Helen B
02-09-2005, 18:43
Det skulle vara intressant att höra hur ni gör. Jag har nu odlat tamater för tredje säsongen i växthus och det blir aldrig kanon mycket tomater.
Flera som jag känner odlar på friland och de får hur mycket som helst ( dessutom är de måttligt roade av odling och i princip bara trycker ner plantan i jorden). Hm.....
Jag har bl.a odlat dansk export, körsbärstomater, gula plommontomater (gav ganska så mkt en tid), Green zebra (fick höra sedan att den bara trivs på friland), en svart sort m.m.
Ska jag testa friland nästa år? Vad tycker ni?
Vore sååå tacksam för synpunkter.
Lady Hamilton
02-09-2005, 19:19
Jag odlar i växthus o det med varierande resultat
Men just i år har jag prövat att även odla på friland och det gick INTE bra, det blev betydligt bättre resultat i växthuset.
För mig och mitt växthus (6-7m2) fungerar det bäst med körsbärs eller normalstora tomater. Har försökt med biff tomat men de bara sprack.
Jag odlar tomater (dansk export) mot en östervägg och brukar plasta in dem på våren.
Jag tycker det blir mycket tomater, 5 plantor ger ca 200 tomater, normalstora.
Dessutom tog jag frön från en ekologisk tomat, som jag förkultiverade och sedan planterade i 20 - liters krukor. Jag plastade in de 2 plantorna i början av sässongen och sedan det blev sommarvärme har de stått intill köksträdgården. Det blev JÄTTESTORA tomater på dem, men tyvärr blev de angripna av nånting så hälften fick kasseras!
Så jag tycker det funkar bra att odla tomater på friland!
Ophelia
03-09-2005, 09:38
Bådadelarna (eller jag driver upp plantorna och "adopterar" bort dem). En del av sorterna får vara i växthuset, andra odlas på friland. Jag tycker nog att exempelvis Moneymaker tycks trivas mycket böttre ute än i växthus (fast den trivs där med)
Madeleine1
03-09-2005, 21:06
I krukor mot sydost-vägg... Blir inte så många och sent, men det är tyvärr det enda stället som funkar för närvarande.
Vi odlar våra i växthus och får alltid bra skörd. Vi måste hålla efter rejält annars blir det rena djungeln därinne.
Lycka till!
Mitt växthus blev inte klart förrän i mitten av juli,
så jag kan egentligen inte jämföra än.Har visserligen
massor med tomater, men det har jag haft förut
också och då har jag haft dem placerade vid en
västervägg.Det har hänt ibland att vi plockat mogna
tomater i slutet på juni.Jag "planterar" till och med ner
en del "tjuvskott" som också hinner med att bilda frukt.
Även jag "adopterar" bort tomatplantor (väldigt bra
uttryck Ophelia

)
Helen B
04-09-2005, 09:51
Tack för alla svar!
Hm... jag tror att jag ska testa att odla samma sort både på friland och i växthus nästa år. Mina tomatplantor har alltid vuxit mkt och jag tjuvar dem som man ska, men som sagt: den gigantiska skörden har uteblivit....
Vilken sort har ni som har gett bäst avkastning?
I växthus och det blev en enorm skörd i år,förra sommaren var för solfattigt då blev det inte många.Soliga vårdagar har jag dörren öppet så insekter kan pollinera blommorna annars blir det ingen frukt. Jag har några plantor ute det blev bra med,men bara en klase/planta.
ingrid fuxwall
16-09-2005, 20:31
Jag har tomatplantor på alla tänkbara ställen och det varierar år från år till om det blir bra eller dåligt - måste beror på yttre omständigheter.
Som i år, bäst har det gått i mitt tomathus. Mot en södervägg med tak och sidoväggar. Förra året blev det nästan inget där !
Bör väll inflika att jag blandar de olika sorterna lite hipp som happ och i år har det inte varit helt tomt på vissa sorter ute i landen men i hinkar på den soliga altanen - nästan noll
Karamell
19-09-2005, 08:57
Hej!
Jag odlar mot en solig vägg på friland. Äger inget växthus och vet inte om vi har plats för något heller. Funderar på att göra en sån där enkel glasvägg, men vet inte vad huset tycker om det.
Tomaterna växer o knakar men mognar först nu och det är ju lite sent... Ska prova en annan vägg nästa år!
Eva i Västerås
19-09-2005, 11:15
Jag köper plantor och har dom i 20 - 30 l krukor.
Först på vår inglasade terrass, sedan utanför, på altanen. Det brukar vara dags att flytta dem i början på juni, för att kunna röra sig inne på terrassen.
Skörden varierar väldigt. Men i år har Dansk export och Goldie gett bäst. Striped Zebra var OK, men startade sent.
När dom varnade för frost i veckan som var plockade jag in massor av gröna tomater och sedan frös plantorna, så nu är jag klar med tomater för i år.
Jag hade kapkrusbär isället för gyllenbär i år, och har smakat 1 bär på två plantor innan de frös ner. Nästa år får jag dra upp från frö.
Chili, lager och rosmarin fick flytta tillbaka in på terrassen. De är ju hanterliga.
Jag bor i zon 5-6 och odlar tomater i stora plasthinkar utomhus mot södervägg. I mitten av augusti brukar jag ställa in de plantor som har mest tomater, i mitt lilla växthus, för att mogna. De som står kvar utomhus får stå där tills det börjar bli risk för frost. Då klipper jag av kvistarna med tomater på och hänger upp dem inne i växthuset. Då mognar de jättebra.
Men..... varför blir en del tomater "veckiga"? Jag tycker att alla sorter som jag odlar har samma jord och får vatten samtidigt och står bredvid varandra, men bara sorten Costoluto Generouese (bifftomat) blir sådan.
Är det någon som vet?
Jag odlar i år 27 sorter, 80 plantor i hinkar längs sädervägg. Massor av pyssel men bra har de blivit i år!
Andra år har jag också odlat på friland, men endast på enorma uppbyggda ställen. Ett ställe med 2 meter djup uppbggd jord gv fantastiska plantor.
Varje år experimenterar jag med jordblandningen i hinkarna. Jag har minst 10 liter jord per planta men vill hellre ha minst 15 liter.
I år sandblandade jag jorden mer, lade mycket oförmultnade löv i hinkarna och tjocka lager gräsklipp ovanpå. Som bas använder jag brunnen kogödsel. Varannan bevattning med (stinkande) nässelvatten blandat med hönsgödsel och benmjöl. Merparten bevattning sker med regnvatten eller ljummet kranvatten som fått stå ett tag.
Tomaterna har varit friskare än vanligt med färre sprickor och andra skador. Jag tror att vattentemperaturen spelar viss roll förutom det att hålla jorden jämnt fuktad och göslingen jämn.
Men det fina i kråksången är att hur man än misshandlar tomaterna så blir det iallafall några goda!
Hannele
21-09-2005, 21:48
CITAT (Cilla @ 21-09-2005, 21:14)
Varje år experimenterar jag med jordblandningen i hinkarna.
Jag har minst 10 liter jord per planta men vill hellre ha minst 15 liter.
Min mor har många plantor i varje balkonlåda, massa tomater varje år. Olika sorter.
Jag hade ingen kamera med mej, när hon hade jättetomater i en liten kruka.
I hörnet står en lite större kroka med någon hög sort.

kryddan
28-09-2005, 09:05
Jag har mina tomater i murarhinkar. Buskvarianterna kör jag på friland tills det blir för kallt, då lyfts de in till de klättrande i växthuset.
Jag brukar strunta i jorden och bara ha kodynga i hinkarna, lite uppblandad med sand. Sedan trycker jag in näringspinnar efter ett tag.
Det ger hyfsade skördar - kanske skulle bli mer om jag pysslade mer med dem, men det hinns inte riktigt med och då går det bra så här också.
friiidor
29-09-2005, 05:32
Jag har haft det lite si å så med tomater, jag har dem i väthuset, förra och året innan dess såg det fint ut både bland tomater och gurkor. Men i år blev det ingen vidare med gurkorna, å tomaterna ska vi inte tala om, jag tycker jag har vattnat och gödslat och pollinerat dem små liven så gott det går. Läste nånstanns att vissa tomat sorter pollinerar varandra. Men det finns ju massor som spelar in i konsten att odla.
Richard
29-09-2005, 06:43
I år på friland tre sorter och kanske en hink från tolv plantor.
I växthuset har jag en primitif eb och flod system och det var betydilgt bättre,drygt 40 kilo från 8 plantor.Samma sorter som utomhus.
Pollinerad dem för hand och controlerrad gödning.
Ursäkta frågan men ... betyder "en hink från tolv plantor" 11 ?
Har du byggt hydrosystemet själv ? Berätta gärna lite om hur det är uppbyggt och hur det funkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.