Full version: Hemma igen...
Sylvia
Nyss hemkommen från sjukhuset! Nu mår jag lite bättre. Jag har alltså legat i sjukhuset sedan fredags med en MYCKET elak stalylococ-infektion som följd av en kattbett!! De höll på att inte få bukt på den och armen ser för j-lig ut fortfarande!! Men jag har ingen feber, så de släppte hem mig med en arsenal med antibiotika, men skulle det blossa upp igen så är det bara att knalla tillbaka till Infektionskliniken… huh, vilken pärs!
stina
Usch - stackars dej!!!!

Krya på dej!!!!

/Stina
Rossi
Usch! Det låter inte så trevligt. Vad skönt att du är på bättringsvägen i alla fall!
Hannele
Välkommen tillbaka, Sylvia, hoppas du blir riktigt bra snart igen.
(Själv kurerar jag mej från förkylning inför vår Normandie-resa på söndag.)
pejori
ja kattbett är inte att leka med sad.gif sad.gif sad.gif
hoppas du snart blir fitt for fight igen smile.gif smile.gif
tröstekram wub.gif
*Felix matte*
Oj, oj sån otur du haft. Hoppas att antibiotikan biter på bakterierna och att du slipper ha alltför mycket ont.
Krya på dig! wub.gif
pejori
CITAT (Hannele @ 31-08-2005, 14:32)
Välkommen tillbaka, Sylvia, hoppas du blir riktigt bra snart igen.
(Själv kurerar jag mej från förkylning inför vår Normandie-resa på söndag.)

kollade sidan...ser trevligt ut tycker jag. smile.gif smile.gif
hoppas du hinner bli bättre innan fredag. wub.gif
Betty
Krya på dig Sylvia! Hoppas du får bukt med stafylokockinfektionen! smile.gif
Tesa
Usch du....hoppas det går bra...
Fialotta
Oj...vad du råkade ut för otäckt ohmy.gif välkommen tillbaks igen...hoppas du kryar på dig fort nu wub.gif
en kryapådigkram kommer här wub.gif
Ophelia
Ajfasen...ja det där är inte att leka med. Håll dig från allt som kan få infektionen att blossa upp igen. Spektramox och sådana preparat brukar dock ta död på det mesta. Hoppas magen inte blir besvärlig smile.gif
Sulawesii
Hoppas att tillfrisknandet går snabbt! smile.gif
Maria i Helsingborg
Och där gick jag och kollade - när jag tänkte på det - efter dig på Sofiero! sleep.gif Vad skönt att du är på bättringsvägen!!
netaave
Önskar dig ett snart tillfrisknande och skickar en bamsekram!
Kajsa
Oj, kan kattbett vara så farligt. Krya på dig
Fenja
Vad tråkigt! Jag hoppas att du har stelkrampsvaccinet intakt i alla fall. Hoppas att det läker ut och att du bli kry fort igen.
Mvh
Fenja
Smekajsa
Önskar dig ett fortsatt gott tillfrisknande, Sylvia !!
Elanah
Krya på dig! smile.gif
Anma
Oj, kattbett är inte att leka med. Jag blev biten i handen. Blev så svullen att handen såg ut som en alien. Dunderpeniclinet såg till att jag fick svampinfektioner både här och där... Efter ett antal vackor var handen brukbar igen, läkaren trodde att det kunde bli beståendemen, men det blev det inte som tur är. Det är helt otroligt vad tre små mikroskopiska hål kan utföra.

Hoppas att du blir helt återställd ialla fall!
Reserv
Menar ni allvar eller skojar ni om hur farligt kattbett kan va´? blink.gif Jag har då inget stelkrampsskydd, sista sprutan tog jag 1964 mig veterligt wacko.gif Hoppas att du blir fullt återställd efter bettet Sylvia (vart det mycket djupt?eftersom det vart sån infektion) unsure.gif
amaira
Huvva, låter otäckt. Skönt att du är på bättringsvägen.
Kram från amaira wub.gif
KURT
CITAT (Reserv @ 01-09-2005, 10:14)
Menar ni allvar eller skojar ni om hur farligt kattbett kan va´? blink.gif Jag har då inget stelkrampsskydd, sista sprutan tog jag 1964 mig veterligt wacko.gif Hoppas att du blir fullt återställd efter bettet Sylvia (vart det mycket djupt?eftersom det vart sån infektion) unsure.gif

Katter (och andra djur med långa vassa tänder), ger smala djupa sår. Där kan bakterier växa syrefritt (b l a Clostridium tetani som ger stelkramp). Katter har dock knappast stelkrampsbakterier i saliven (stelkrampsbakterier brukar finnas i jorden), snarare just stafylokocker och streptokocker.
Reserv
CITAT (KURT @ 01-09-2005, 10:38)
Menar ni allvar eller skojar ni om hur farligt kattbett kan va´? blink.gif  Jag har då inget stelkrampsskydd, sista sprutan tog jag 1964 mig veterligt wacko.gif  Hoppas att du blir fullt återställd efter bettet Sylvia (vart det mycket djupt?eftersom det vart sån infektion) unsure.gif

Katter (och andra djur med långa vassa tänder), ger smala djupa sår. Där kan bakterier växa syrefritt (b l a Clostridium tetani som ger stelkramp). Katter har dock knappast stelkrampsbakterier i saliven (stelkrampsbakterier brukar finnas i jorden), snarare just stafylokocker och streptokocker.

Sicken tur då, för sist jag vet att jag fick en spruta så hade jag klivit på en planka med en rostig spik när vi byggde trädkojor. rolleyes.gif
Anma
Läkaren sa till mig att just katter har ett ämne i sin saiv som människor inte tål. Det är mycket värre att bli biten av en katt än en hund till exempel. Ett kattbett kan ge bestående men i leder även om bettet inte kommit åt en led om man inte behandlar med antibiotika. Fast bara för att man blivit biten behöver det inte bli en infektion men om området svullnar skall man snarast ta kontakt med läkare och inte vänta i ett par dagar och hoppas att det blir bättre, som jag gjorde. Jag hade fullgott stelkrampsskydd, men det hjälper inte mot kattsaliv.

Tur att katter inte bits så ofta! I mitt fall får jag skylla mig själv då jag tyckte att katten skulle hälsa på en hund som gillar katter, det var bara det att katten inte gillade hundar. Istället för att slita sig loss bet hon mig i självförsvar.
pejori

kattbett är det farligaste som finns sad.gif sad.gif
det har till och med varit amputationsrisk för pat. som inte kommit in till läkare i tid rolleyes.gif rolleyes.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 01-09-2005, 11:58)
Menar ni allvar eller skojar ni om hur farligt kattbett kan va´? blink.gif  Jag har då inget stelkrampsskydd, sista sprutan tog jag 1964 mig veterligt wacko.gif  Hoppas att du blir fullt återställd efter bettet Sylvia (vart det mycket djupt?eftersom det vart sån infektion) unsure.gif

kattbett är det farligaste som finns sad.gif sad.gif
det har till och med varit amputationsrisk för pat. som inte kommit in till läkare i tid rolleyes.gif rolleyes.gif

Ähh, du driver juh bara med mig laugh.gif laugh.gif laugh.gif
pejori
absolut inte!!!! det är dagsens sanning ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
har sett det själ, jobbade på sjukhus ju rolleyes.gif rolleyes.gif
min vänninna la dom in och gipsade för att inte bakterierna skulle vandra upp för armen efter ett kattbett rolleyes.gif rolleyes.gif
Reserv
ohmy.gif Tur att kissarna är av den snällare sorten då sad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Sylvia krya på dig.
Tänk som jag alltid brukar göra: ont krut förgås inte så lätt - titta bara på mig.

Håller tummarna att allt blir snart bra igen

Elisabeth
Sylvia
Tack för alla krya på dig-önskningarna!
Det ser ut att dunderantibiotikan biter i basiluskerna, för nu börjar armen se ut som en arm igen och inte som en röd ballong.
Jag har bara en liten bandage kvar nu, över ett ställe där det var en jätteblåsa med någonting gul vätska i och som sedermera sprack och lämnade en hudlös krater efter sig. Så jag får skydda den mer fler basilusker.
Men annars mår jag ganska bra, fast antibiotikan tar död även alla goda bakterier så man får svamp istället... huh!
Milex
Ja svamp på kroppen är inte roligt. Hoppas det snart går över wub.gif
Hannele
Jag har då inget stelkrampsskydd, sista sprutan tog jag 1964 mig veterligt wacko.gif

Stelkrampsspruta är väl väldigt viktigt för en trädgårdsarbetare
som håller på med jord och massa vassa verktyg?
Inga från Närke
Min sambo blev biten i foten av vår katthona när vi hade det för många år sedan. Hon hade retat upp sig på en katt som var utanför vår altandörr. Sambon skulle putta under mattan som hade försvunnit under klorna så att hon inte skulle repa vårt furugolv mer än nödvändigt och i ilskan så högg hon sambon i foten så det blev stora hål efter under och överkäkens tänder.
Ringde vår vårdcentral och där fick vi komma omgående och ta en stelkramsspruta. Som tur var blev det inget mera allvarligt av detta eftersom vi kom in omgående.
SÅ DET ÄR MYCKET FARLIGT.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon