Full version: Övervintra fikon?
Sabina L
Rossi, skyddar du fikonträdet något speciellt under vintern eller står det bara där i växthuset? Har du någon värme?
Mitt fikonträd överlevde förra (första) vintern i växthuset men det var på håret. Det mesta var dött, bara en litet skott på ett par cm levde. Nu har det växt sig jättestort under sommaren och jag vill inte att det dör ner igen. Fast nu kanske den är van att stå i ett icke-uppvärmt växthus? huh.gif
jegi
Tar mig friheten att slinka in...

I skåne lär det nog klara sig ganska bra utan skydd.
Själv har jag planterat ut mitt fikonträd nu så det får stå ute i vinter (zon 4). Det blir nog lite tufft men det ska skyddas med säckväv och löv.
Vi får se om det funkar. Det är av typen Bornholm.
Om ditt nu vuxit sig jättestort så skulle jag möjligen täcka det med säckväv på vårvintern men samtidigt så är det ju roligt om det klarar sig själv. Säkert fryser det ned något, men ju äldre och större det blir desto mindre känsligt blir det.
Rossi
Sabina! Nej, vi skyddar inte fikonträdet på något sätt alls. Men det står ju som sagt då i ett växthus. Här nere i Skåne skulle vi dessutom kunna ha det ute på friland i ett skyddat läge. Problemet är bara att vi bor ute på landet med åkrar runt omkring och trädgården är bara fyra år gammal så det har inte hunnit bli uppvuxet och lugnt på tomten utan vindarna far här och vi har inte lyckats hitta ett tillräckligt skyddat läge för fikonträdet så det får husera inne i växthuset och tuktas så att det får plats! smile.gif (Oj, vilken lång mening det blev!)
Susanna
Min tomt ser ut ungefär som Rossi beskriver sin. Mitt bland fälten utan skyddat läge. Häckarna har inte vuxit upp ännu. Men jag chansade ändå och satte ut mitt fikon på friland. Det har klarat sig tre eller fyra år nu. Fast det fryser ner helt varje vinter och kommer med nya skott varje vår. Någon frukt hinner det aldrig bli på det. Har även ett fikon i kruka som jag har inne varje vinter. Där hinner det bli frukt som mognar.
Sabina L
Jag provar nog utan skydd i växthuset i år igen. Hur vet jag att fikonen är färdiga att äta?
Rossi
Fastän vi har vårt fikonträd i växthus så hinner aldrig frukterna bli mogna så att de går att äta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon