Jag saknar en bra frukt bok, grna med mycket om pple. Vilka som hller frukten och har den p ringsporre? Om ekologiska pplen. T.ex. Rubin ,Korin, Angold, Hstdessert, Rajka, Retina och ngra norska sorter.
Jag slapp en del sorter som var mycket mottagliga fr skorv, krfta men har inte haft non hjlp frn fruktodlarestyrelser trots jag r med i tv freningar men de var med nr bekmpningsmedel drogs in fr hemmaodlare. Det r lustigt att alla pplebcker talar om att man skall odla skorvfria och sjukdomsfria sorter utan att tala om det:? De som resinerar dem klagar inte p det?? Om antonovka safrannoje p antonovka frstam i finland r sjukdomsfri men odlad i vrmland av expertis blir den sjuk????. Det r en massa saker som jag skulle vilja veta. T.ex. Vrden p B-stammar r mycket dligt knda i svergi men i USA r de knda samt canada. Jag r visseligen inte med om allt som odlas i tyskland efter som det fryser bord en massa trn varje r. Sedan r det nog besvrligt med de som kper frukttrd frn vissa lnder och drar hit nya "skorvraser". Knner ni ngon bra pplebok som kan rekommenderas??
Hlsningar Sven