|
Tsambiko
02-09-2005, 19:41
Hejsan allesammans,
idag har jag kastat min blomma för dagen, full med spinn och min svartöga också full med spinn. Tidigare i somras var de på mina vinbär och hallon. Kanske ska tillägga att jag är balkongodlare.
Bladlöss har jag haft i massor och jag blir bara så jäkla trött på att spruta med diverse lösningar som bara hjälper för stunden.
Är det bara jag som haft det här problemet i sommar? Smultronen och jordgubbarna har jag inte kunnat äta pga att jag ständigt får spruta dom. Kryddorna, främst persiljan och den franska dragonen får som ett grått hölje över dom med nåt slags puder, alltså kunde jag inte använda dom heller. Tycker att det tar bort odlarglädjen en hel del. Är det någon som haft det likadant som jag?
Annars önskar jag er alla en trevlig helg.
Mvh Lena
Pfaffan
03-09-2005, 17:24
Jag är också balkongodlare, och två sådder basilika (tre sorter) har ätits av nån annan än mig - vilket gjorde mig mycket upprörd då basilikan var huvudskälet till till alla odlingar (som iofs spårade ur till allt från silvernjurvinda från plantskolan till paprika från kärna, ni kanske vet hur det kan gå?  ) Ljusgröna kryp äter även på paprikaplantan, vilket inte verkar bekomma den särskilt men gör att jag inte törs ta in den till krukväxterna och därmed kommer jag att gå miste om frukten. Hösten närmar sig bestämt här i zon 5. Kryddväxterna som står blåsigast till är det som klarat sig bäst från djur... om lössen inte gillar torka, eller de inte gillar salvia, rosmarin, timjan och oregano låter jag vara osagt. /Pfaffan
Margaretha
03-09-2005, 19:35
Min enorma änglatrumpet som för ett par veckor sedan hade 100 knoppar har sista veckan tappat blad och knoppar i massor och idag fick jag se att den var full av spinn. Den står utomhus och det är blåsigt där den står. Vatten med flytande Blåkorn får den varje dag , men ändå....
Även två av mina fuchsior som står/hänger ute har spinn.
På balkongen har jag sprutat min Clematis med Provado Plus hela sommaren. Och inte har det hjälpt inte!!!
Urtrist är det. Man blir riktigt ledsen. Och trött på eländet.
nikkki66
04-09-2005, 10:06
Jag har haft massor med spinn och löss på mina växter oxå, fulla balkonen. Hittade efter många om och men, färdig att kasta allt, något som heter Florina lustgård insektskoncentrat på en handelsträdgård, miljövänligt och går att använda på gurka och dyl. efter 2 sprayningar så verkar allt vara borta!  ÄNTLIGEN (hoppas jag)
Maggan H
05-09-2005, 09:44
Spinn gillar torka. Det kanske har varit fel väder? Och får man dem på en planta sprids de gärna till alla andra. Jag hade spinn på chilin, rosenbönan och basilikan förra året. Då bodde vi i lägenhet med balkong, och spinnangreppet började redan innan jag hade flyttat ut växterna på balkongen.
I år har jag inte haft några problem alls med ohyra i chilin efter att jag flyttade ut den. Antingen finns det fler rovkvalster m.m. när man bor i villa med trädgård (trots att chilin står på altanen) eller så är det bättre klimat.
Tsambiko
05-09-2005, 14:42
Hejsan, tänkte på vad Pfaffan skrev om kryddväxterna. Min balkong ligger i västerläge och där har jag alltså haft mycket ohyra. I köket har jag en fransk balkong i österläge där jag alltid har kryddväxter i en balkonglåda. Där finns oregano, timjan, rosmarin, salvia och gräslök. Men ingen ohyra, kanske tycker de inte om kryddväxterna? Vad vet jag Skönt att det är något som klarar sig, och de växterna har vuxit och frodats som 17. Alltid något att vara glad för. Lev väl Mvh Lena
miss piggy
18-09-2005, 13:04
Ni är inte ensamma... Spinnkvalster tog över hela min balkong i år... De har en förkärlek för basilica, paprika och chili verkar det som. Men de gav sig även på solros, tagetes och mina fina klätterväxter.... Hatar spinn!!!! De små jäklarna verkar ju svårdödade dessutom... Jag har som de flesta här försökt med deverse bekämpningsmedel. var så radikal att jag blandade i T-röd t.o.m. Visst dog det spinn men de återuppstod sedan illa kvickt... Har hittat spinn på ett flertal växter inne också. Tror jag blir gråhårig i förväg!
CITAT (miss piggy @ 18-09-2005, 14:04) Ni är inte ensamma... Spinnkvalster tog över hela min balkong i år... De har en förkärlek för basilica, paprika och chili verkar det som. Men de gav sig även på solros, tagetes och mina fina klätterväxter.... Hatar spinn!!!! De små jäklarna verkar ju svårdödade dessutom... Jag har som de flesta här försökt med deverse bekämpningsmedel. var så radikal att jag blandade i T-röd t.o.m. Visst dog det spinn men de återuppstod sedan illa kvickt... Har hittat spinn på ett flertal växter inne också. Tror jag blir gråhårig i förväg!  Spinnkvalster är det värsta jag vet  Försök med Provado-pinnar (insektsmedel som säljs som små "tabletter" som sticks ner i krukan) mot spinnkvalster på prydnadsväxter. Det och Provado Plus -spray är det enda jag har hittat som har hjälpt mot spinnkvalster. Ätliga växter ska inte behandlas med Provado, så där är det såpsprit som gäller (såpvatten med en skvätt T-röd), och då får man upprepa behandlingen med tre dagars mellanrum till spinnkvalstren ger upp. Glöm inte att tvätta blomfatet och fönsterbrädan också, så att kvalstren inte sitter kvar där och lurpassar. Jag märkte att spinnkvalster var mer förtjusta i vissa chilisorter än i andra. Capsicum annum-sorterna (jalapeño, ancho m.fl) var populärare än Capsicum chinense (habanero m.fl.). Basilika och rosenböna var också smaskens för kvalstren.
Har också haft både spinn och löss på min balkong.  Paprikan, fuchsiorna och luktärten blev värst angripna så dom strök med ganska tidigt. Känns jättetrist men jag trodde att det berodde på att jag försummat dom lite när jag flyttade under semestern. Nästa år ska jag hålla stenkoll.
Sulawesii
21-09-2005, 12:03
Svarta och gröna bladlöss. Och nåt annat som ätit ut bladen på växterna, men jag har inte sett vilka som varit skyldiga till det.
Airamya
21-09-2005, 20:08
CITAT (nikkki66 @ 04-09-2005, 11:06) Jag har haft massor med spinn och löss på mina växter oxå, fulla balkonen. Hittade efter många om och men, färdig att kasta allt, något som heter Florina lustgård insektskoncentrat på en handelsträdgård, miljövänligt och går att använda på gurka och dyl. efter 2 sprayningar så verkar allt vara borta!  ÄNTLIGEN (hoppas jag) Florina lustgård insektskoncentrat? Vilket helt fantastiskt namn! Och eftersom du har bra erfarenhet av det så lägger jag det på minnet. Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|