Jag saknar en bra frukt bok, gärna med mycket om äpple. Vilka som håller frukten och har den på ringsporre? Om ekologiska äpplen. T.ex. Rubin ,Korin, Angold, Höstdessert, Rajka, Retina och några norska sorter.
Jag slapp en del sorter som var mycket mottagliga för skorv, kräfta men har inte haft non hjälp från fruktodlarestyrelser trots jag är med i två föreningar men de var med när bekämpningsmedel drogs in för hemmaodlare. Det är lustigt att alla äppleböcker talar om att man skall odla skorvfria och sjukdomsfria sorter utan att tala om det:? De som resinerar dem klagar inte på det?? Om antonovka safrannoje på antonovka fröstam i finland är sjukdomsfri men odlad i värmland av expertis blir den sjuk????. Det är en massa saker som jag skulle vilja veta. T.ex. Värden på B-stammar är mycket dåligt kända i svergi men i USA är de kända samt canada. Jag är visseligen inte med om allt som odlas i tyskland efter som det fryser bord en massa trän varje år. Sedan är det nog besvärligt med de som köper fruktträd från vissa länder och drar hit nya "skorvraser". Känner ni någon bra äpplebok som kan rekommenderas??
Hälsningar Sven