Full version: Rådjur
marigt
Hej alla duktiga
har sökt på ordet rådjur och inte riktigt hittat det jag söker, kanske kan någon hjälpa mig.
Det lutar åt att jag flyttar ut på landet till hus och skulle vilja ta med mig lite från min kolonilott.
Nu har jag hört att rådjuren äter jordgubbar!! Tänkte ta med mig jordgubbar och nu blev jag lite osäker, visst det är bara att testa och se. Men jag slänger ut en fråga här till alla som vet.
Finns det mer som inte är blommor som de äter??
Jag odlar lite jordgubbsmajs, lök, rödbetor, gurka, dill och persilja lite sånt.
Tänkte ta med mig lite perenner också men tulpaner har jag hört liksom rosor, En kollega sa att pingstliljor går bra.
Men vem säger att alla rådjur har samma smak?
Fialotta
CITAT (marigt @ 02-09-2005, 07:59)
Hej alla duktiga
har sökt på ordet rådjur och inte riktigt hittat det jag söker, kanske kan någon hjälpa mig.
Det lutar åt att jag flyttar ut på landet till hus och skulle vilja ta med mig lite från min kolonilott.
Nu har jag hört att rådjuren äter jordgubbar!! Tänkte ta med mig jordgubbar och nu blev jag lite osäker, visst det är bara att testa och se. Men jag slänger ut en fråga här till alla som vet.
Finns det mer som inte är blommor som de äter??
Jag odlar lite jordgubbsmajs, lök, rödbetor, gurka, dill och persilja lite sånt.
Tänkte ta med mig lite perenner också men tulpaner har jag hört liksom rosor, En kollega sa att pingstliljor går bra.
Men vem säger att alla rådjur har samma smak?

Precis...dom har inte samma smak laugh.gif och hos mig äter ungkalvarna sånt som deras föräldrar inte äter...man får prova sig fram och lita på turen ibland...i år har jag haft en himla tur...dom har inte varit hos mig så mycke...kanske har hittat godare saker hos grannen...vad vet jag rolleyes.gif

Lycka till och berätta hur det går wub.gif
amaira
Hittills har jag inte funnit ett rådjur som äter påsk- och pingstliljor, så jag satsar på olika såna varianter där rådjuren går fritt.

Någon som har fått dessa uppätna av rådjur?
Fialotta
CITAT (amaira @ 02-09-2005, 08:15)
Hittills har jag inte funnit ett rådjur som äter påsk- och pingstliljor, så jag satsar på olika såna varianter där rådjuren går fritt.

Någon som har fått dessa uppätna av rådjur?

Nej...inte hos mig heller...dom är råddjursfria....frossar i dom här...på våren är det överfullt...dom är säkra kort wub.gif
Gillan
Här är inte rådjuren speciellt kräsna.
Tulpaner, rosor, kärleksört, iris..you name it mad.gif
De äter allt ovanifrån och underifrån kommer den
fantastiska sorken blink.gif
Men som jag sagt förut, runt rabatterna lägger
jag en sträng blodmjöl och det hjälper
verkligen wub.gif smile.gif men underifrån?????
marigt
Tackar
Ska ta upp lite gamla påsk pingstliljor samt köpa nån ny och peta ner i jorden, ska hälsa på huset i helgen.
Hur är det med pärlhyacinter?
Fialotta
CITAT (marigt @ 02-09-2005, 08:47)
Tackar
Ska ta upp lite gamla påsk pingstliljor samt köpa nån ny och peta ner i jorden, ska hälsa på huset i helgen.
Hur är det med pärlhyacinter?

Den tror jag inte dom rör...men är inte helt säker...du får testa smile.gif
amaira
Pärlhyacinter är "mumma", tyvärr. I alla fall här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon