Full version: Lerjord och äpplen
Magnolia
Vårt trädgårdsland har tung och kompakt lerjord - inte så bra. Jag fick tipset att börja första året med att odla potatis vilket jag har gjort. Nu funderar jag på hur jag kan förbättra jorden ännu mer till nästa år. Jag vill ju få mer mull i jorden och bättre ventilering (=maskar förmodar jag).

Igår fick jag en galen idé. Jag har hittills plockat ca 70 liter nerramlade äppelkart i vår trädgård och mer lär det bli. Dessutom har vi en gigantisk gräsmatta med massor av gräsklipp på. Kan jag lägga ut äpplena på landet (lockar maskar?) och sedan täcka med gräsklipp? Vad tror ni?
Åsa, mälardalen zon 2
Allt organiskt material även äpplen förbättrar jorden, men äpplen och gräsklipp låter som ganska mycket blött material så det är nog bra att försöka blanda i något torrt material också, för mycket blött material kan börja lukta och dra till sig flugor.
Magnolia
Äntligen ett svar smile.gif

Vad är problemet med att det blir blött? Lukt och flugor bryr jag mig inte om, för landet ligger långt från huset och grannar, men kan det stanna upp nedbrytningen? Har du i så fall tips på något torrt material? Köpt torv kanske?
KURT
CITAT (Magnolia @ 12-09-2005, 09:48)
Äntligen ett svar smile.gif

Vad är problemet med att det blir blött? Lukt och flugor bryr jag mig inte om, för landet ligger långt från huset och grannar, men kan det stanna upp nedbrytningen? Har du i så fall tips på något torrt material? Köpt torv kanske?

Vid nedbrytning (t ex i en kompost) försöker man alltid få någon sorts balans mellan olika näringsämnen. Stora mängder gräsklipp innehåller mycket kväve, blandar man då in mera kol (t ex torra löv) så så blir det luftigare (mindre blött) och nedbrytningen går fortare.
Magnolia
Ja löv lär jag ju också få i drivor så det var ett bra förslag. Jag borde väl kunna börja med äpplena och sedan fylla på med gräs och löv allteftersom?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon