Full version: Spindelkavalkad
amaira

Detta är en Kvadratspindel.

Den är nära släkt med korsspindeln, och känns igen på de fyra vita fläckarna på ryggen.

Sicken sötnos va! wub.gif

Men vackrast av dem alla, är förstås Korsspindeln själv, i egen hög person.

Här lurar en Krabbspindel.

Det finns sådär 30 arter krabbspindlar i Sverige, varav blomkrabbspindeln är mest känd.

Så då får en Blomkrabbspindel vara med också.
Krabbspindlarna spinner inga nät, utan lurar med utbredd armar på att ett offer ska komma tillräckligt nära. Denna har fått tag i en blomfluga, och tagit nacksving på den.

Det måste hon ju ha gjort, titta på flugan! Ligger med magen upp, men ansiktet (med snabeln) ner!!!

Nu byter vi sort, och tar en liten "tomte", ser han inte ut som en tomte? Även om det är en röd ros som han sitter på, inte en tomteluva.

Den här är rädd om sin ägg-kokong, och tänker inte släppa taget om den.
amaira
Och så en krabbspindel igen, som har fångat en flugbagge. Kolla blicken (ur två av alla ögonen)! biggrin.gif

Inget nät, här är det starka armar som gäller.

Medan nästa spindel har använt spindeltråd för att packetera en humla.

Tror det är en klotspindel.

Det här är i alla fall en Buskklotspindel.
Gossen Ruda
Det var väl inget läbbigt här, bara fina sötnosar. Fyller på med ett huskors. rolleyes.gif

amaira
Amen.

laugh.gif Ditt vackra huskors platsar i gänget! wub.gif
Berith
Och jag bidrar med den här gröna glada godingen. sleep.gif

Trodde först att det var en gurkspindel men är dom sååå gröna?
Och varför är han så glad? unsure.gif Fast det där är väl egentligen inte hans ansikte?

amaira
CITAT (Berith @ 01-09-2005, 07:16)
Och varför är han så glad? unsure.gif Fast det där är väl egentligen inte hans ansikte?

Man kan skratta med ögonen också biggrin.gif , vilket är vad din gröning gör.
Så "ansiktet", joo, men "munnen" nää.

Spindlar har åtta ögon ohmy.gif , åtta "punktögon", ofta i två tvärrader.

Så vansinnigt söt han var wub.gif man får lust att äta upp honom!
Go grön färg också biggrin.gif .

Tror inte heller att det är en gurkspindel. De jag träffat på har bara grön bakkropp, medan ben och framkropp (eller vad det heter) är mer bruna.
Men jag vet inte. Här får vi tåligt invänta experten Ruda sleep.gif .
Lars-Olof Arvids
Vilka härliga bilder! Spindlar är verkligen fascinerande djur. Den glada gröningen var ju underbar! wub.gif

Olle
Berith
Ja visst är han söt! biggrin.gif

Aha! Åtta ögon.... så egentligen har han inte två ögon och en leende mun av dom andra sex.... utan två rader med fyra i varje... rolleyes.gif Fast jag tycker i alla fall att det ser ut som en stort leende från ena mungipan till den andra. tongue.gif
*Felix matte*
Jättefina bilder wub.gif Här syns inga spindlar längre... höstlikt är det.
Gossen Ruda
Fick gräva ordentligt i minnet men till slut poppade det upp. Har inga spindelböcker med mig till jobbet. biggrin.gif

Grön bladspindel
Lars-Olof Arvids
Tack Ruda! Den här gången brydde jag mig inte om att kolla i några böcker eftersom jag visste att du snart skulle komma med svaret. biggrin.gif Ses vi kanske i Svartedalen på söndag? rolleyes.gif

Olle
Gossen Ruda
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-09-2005, 10:56)
Ses vi kanske i Svartedalen på söndag? rolleyes.gif

Olle

Har inte bestämt mig än, men det lutar åt att jag inte kommer. Är troligen upptagen på annat håll.
Azeman
haha vill ni se lite mera spindel i? wink.gif. så gå in på min morsas hemsida där hon har bland annat fågelspindlar m.m. som finns i hennes lägenhet wink.gif.

hennes hemsida: http://web.telia.com/~u27815464/

säg vad ni tycker om dom wink.gif
Berith
Grön bladspindel noterat. Tack för hjälpen! biggrin.gif
humla
Coola bilder! Spindlar är ju inte så läskiga, när man får se dem på nära håll. Snarare mer fascinerande. Och Beriths "glada" spingel var gó.
mulle
Ni tar så fantastiska bilder, det är ett nöje att se! Jag har kämpat hela dagen med att försöka få bilder av spindlar och insekter...
laugh.gif
Det är SVÅRT - ni är duktiga fotografer!
wub.gif
Här är i alla fall ett par av mina baddare till korsspindlar som huserar i växthuset och en liten en som bor i fuchsian...

Mulle
*Felix matte*
ohmy.gif den längst ner får jag kalla kårar av... de är mest otäcka tycker jag... låååånga ben *ryser*
men jag hugger alltíd tag i kameran om jag ser en spindel... genom linsen är de mindre farliga och till o me söta kan jag tycka tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
zaaritha
Kom på en tvestjärt--när jag städade! STOR!
Hemskt!!
Och en orange tusenfoting...............

Vidrigt!!
Madeleine1
Brrrrr. Tycker verkligen inte om spindlar, men jag vågade titta i alla fall. biggrin.gif
Monarda
Jag har kommit till den punkten att jag kan stå ut med alla spindlar - utom lockespindeln. Den är vidrig.
amaira
Ophelia
CITAT (Berith @ 01-09-2005, 07:16)
Och jag bidrar med den här gröna glada godingen. sleep.gif

Trodde först att det var en gurkspindel men är dom sååå gröna?

Skulle passar utmärkt i min skobuske som oxå har de där färgerna. Vilken snygging!! biggrin.gif biggrin.gif

Härligt att se alla spindelbilder.
cecil
[QUOTE]Skickat den 03-09-2005, 22:11
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har kommit till den punkten att jag kan stå ut med alla spindlar - utom lockespindeln. Den är vidrig

Kanske kan denna bild glädja Monarda:

amaira
CITAT (cecil @ 05-09-2005, 19:13)
Kanske kan denna bild glädja Monarda:

Nämen! ohmy.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
silos
Oj oj oj;nu har jag blivit intresserad av spindlar smile.gif Skulle nog vilja ha stor spindlar hemma;visst har man spindlarna i ett akvarium utan vatten?
yla
oki här e min vackra spindel
har avnjutit alla era nu

här ser man den på mitt finger så vet nu hur stor den va
ninnisky
NU HAR JAG VÅGAT wub.gif wub.gif titta på alla era vackra spindlar trots min spindelfobi som jag haft i många många år! Är helt klart på bättringsvägen!

Men är även fortsättningsvis glad om ni skriver en liten spindelvarning i era inlägg
biggrin.gif

Ska nu göra som Agneta rekommenderade en gång--- titta på spindlar på nätet och lära om deras liv och leverne biggrin.gif
yla
CITAT (ninnisky @ 11-09-2005, 12:05)
NU HAR JAG VÅGAT wub.gif wub.gif titta på alla era vackra spindlar trots min spindelfobi som jag haft i många många år! Är helt klart på bättringsvägen!

Men är även fortsättningsvis glad om ni skriver en liten spindelvarning i era inlägg
biggrin.gif

Ska nu göra som Agneta rekommenderade en gång--- titta på spindlar på nätet och lära om deras liv och leverne biggrin.gif

tufft ninninsky
o de här e ju många o håriga små vänner du kommer bergis kaga dom me kameran sen laugh.gif rolleyes.gif
amaira
Tjusigt Oldwolfie!
Och vad modig du är!
Jag törs ha den på fingret jag också, men jag kan inte finna någon anledning till varför jag skulle sleep.gif sleep.gif sleep.gif .

(och fann jag en anledning, så är jag inte säker på att jag inte raskt finner en annan anledning att låta bli rolleyes.gif biggrin.gif )
yla
haha de e ju ingen fara att ha den på fingret jag ville ju ha en referens för hur stor den va för den va stor men hon gillade inte o sitta på fingret hon bara sprang omkring så hon fick gå o göra de som dom plägar göra
silos
Pratade mina barn om att ev. vilja ha en stor spindel;och de skulle då inte längre vilja besöka mig biggrin.gif
Kalle Mandelstam
Jobbar extra på ett Garden center där det bland krukväxterna kryllar av
dessa spindlar. Har ingen aning om vad det är för några men kanske någon
här vet, det verkar ju finnas stora spindelkunskaper här i gänget! smile.gif
Som ni ser kan de vara både gula och mer gråbruna.

Jag var på en föreläsning med Maj-Lis Petterson (växtskyddsgurun no 1) och
beskrev dessa för henne, och hon sade att hon hade fått in mängder av brev
och telefonsamtal om de men hon visste inte på rak arm vad det var för några.
Antagligen så kommer de med importerade växter. Man kan ju hoppas
att de käkar mycket skadedjur så kanske man inte behöver köpa från Predator längre... wink.gif

Men som sagt, det formligen kryllar av de inne i växthusen:) För min del tycker
jag det vara är kul då de är väldigt coola.

Någon som vet vad det är för små kräk? wink.gif

/Kalle

ps. Ber om ursäkt för den dålia bildkvaliten men det var inte helt lätt för min
lilla digitalkamera att hitta fokus på de små liven. ds.
Berith
ohmy.gif Ser ju inte alls ut som spindlar! Men amaira eller Åke eller Olle eller... nån.... vet säkert vad det är.
amaira
CITAT (Berith @ 19-09-2005, 13:55)
Men amaira eller Åke eller Olle eller... nån.... vet säkert vad det är.

...och så stryker vi "amaira" från listan huh.gif för hon vet inte alls.
Så då väntar vi på att Ruda kommer in här och talar om att det är en sträckspindel av något slag ... unsure.gif
???
Gossen Ruda
Inte en susning ens. Kanske med bättre bilder för jag håller med fotografen om att skärpan inte är den bästa. Svårt med vissa kameror och närbilder.
Kalle Mandelstam
Hmm.. Jo jag får väl ta med kameran nästa gång jag jobbar. Får göra bättre försök då. Kanske sno med mig ett par hem där man kan fotografera dem i mer kontrollerade former. Har ju faktiskt makrofunktion på kameran så det ska gå att ta ganska bra bilder.

Ja, jag återkommer med bättre bilder!

smile.gif
Kalle
UglyCute
Va söta wub.gif
webmaster jim
Grymt fina spindelbilder,,, vågar knappt lägga in denna bilden,
fast ja vill gärna veta vad det är för en, storlekens synsbra om man jämför med kontakten....

yla
jim jag gissar på husspindel
gissar alltså

Amaira o Ruda va de inte nån av er som pratade om den här lille söte
som inte är en korsspindel
men fin o lika blyg som mina andra så hon ville inte sitta på handen utan de fick bli i gräset då
Gossen Ruda
Jims spindel tror jag är en rovspindel, Pisaura mirabilis.

Oldwolfies tycker jag ser ut som en korsspindel men bildvinkeln är lite lurig.
yla
knepig färg o inte riktigt kors tycker jag men ser ju mycket ut som en korsis
men hon har de där två prickarna
suddig bild hon ville inte va me
wub.gif
webmaster jim
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2005, 17:17)
Jims spindel tror jag är en rovspindel, Pisaura mirabilis.

Tack, du är otroligt kunnig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon