Full version: Bra Äpplebok
Sven Karlsson
Jag saknar en bra frukt bok, gärna med mycket om äpple. Vilka som håller frukten och har den på ringsporre? Om ekologiska äpplen. T.ex. Rubin ,Korin, Angold, Höstdessert, Rajka, Retina och några norska sorter.
Jag slapp en del sorter som var mycket mottagliga för skorv, kräfta men har inte haft non hjälp från fruktodlarestyrelser trots jag är med i två föreningar men de var med när bekämpningsmedel drogs in för hemmaodlare. Det är lustigt att alla äppleböcker talar om att man skall odla skorvfria och sjukdomsfria sorter utan att tala om det:? De som resinerar dem klagar inte på det?? Om antonovka safrannoje på antonovka fröstam i finland är sjukdomsfri men odlad i värmland av expertis blir den sjuk????. Det är en massa saker som jag skulle vilja veta. T.ex. Värden på B-stammar är mycket dåligt kända i svergi men i USA är de kända samt canada. Jag är visseligen inte med om allt som odlas i tyskland efter som det fryser bord en massa trän varje år. Sedan är det nog besvärligt med de som köper fruktträd från vissa länder och drar hit nya "skorvraser". Känner ni någon bra äpplebok som kan rekommenderas??
Hälsningar Sven
JonasQ
Hej!

Denna har jag hört mycket positivt om:

http://www.blomqvistplantskola.com/svenska...ka/indexsve.htm

Där hittar du en underrubrik "Äppelbok NY"
Hannele
Biblioteket hade.
Sven Karlsson
I Blomqvistes bok står det en del om sorterna som man mest har i finland. Jag saknar om grundstammen om det är klonstam eller fröstam och om den är lika som trädet Antonovka. Sedan är det sparsamt om vilka som får kräfta. Däremot roligt att de som inte är smakliga för rönnbärsmalen står så väl utsatt. Sedan är det vad detta är värt? i Värmland, med expertis hjälp, så blev det många frågetecken? Jag har hans bok och träd därifrån men det är att fersligt i findland, bara tre ympar på varje kvist och klena mot Gränna plantskolas kvistar. Men det är väl klimatet och att man inte odlar ympen äfter ympadet utan sätter den i kylrum, då förlorar man en två mån. Balternas sorter är mera intressanta och en genbank har uppmärksamt detta och det är bra. Men de sorter som ärfria från skorv kräfta och annat de saknar jag. Sedan är inte Balsgård överens om de testade sorter som kallas de gamla sorterna finns det en del som är mindre känsliga men dessa skall visst behandlas son de mindre bra, vilket jag inte delar. Ej hellre Norge gör utan får fram en del tidiga sorter??
Men då inga bekämpningsmedel behövs så måste dåliga sorter som Alice bort samt en stor massa andra. Antingen odlar man de som för med sig sjukdomar och då får man inte plantera de "BRA" tillsammans för då blir de ochså dåliga enl. jordbruksverket och en del andra eko-odlare. Man ser ityskland och danmark hur det går. Den ena resistenta sorten efter den andra förstörs med pengar förlust och ogjort arbete på en tjugo år. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon