peter
Hej här var det länge sedan jag var aktiv. Men under sommaren så har jag brottats med sly, sten, ljung, blåbärsris och örnbräken. En gång i tiden var det en liten åker som med åren vuxit igen med ovan nämnda grödor.

men i sommar har jag grävt som en galning och hunnit med ca 200kvm med min spade. I slutet fick jag dock låna en grannes jordfräs.
Tanken är att det skall odlas bland annat potatis på platsen men hur mycket gödning behöver jag egentligen. Jag har nyligen plöjt ned ca 3kubikmeter hästgödsel. men skall jag satsa på att odla gröngödslingsväxter ett år först... eller vad är bäst. Jorden har nog inte brukats på ca 50 år så den är inte av den bästa kvalitet...och hur mycket gödsel behövs på den yta som jag under stor möda grävt i sommar.
hej så länge från månskenstorparen
rosita
Vad jag kan förstå så är det toppen för jorden att odla gröngödslingsväxter och i så fall räcker nog det som gödning. rolleyes.gif
peter
Nja, det verkat ju ganska vettigt med gröngödsling. Skall jag så nu i höst och plöja ned till våren eller skall jag vänta med att så till våren och plöja ned till hösten... och vad skall jag så? någon form av klöverblandning antar jag...
rosita
Det är kanske lite sent att så nu, men om man sår på sensommaren, ska man mylla ner det till våren. Annars sår du på våren så fort jorden reder sig, och myllar ner det på hösten. Vissa gröngödslingsväxter växer så kraftigt att man kan klippa av dem 2 - 3 ggr under sommaren, alltid innan de fröar av sig! Grönmassan kan du lägga ut mellan raderna i grönsakslandet om du nu ändå provar att odla någonting direkt! I trädgårdsbutiker säljs ett par blandningar för allroundbruk. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon