Ewa L
Min källardörr har en tröskel som uppenbarligen murknar snabbt. Dels vill det gärna samla sig rejält med snö utanför som är omöjligt att inte få med sig in, dels kör jag ut och in ganska tunga grejor. Typ gräsklippare och kompostkvarn.
Nu kommer jag också att köra in säckar med pellets.

Till frågan: Måste man ha tröskel??
Antar att om jag tar bort den, så blir den liksom en "ravin" mellan cementen utanför och stengolvet innanför. Skulle jag inte kunna fylla den glipan med något och istället ha det plant? Isåfall; vad? Murbruk?? Något som inte är statiskt???
Om jag är rädd för drag kan jag ju enkelt lägga ex.vis en hoprullad tidning eller dylikt.

Är jag helt ute i vinterkylan? Har tröskeln en annan funktion??
Visst skulle jag kunna anlita en snickare och göra en ny tröskel, men den befintliga har alltså murknat på typ 5 år.
Killensomvillhagrönafingrar
Om den murknar snabbt kan du kanske gjuta upp en tröskel i cement? På så sätt kan du forma den som en liten kulle som är lätt att köra över och ändå få tätt mellan dörr och golv.

Att hoppa över tröskel helt låte inte som en bra ide. En ihoprullad tidning med lite fukt kommer svälla och leda in fukten i dörren. Eller så kommer en liten mus och gnager sig igenom tidningen och kommer in i värmen.

Visserligen borde tröskeln hålla med tanke på att det finns gott om fiskebåtar i trä.(både ek, gran osv) Det viktiga för att de skall klara sig är att du antingen oljar rejält eller lackar.
Ewa L
Gjuta upp en tröskel i cement? Jo, det låter något det. Jag som inte ens klarade av att göra krukorna som alla skrivit så fint om. Göra form, blanda cement ... unsure.gif

Möss har vi otroligt nog inga. Glipan under dörren kan ju inte heller bli speciellt hög. Det var mer med tanke på ev. golvdrag, men det är alltså pannrum "innanför" och källare. Men kanske skulle snön smälta och frysa där då så jag ändå inte fick upp dörren. sad.gif

Finns det färdiga trösklar att köpa? Dvs på metervara eller dylikt. Bor man på obygden är det inte så lätt att få tag på en snickare.
Killensomvillhagrönafingrar
Har du testat att göra krukor och misslyckats?

Isåll är det ingen bra ide att gjuta en själv. Men skall jag vara ärlig så tycker jag nog att det är lättare att blanda till smeten, bygga en liten form och klägga ut det. Mycket svårare är det faktiskt inte.

Men som svar på din fråga, det finns tröskel på metervara. Sådan har vi köpt till våra inner dörrar bla.
Lite finsågning för att få dem att passa men det är inget svårt tar bara lite tid.
Ewa L
Vid tillfälle skall jag nog lägga in en bild på mina "krukor" så att alla får sig ett gott skratt!! De är verkligen misslyckade.

Lutar alltså åt tröskel av trä. Jag skall ge mig iväg till någon större affär och kolla. Antar att den behöver behandlas ganska rejält, men det kan jag nog läsa mig till.
Tack för hjälpen! wub.gif
ÅsaF
Finns det inte metalltrösklar? Eller de kanske bara funkar till järndörrar. På verkstäder brukar man ju se såna. Att skippa tröskel helt låter inte alls som nån bra idé för då lär ju vinterkylan blåsa rätt in.
Xelma
Tröskel är bl a till för att det inte ska dra in och att regnet inte ska tryckas in om det blåser. Även om du bara har pannrum innanför är det inte bra att ha det öppet under.

Om du ska gjuta: rengör noga under och köp en tåligare cement, dvs bättre kvalitet, säg att den ska vara fuktigt och utomhus. Gjut inte ända intill dörren utan lämna 2-3 mm springa att sätta tätningslist på.

Eller köp en tröskel i ek som du oljar.

Eller en L-list i stål.

Det finns även mer avancerade trösklar som sitter under dörren. De fälls ner när dörren stängs och upp när de öppnas. Fast det är nog lite väl bra till en källardörr.
gammelnalle
Håller med Xelma:

Tröskel av EK eller gjut...

DU fixar det Ewa!!

Tröskeln skall ju inte bara vara UNDER dörren, utan även fungera som STOPP både för dörr, möss och väder...

Och både möss och väder TAR sig igenom en ytterst liten springa...
(Jag har för mig att man brukar säga 13mm HÅL eller 6mm springa!!???)

En liten spalt mellan tröskel och dörr (tätningslist) måste det vara för att dörren inte skall kärva. Den varierar i storlek med väder och vind..

björn
Ewa L
Har varit ute på nätet och hittat en manual för hur man byter tröskel. Den är faktiskt hur utförlig som helst till punkt och pricka med bilder och allt. (Gör-så-här!)

Det enda som alltså inte står är hur man får tag på själva tröskeln... Hoppas jag hinner ta mig iväg till någon större byggmarknad inom de närmsta veckorna.

Har även kollat den befintliga. Den är liksom stålskodd på ovansidan, vilket inte skulle vara helt fel eftersom jag kommer att gå ut och in med pirra med pellets-säckar.

Följdfråga: Hur vet jag storleken på tröskeln? Längden är ju inget problem, men höjden på de resp nivåerna. Är det bara till att mäta med tumstock?? Finns det många olika modeller? Vill gärna ta frågorna innan jag åker iväg, det är inte helt lätt att ta sig dit när man bor på vischan.

Tack för era uppmuntrande tillrop. Blir det bra talar jag om det. Misslyckas jag nämner jag det aldrig mer. tongue.gif
Eva i Skåne
CITAT (Ewa L @ 15-09-2005, 13:45)
Tack för era uppmuntrande tillrop. Blir det bra talar jag om det. Misslyckas jag nämner jag det aldrig mer. tongue.gif

biggrin.gif laugh.gif

Du klarar det säkert Ewa!!! Kvinnor KAN, vet du väl.

Lycka till! wub.gif
Sommartorparn
CITAT (Xelma @ 14-09-2005, 14:08)
Eller köp en tröskel i ek som du oljar.

Fick rådet av en snickare att lacka trösklar med båtlack. Detta sedan jag upptäckt att en (ek)tröskel som var nygjord för femton år sedan, och som bara oljats, nu är så murken att jag trycker nageln långt in i den........ sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon