Jag har dränerat runt mitt hus och efter igenläggningen så börjar det nu sjunka och blir som en grund vallgrav som måste fyllas på med jord. Detta vill man ju inte betala en hel förmögenhet för. Är det någon som vet var man handlar billigt, eller helst, hittar någon som kör ut till rimligtpris. De enda jag har hittat är Jehanders (?), men de tar 1400 kr för första kubiken och sen 1100 för följande. Det är helt orimligt för jag behöver kanske 10 kubik.
Åsa, mälardalen zon 2
02-09-2005, 17:11
Molnsätra gård kanske är billigare jag hittar inte någon bra information på deras hemsida om vad de tar för frakterna men de brukar leverera jord till bostadsrättsföreningen här så jag tror inte de är lika dyra som Jehanders verkar vara.
http://www.molnsatra.se/
Men snälla vän, du har väl lagt igen med dränderade material, dvs makadam eller singel runt huset??!! Du skall inte lägga matjord ovanpå detta grussiktet, då har du det snart i drängeringsledningarna....
Annars är väl bästa tipset att ringa någon lastbilscentral.
Vidare bör du tänka på vad du behöver för kvalitet på fyllning/matjord.
Vi har lagt typ isodränskivan, i botten ligger singel men ovan är det jord. Allt enligt instruktion, med duk som förhindrar jord att komma in. Så den biten är det inga fel på. Han som gjorde dräneringsarbetet har ju lagt igen med den befintliga jorden, men den sjunker ju, så det måste fyllas på med lite mer så det kan bli en jämn gräsmatta utan vattenpölar.
Just nu känns jord på påse från plantagen/bahuas eller liknande som bästa alternativ. Men det kanske är helt fel jord?
räkna på priset, jord från bauhaus kostar att köra hem. Lastbilen kostar pengar att ha för åkaren. Men för gräsmatta behöver du ju bara ha ca 10 cm djup matjord, under kan du ha annan billigare fyllning.
Själv har jag köpt jord av bland annat Ballast, Täby-danderyds lastbilscentral och Rimbo Jord.
Jan af Lisö
05-09-2005, 09:42
Hej
Frågan togs upp tidigare och då var priserna klart längre, kolla länken:
Lastbil med jord i Stockholm (?)Berätta gärna hur det gått !!!
Oj! Tack va bra! Det ska jag kontrollera! Det känns helt klart mycket rimligare!
Än finns det hopp om att få en trädgård igen. Vallgrav är inte så kul faktiskt...
Nu har vi 10 kubik i en stor hög på infarten... Så nu har vi ju helgen räddad.
2500 fick jag betala i slutändan hemkört och allt, så nu är jag nöjd. Ännu nöjdare kommer jag bli när vi kärrat klart jorden...
Kan man få ett tips var du fick det priset någonstans? 3700 fick jag som pris på Jehanders. (10 kubik och hemkörning).
Det var en kille som annonserade på blocket. Annonsen finns kvar. Den kommer upp om man söker på "matjord".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.