Full version: Bra pplebok
Sven Karlsson
Jag saknar en bra frukt bok, grna med mycket om pple. Vilka som hller frukten och har den p ringsporre? Om ekologiska pplen. T.ex. Rubin ,Korin, Angold, Hstdessert, Rajka, Retina och ngra norska sorter.
Jag slapp en del sorter som var mycket mottagliga fr skorv, krfta men har inte haft non hjlp frn fruktodlarestyrelser trots jag r med i tv freningar men de var med nr bekmpningsmedel drogs in fr hemmaodlare. Det r lustigt att alla pplebcker talar om att man skall odla skorvfria och sjukdomsfria sorter utan att tala om det:? De som resinerar dem klagar inte p det?? Om antonovka safrannoje p antonovka frstam i finland r sjukdomsfri men odlad i vrmland av expertis blir den sjuk????. Det r en massa saker som jag skulle vilja veta. T.ex. Vrden p B-stammar r mycket dligt knda i svergi men i USA r de knda samt canada. Jag r visseligen inte med om allt som odlas i tyskland efter som det fryser bord en massa trn varje r. Sedan r det nog besvrligt med de som kper frukttrd frn vissa lnder och drar hit nya "skorvraser". Knner ni ngon bra pplebok som kan rekommenderas??
Hlsningar Sven
JonasQ
Hej!

Denna har jag hrt mycket positivt om:

http://www.blomqvistplantskola.com/svenska...ka/indexsve.htm

Dr hittar du en underrubrik "ppelbok NY"
Hannele
Biblioteket hade.
Sven Karlsson
I Blomqvistes bok str det en del om sorterna som man mest har i finland. Jag saknar om grundstammen om det r klonstam eller frstam och om den r lika som trdet Antonovka. Sedan r det sparsamt om vilka som fr krfta. Dremot roligt att de som inte r smakliga fr rnnbrsmalen str s vl utsatt. Sedan r det vad detta r vrt? i Vrmland, med expertis hjlp, s blev det mnga frgetecken? Jag har hans bok och trd drifrn men det r att fersligt i findland, bara tre ympar p varje kvist och klena mot Grnna plantskolas kvistar. Men det r vl klimatet och att man inte odlar ympen fter ympadet utan stter den i kylrum, d frlorar man en tv mn. Balternas sorter r mera intressanta och en genbank har uppmrksamt detta och det r bra. Men de sorter som rfria frn skorv krfta och annat de saknar jag. Sedan r inte Balsgrd verens om de testade sorter som kallas de gamla sorterna finns det en del som r mindre knsliga men dessa skall visst behandlas son de mindre bra, vilket jag inte delar. Ej hellre Norge gr utan fr fram en del tidiga sorter??
Men d inga bekmpningsmedel behvs s mste dliga sorter som Alice bort samt en stor massa andra. Antingen odlar man de som fr med sig sjukdomar och d fr man inte plantera de "BRA" tillsammans fr d blir de ochs dliga enl. jordbruksverket och en del andra eko-odlare. Man ser ityskland och danmark hur det gr. Den ena resistenta sorten efter den andra frstrs med pengar frlust och ogjort arbete p en tjugo r. sad.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon