Full version: Höstgödsla
Annkina
Jag har alltid bara gödslat på våren, men tänkte vara lite duktig och gödsla nu i höst.

Hur gör man? Jag har färdig kompost som jag tänkte gräva ner, men ska jag köpa gödsel också och vilken sort i så fall?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har aldrig höstgödslat och det går bra ändå. Med tanke på att det inte bör finnas kväve i gödseln på hösten så är det PK-gödsel som gäller, kallas ibland även höstgödsel i handeln, detta är dock konstgödning så odlar man ekologiskt så vet jag inte om det finns något medel som just bara innehåller fosfor och kalium.
ingrid fuxwall
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-09-2005, 18:14)
Jag har aldrig höstgödslat och det går bra ändå. Med tanke på att det inte bör finnas kväve i gödseln på hösten så är det PK-gödsel som gäller, kallas ibland även höstgödsel i handeln, detta är dock konstgödning så odlar man ekologiskt så vet jag inte om det finns något medel som just bara innehåller fosfor och kalium.

Då ställer jag följande fråga - är det "skadligt" att gödsla på hösten ?
(behöver tömma min kompostbehållare och har ett helt nygrävt land, är så nygrävt att jag inte tagit fram spaden än !)
Lena i Torslanda
Är det nygrävt och inte ska planteras i innan vintern så kan du häva i vad du vill - det skadar ju inga växter. Det är ju perfekt att gräva ner tex gödsel som kanske ännu inte brunnit färdigt. Till våren är det då perfekt att plantera. Kompost kan du lägga på jorden även på hösten. Den är inte så näringsrik som gödsel utan ger egentligen bara en bra struktur.
Ally
Jag har läst att bästa tiden att blanda in kompost är på hösten (och sen täcka med löv), då gör maskarna arbetet under vintern med att luckra jorden.
Och för potatisland, man ska gräva kogödsel på hösten, inte på våren

Ang. kväve "läckage" på vintern ... Jag har också läst om att kompost är mest kolrik, men jag har mycket gräsklipp och andra "grönt" i min kompost ... då antar jag att det är kväverik, så jag är osäker om det går lika bra med att höstgödsla.... unsure.gif
Micke
Kalka gärna jorden först (gör att marken bättre kan ta emot näringsämnen och behålla dem), vänta sedan tre veckor (för att kalkningen ska få effekt) och blanda sedan in komposten om du inte kan vänta till våren. Huvudsaken - för att minska risken för näringsläckage - är att du inte lämnar komposten ovanpå jorden. Istället för att kalka jorden kan du använda ren vedaska - innehåller inget kväve, men mycket kalium samt fosfor (som tyvärr är lite svårlöslig) vilket ger både en kalknings- och höstgödslingseffekt. Angående vad man kan använda i ekologisk odling finns KRAVs lista här.

Micke
Hannele
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-09-2005, 11:24)
Då ställer jag följande fråga - är det "skadligt" att gödsla på hösten ?

Jas, kvävegödsel på buskar och träd efter midsommar gör att de fortsätter att växa
och hinner inte gå i vintervila med frostskador som följd.
Ophelia
Ni som vill PK-gödsla men inte köra med konstgödning kan använda hornmjöl. Det är ett utmärkt komplement för konstgödning.

Vedaska, som tidgare nämnts, innehåller stora mängder kalium och forfor som gör att sockerhalten i växternas celler ökar och växterna klarar då en lägre temperatur. Fosfor är bra för rotbildning och knopp/bärbildning och är toppen för rosor och bär/frukt.

Gällande kompost och kol/kvävehalten så är den enkla regeln att: ju färskare desto högre kvävehalt. Halm har en mycket hög kolhalt då cellväggarna har förvedats och måste brytas ned för att den mängd kväve som halmen innehåller ska komma tillgodo. Däremot är den mycket bra för mullbildningen. Kompost behöver inte vara mer kolrik, det beror helt enkelt på vad som har stoppats i komposten. Kompost behöver inte heller vara mindre näringsrik. Det beror egentligen på vad syftet är med kompostjorden.
Emmaibäcka
Välbrunnen stallgödsel från diverse djurslag kan väl inte innehålla så mkt kväve? Hade tänkt slänga på ett lager i min perennrabatt nu när det har vissnat ner, borde väl inte skada, eller...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon