Fru fet
Är sugen på ett par kvittenbuskar i min "köksträdgård". Är det någon som har erfarenhet? Svårt? Lätt? Jord- och väderstreckskrav? Odlar på styv lerjord (som jag dock flitigt försöker förbättra) och i västerläge, ganska öppet och soligt. Zon 2-3.
Älskar kvitten för att de är så goda och luktar så gott (frukten alltså)! wub.gif
mulle
Det finns "äkta" kvitten, cydonia oblonga, och rosenkvitten, Chaenomeles sp..
Det sägs att äkta kvitten är härdig bara i zon 1 men min pappa odlade flera buskar cydonia i en skyddad skreva i Helsingfors, zon 3.
Själv har jag rosenkvitten.
Den är mycket lättodlad, blommar underbart men ger av någon anledning inte frukt. Kanske den vill ha en kompis av annat kön för att det ska bli frukt?
Mulle
Fru fet
CITAT (mulle @ 01-09-2005, 08:06)
Det finns "äkta" kvitten, cydonia oblonga, och rosenkvitten, Chaenomeles sp..
Det sägs att äkta kvitten är härdig bara i zon 1 men min pappa odlade flera buskar cydonia i en skyddad skreva i Helsingfors, zon 3.
Själv har jag rosenkvitten.
Den är mycket lättodlad, blommar underbart men ger av någon anledning inte frukt. Kanske den vill ha en kompis av annat kön för att det ska bli frukt?
Mulle

Tack för svar. Hmm..är de så känsliga? Jag är säker på att vi hade kvitten vid huskanten då jag var barn (detta var i Sörmland, skulle gissa zon 2 eller 3) - därifrån har jag min svaghet för kvitten..jag brukade plocka en frukt och gick och luktade på den. Kanske det går om den får luta sig mot varma, mulliga komposten. Rosenkvitten är väldigt vackra men det är ju också frukten jag vill åt! wub.gif
Maria i Helsingborg
Vi har rosenkvitten - men det måste vara av den självfertila sorten om man bara har en. Det finns fler här på odla som, som vi, får gott om frukt. Tämligen kravlös buske, tror jag. Den används ju ofta i stora planteringar kring parkeringar och vägar......

Kvitten var nytt för mig till för ett par år sedan och nu skulle jag inte vilja vara utan för OJ, vilken god gelé! wub.gif

/Maria, som plockat parkeringskvitten i Borlänge :-)
Fenja

Så här fint blommade min rosenkvitten i fjol, och i år med. Den övervintrar fint här i zon 4 helt utan extra skydd eller täckning. Ger MASSOR av frukt årligen till marmelad och gelé.
Mvh
Fenja
Fru fet
Vilken tjusig buske Fenja! wub.gif Det får nog bli en rosenkvitten så att jag zonmässigt är på den säkra sidan..Luktar frukterna lika aromatiskt och pomeransaktigt som på äkta kvitten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon