Full version: Sommarens favoriter
Sulawesii
Är lite nyfiken på vilka växter ni tyckt bäst om i sommar?! Själv är min blomfavorit brokbladig buskkrasse (Tropaeolum majus nanum 'Alaska Salmon Orange'). Vackra blommor och vackra blad.
Bland nyttoväxterna är det Rokotopeppar´n (Capsicum pubescens 'Rocoto Manzano') med blå blommor jag gillar mest. Har iofs inte smakat på dess frukter än, men växten är vacker!
Vildtomaten hade jag nog tyckte bätte om, ifall att ja kommit på nåt smartare sätt att binda upp den på. Nu halvligger den tillsammans med bambupinnarna...
mulle
Det är omöjligt att utse en favorit bland prydnadsväxterna. Ibland är det den ena, ibland den andra - jag älskar alla som är vackra!
Jordgubbarna som gav bär i sex hela veckor är klara favoriter i nyttoväxtavdelningen liksom hallonen.
Och slanggurkan som inte svek mig trots det dåliga vädret...
Mulle
Kajsa
Det måste bli rosorna
Austinrosorna Mary Rose och James Galway, kraftiga rosor som inte nickar.
Claude Monet strimmig Delbardros, helt frisk, jätteblommor i flera färger.
Balsgårdsrosen Anna, Just Joey, Rhapsody in blue, Eyepaint, dom hade det där lilla extra som man blir glad av.
Och så blev jag lycklig över dahlian Prince Vaillant, strimmig/ prickig
på vit botten, åh så fin.
stina
Rosorna Henry Kelsey, Rosenholm countryard rambler Tommelise och Louise Odier står högt i kurs hos mej i år. Silveraxet gillar jag skarpt, rosenflockeln ÄLSKAR jag och fjärilsbusken gör mej lyrisk. Gillar över huvud taget (förutom mina rosor) stora maffiga perenner. NÅGON wink.gif har beställt ett brunbladigt Silverax i mitt namn som ska komma i slutet september. Spännande rolleyes.gif Mina rosenmalvor går inte heller av för hackor!!
Gåsis
Favorit i år och alla år - fast inte i trädgården

Anki V
Brokbladig citrontimjan!!

Blommade länge med underbara lila blommor, vackert bladverk och vilken doft!!
/Anki
Monarda
Jag är djupt imponerad av min slingerstormhatt som svingat sig upp till oanade höjder. rolleyes.gif
mulle
CITAT (Monarda @ 31-08-2005, 21:38)
Jag är djupt imponerad av min slingerstormhatt som svingat sig upp till oanade höjder. rolleyes.gif

Nu blev jag nyfiken - vad är det för en?
Perenn? Härdig? Färg?
Mulle
Monarda
Ja, det är en perenn - Aconitum hemsleyanum. Den är djupt vinröd och här hos mig i zon fyra började den blomma i mitten på augusti.
Jag beställde mina ex från Albrunna perenner för flera år sedan, den fanns inte att få tag på i mina trakter.
mulle
Jag gick in och kollade bilder på google direkt - mycket fin växt!
Mulle
estet
Håller med om slingerstormhatten, stor favvo här också!

mulle
Mmmmm!
wub.gif
Mulle
Elihe
Tror att jag älskar mitt glanskörsbär mest som jag satte förra året, det står o glänser så vackert rött i solen, känns som man måste ta på den så fort man går förbi! Sen älskar jag mina miniroddisar Wren som blommade som små gula smörklickar i maj! Och min Kopparlönn med sin vackra stam o mina japanska lönnar, rödbladig alunrot o mina små tremastarblommor blue and gold-riktiga små färgklickar o mina Heliotrop som doftar underbart o doftliljorna.....
wub.gif wub.gif wub.gif
Elisabet
Carex
Tror det är min Fuchsia som jag stammar upp, den blommar med fyllda röda blommor och är otroligt vacker! (tror den hette Flammen Tanz) I ögonhöjd på mig som är ca en och sjuttio, och så skäller jag på den för att den inte är högre;) Planen är att jag ska kunna gå under dess framtida krona. Och Björnbäret som ger så goda bär, och Rudbeckian som jag fick av mamma, och den, och den, osv...
Gillan
Har sagts förut, men det finns inte en chans att
välja ut nån favorit.Jag älskar allihop. wub.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon