Oldwolfies tycker jag ser ut som en korsspindel men bildvinkeln är lite lurig.
knepig färg o inte riktigt kors tycker jag men ser ju mycket ut som en korsis men hon har de där två prickarna suddig bild hon ville inte va me
webmaster jim
20-09-2005, 19:25
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2005, 17:17) Jims spindel tror jag är en rovspindel, Pisaura mirabilis. Tack, du är otroligt kunnig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|