Nu är jag tillbaka efter en veckas vistelse i Budapest. Jag har gått på kurs och omkring i staden och på restauranger - både huvudet och fötterna är helt slut...

Det blev inte så värst mycket av med det där att möta våren i Budapest. Det har varit kallt och blåsigt, vi råkade till och med ut för en snöstorm!! En kort en visserligen, men ändå....!!
Jag hittade efter en del letande en "gazdabolt" - en affär som sålde trädårdsgrejs och plockade på mig fröpåsar ivrigt påhejad av en äldre ungersk dam som inte kunde ett ord engelska eller tyska. Skit samma!!! Hon berättade livligt och länge om vilka sorter som var starka och vilka som var söta och vilken paprika man skulle fylla med kål innan man ugnsbakade den och vilka som krävde extra sol för att mogna... Sedan kom det in en annan kund som tolkade lite och det visade sig att jag och den ungerska expediten hade förstått varandra rätt bra!

19 fröpåsar med stora fröportioner för ungefär 80 kr!! 5 olika sorters rättika - "retek", en spenatliknade grönsak - "sóska", två olika sorters lök - "hagyma" samt 11 olika sorters paprika/peppar, både starka - "csipös" - och milda - "édes". Min karl hade inte hunnit att köpa några pallkragar medan jag var iväg så det står HÖGT uppe på önskelistan nu!!!! Mera csipöspaprika åt folket!

Ina