Big Gardener
01-09-2005, 09:21
r det ngon hr som har en Humlebok, Ostrya carpinifolia, eller har sett ngon i ngon park i nrheten av er?
Skriv i s fall lite om den och vilken zon och vilket lge den str i samt hur den har utvecklats. Ta grna en bild och skicka in om mjligt.
Tack!
Humlebok finns p Alnarpsomrdet (antar att du knner vl till Alnarp!) mellan professorsvillorna i sydstra kanten. De ser ut att trivas, vet inte hur gamla de r, producerar fr rtt ofta. Dig. kameran r tillflligt snder s jag kan inte ngra bilder.
Big Gardener
17-11-2005, 15:26
Jod, jag knner till dessa tre individer mycket vl. Men bara tre individer p Alnarp rcker inte riktigt fr att jag ska bilda mig en hyfsad uppfattning om hur de fungerar i mngaskiftande miljer. Tack i alla fall!
Huggorm
03-07-2014, 21:30
Jag lyfter den hr nio r gamla trden eftersom jag r nyfiken som samma sak som trdstartaren. Vad r era erfarenheter av humlebok? Jag har en liten sjlv som r mycket frisk och vacker och verkar trivas utmrkt. Vxer sakta, kanske femton centimeter per r, men har aldrig haft ngra som helst skador. Vad skall man frvnta sig, blir det ett litet knotigt och brett trd i stil med ett ppeltrd?