Full version: Blåregn
Elisabet Hbg
Jag har ett blåregn som jag (på grund av husrenovering) måste flytta från dess plats nu i september, det ska senare flyttas tillbaka till samma ställe. Jag undrar hur man gör det på bästa sätt, och hur stora chanserna är för att det ska klara sig och fortsätta grönska.
Blåregnet är ursprungligen format som ett litet träd (alltså uppstammat). Vet inte hur gammalt det är, men med tanke på storleken och stammens grovlek tror jag att det kan ha varit 4-7 år när jag planterade det föra våren. Själva stammen är ca 1 m hög och 12 cm i omkrets. Rankorna är drygt 3 meter. Det är planterat i ett ca 50 X 70 cm stort hål i ett trädäck, i sydvästläge i skydd av ett plank. Det har etablerat sig väl, trivs väldigt bra och har växt väldigt mycket i år.
Jag antar att rötterna inte har nöjt sig med att växa i jorden i det där lilla hålet, utan sökt sig neråt och utåt. Nu när blåregnet grävs upp måste ju rötterna kapas, eftersom jag på grund av det omgivande trädäcket inte kommer åt dem (mer än 50 X 70 cm, storleken på hålet). Vad tycker blåregnet om det? (Snyft.)
Har för mig att jag har läst att det är bra att klippa ner stora växter som flyttas, för att minska belastningen på trädet. Stämmer det, och är det i så fall nödvändigt, och hur mycket? Jag vill ju helst inte klippa ner det i onödan.
Och tillbakaflytten? Renoveringen beräknas vara klar i februari, men är det lämpligt att flytta tillbaka trädet då, eller är det bättre att vänta till våren? April? Maj? Juni?
Jag bor i zon 1, Helsingborg, alltså vid kusten.
Jag blir jättetacksam för alla svar!
hälsningar
Elisabet
CasualKarlsson
Vet inte säkert men kan tänka mig:

Gräv upp det med så stor rotmassa som möjligt och jordslå det för vintern och plantera det igen så fort tjälen gått ur marken så att jorden fortfarande är våt. Tror inte du ska beskära eftersom det då går miste om en massa näring som finns inlagrad i stammen.
Elisabet Hbg
Jordslå? Betyder det sätt ner i marken på annan plats så länge? (Har aldrig förstått skillnaden mellan jordslagning och plantering...) Angående beskärning eller inte trodde jag tvärtom att det var bra att ta bort lövmassa för att trädet skulle ha mindre att försörja. Förvirrande...
Elisabet Hbg
Med beskärning menade jag alltså klippa bort unga gröna rankor - inte vedartade delar.
Hannele
CITAT (Elisabet Hbg @ 03-09-2005, 12:04)
Angående beskärning eller inte trodde jag tvärtom att det var bra att ta bort lövmassa för att trädet skulle ha mindre att försörja. Förvirrande...

Ja, helt rätt; rötter och krona ska ha balans.
Men får du med en stor jordklump, är beskärningen inte nödvändigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon