Full version: Olivträd
anette
Jag fick ett olivträd i födelsedagspresent och undrar hur man sköter det? Klarar det av att övervintre ute? jag bor på Gotland zon 1. Om det ska övervintra inne ska det stå kallt och ljust eller mörkt? Vilken jord vill olivträdet ha? beskärning?
Lena i Torslanda
Olivträd kan klara en eller annan minusgrad under någon natt men behöver sedan in i ett mer skyddat klimat. Glasad veranda tex är alldeles utmärkt. Eller ett förråd som håller frostfritt. Rumstemperatur har inte jag lyckats med. Det blev alldeles för torrt och varmt, trädet dog.
Det är ju alltid samma bekymmer med dessa träd/plantor som inte kan övervintras på enkla sätt. Nu för tiden har vi ju sällan dessa trevliga förstukvistar och verandor som man hade förr i äldre hus.
Hoppas din skyddsling klarar sig.
Lena
rolleyes.gif
Jennyn
Mitt pyttelilla olivträd klarade i alla fall förra vintern i rumstemperatur. Det tappade några blad men kom igen till våren. Det underlättar nog om man kan ställa krukan i ett ljust fönster utan element under. Torr inomhusluft kan motverkas genom att man ställer krukan på ett stort fat med våta lecakulor.

Hälsar Jennyn
helull
Apropå olivträd: är ni i Malmö, sök upp Slottsträdgården bakom Malmöhus (slottet alltså). Där står ett nära tre meter högt olivträd som flyttades dit efter Bomässan förra året. I vinter ska trädet stå ute... wacko.gif

Trädgårdsmästaren John Taylor utmanar alla odlingszoner och lyckas han med detta blir han kung (hans egna ord)!

Ska med spänning besöka Slottsträdgården till våren smile.gif
Karin zon 3
Mitt olivträd har tvingats stå inomhus under tre vintrar - och har klarat det utmärkt. Ytterkruka och med pinjebark som jordtäckning. Sen får det stå i ett fönster ovanför diskbänken - dvs utan värmeelement. Fönstret vätter mot väster och trädet vill då gärna hålla till i den hörna som är minst solig.

Just i år passade jag på att ta in i det medan det fortfarande var ljummet ute för att anpassningen skulle gå lättare.
Men jag vet inte om det är bra eller dåligt. Ännu så länge ser det fantastiskt välmående ut. En riktig prydnad att ha under diskningen.
Prova får du se. biggrin.gif
Anna C
Vi fick för två dagar sedan ett litet olivträd i kruka utan instruktioner.

Om jag har förstått saken rätt så ska olivträd normalt bo utomhus och endast komma in på vintern om det behövs för att det inte ska få det för kallt om rötterna. Då ska det helst stå ljust, svalt men frostfritt och vattnas sparsamt. Är det rätt uppfattat?

Hur ska det placeras utomhus? Är det känsligt för blåst? Vill det ha sol och värme?

Något särskilt vi ska tänka på för att anlagen till blomknoppar ska överleva och ge frukt?

Anna
JOLE
Jag har ett tiotal olivträd som jag övervintrar så svalt som möjligt. Innomhus vid max 20 grader fungerar men för att blomma rikligt behövs en sval vinterförvaring. Ljust och ca 5-10 grader är idealiskt men svårt att uppnå för de flesta.

Det är svårt att få en stor mängd oliver på ett enstaka träd eftersom många sorter inte är självfertila. Konstpollinera blommorna och hoppas på det bästa.

Jag har gjort egna olivinlägningar på hemodlade frukter och blev överraskad över hur goda oliverna blev. Godare än de flesta man kan köpa i butik.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon