kvalite
Min potatis har vita prickar samt små "borrhål" i knölarna. Smakar jättebra men ser konstig och lite äcklig ut.. För 2 veckor sen så såg blasten ut som frosten tog den. Den blev svart och vek sig och sjönk ihop. Jorden är väldigt "jordig=lerig" och det har regnat mycket. Fick väldigt lite knölar under varje stånd. En del helt tomma. Kan det ha något samband att alla rabarberstånd fick som hål i bladen. Men rabarber fick jag hur mycket som helst av. Jag hade längtat efter färskpotatis i sommar och höst. Ska jag byta sort? Vet någon en bra TÅLIG sort att rekommendera till lerjord i Västerås. Vad tror ni om att lägga plast över jorden över vintern så man slipper allt ogräs på våren. Jag är ingen van trädgårdsmänniska men en som tycker det är roligt.
Pirum
(Ursäkta en lång post, men jag svamlar lite och orkar inte strukturera:) )

Borrhålen kan vara efter knäpparlarver, inget att bry sig om direkt, det får man räkna med. Brukar bli på mark där det tidigare år vuxit gräs, eftersom knäpparlarverna lever på gräsrötter tror jag.

Blasten låter som att det kan vara bladmögel som slog till, bladmögel brukar kunna slå ut alla plantor fort. Mot bladmögel finns egentligen inga resistenta sorter. En del sorter kan väl stå emot lite bättre, några dagar mer eller så är min erfarenhet. Det viktiga är att själva potatisen, som också kan drabbas av bladmögelsporerna, är lite tåligare, så att de inte förstörs vid lagring. Generellt sett kan man säga att tidigare potatissorter har mindre motståndskraft. Men senare potatissorter hinner ibland inte växa till sig innan bladmöglet slår till. Det optimala är alltså att välja en sort som är precis skördemogen alldeles innan bladmöglet slår till. smile.gif Fast det är svårt, eftersom bladmögel kommer olika år från år, beroende på temperatur, fuktighet, vindar, om smittan kanske redan finns i jorden, etc. Dessutom finns inga potatisar som är tåliga mot alla sjukdomar, är de tåligare mot bladmögel kanske de är känsligare för skorv, etc, beroende på i vilka förhållanden den växer.

Vi har rätt lerig jord, några sorter som funkat rätt bra i år är exempelvis Amandine (halvtidig), Sava (halvsen), Beate (sen). De två senare är danska respektive norska.
Amandine går att köpa nästan överallt, men jag har bara sett den i dyra enkilossäckar. Men kanske letade jag dåligt. Fin är den iaf, och går att lagra såväl som äta färsk. Klarade sig undan skorven i år när potatisarna i raderna bredvid (Hamlet och Rutt) fick en del angrepp. God!
Sava kanske går att köpa som sättpotatisar i Sverige nästa år, det vet jag inte riktigt. Annars kanske den går att köpa som matpotatis (svenskodlad) för att sparas som sättpotatis. Så gjorde vi iaf, och det är kanske den friskaste potatisen vi har i år.
Beate går nog bara att köpa i Norge. Ger hos oss en ganska säker skörd av höst/vinter-potatis för lagring, vi har haft den i flera år utan problem.

Tidigare har vi även haft exemelvis Silla (tidig) och King Edward (sen) som gått bra i leran. King Edward sägs vara mottaglig för sjukdomar, men den har inte varit stort värre än andra sorter tycker jag, och även om blasten gått åt så har knölarna varit ok.

Sorter som jag "hört" ska gå bra är även Matilda och Valor. Valor vet jag inte om den går att köpa som certifierad sättpotatis i handeln, men Matilda går, den är halvsen.
kvalite
CITAT (kvalite @ 31-08-2005, 22:54)
Min potatis har vita prickar samt små "borrhål" i knölarna. Smakar jättebra men ser konstig och lite äcklig ut.. För 2 veckor sen så såg blasten ut som frosten tog den. Den blev svart och vek sig och sjönk ihop. Jorden är väldigt "jordig=lerig" och det har regnat mycket. Fick väldigt lite knölar under varje stånd. En del helt tomma. Kan det ha något samband att alla rabarberstånd fick som hål i bladen. Men rabarber fick jag hur mycket som helst av. Jag hade längtat efter färskpotatis i sommar och höst. Ska jag byta sort? Vet någon en bra TÅLIG sort att rekommendera till lerjord i Västerås. Vad tror ni om att lägga plast över jorden över vintern så man slipper allt ogräs på våren. Jag är ingen van trädgårdsmänniska men en som tycker det är roligt.

Fick idag höra per telefon att dessa vita prickar som jag har på min potatis är för att potatisen andas. Detta sker när det blir överblött och är en överlevnadssak för potatisen. Det var en potatisodlare som talade om det. Alltså så har potatisen små "vita" näsborrar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon