HippieSpellan
02-09-2005, 22:11
råkade spilla choklad på ett par byxor, och sen spillde jag tomat på en vit tröjja, chokladen gick genom tvätten utan att fläcken försvann, och tomaten har jag inte gjort något åt än, någon som har förslag?
*Felix matte*
02-09-2005, 22:22
Alla fläckar testar jag att ta bort med outspädd Yes diskmedel och faktiskt så kan jag inte komma ihåg att det någon gång misslyckats
Häll på lite Yes på fläcken.. gnugga (försiktigt om det är ömtåligt material) öppna sedan varmvattenkranen och fortsätt gnugga under rinnande varmt (så varmt händerna tål).. har du på ett par gummihandskar så tål du varmare
helst så ska fläckar "behandlas" innan man kör dem i tvätten.
Lycka till!
HippieSpellan
02-09-2005, 22:26
ok ska testa=)
CITAT (Felix matte @ 02-09-2005, 23:22)
Alla fläckar testar jag att ta bort med outspädd Yes diskmedel och faktiskt så kan jag inte komma ihåg att det någon gång misslyckats

Vilket bra tips! Jag antar att Fairy går lika bra...?
Mulle
*Felix matte*
02-09-2005, 22:40
CITAT (mulle @ 02-09-2005, 23:31)
CITAT (Felix matte @ 02-09-2005, 23:22)

Vilket bra tips! Jag antar att Fairy går lika bra...?
Mulle
Har ingen aning om vad Fairy är... men kanske är det kopia av Yes

.. tål ju att testa
netaave
03-09-2005, 01:49
Finns bara en sak som tar bort
alla fläckar -
sax
CITAT (netaave @ 03-09-2005, 02:49)
Finns bara en sak som tar bort
alla fläckar -
sax

.(yes är faktiskt outstanding)
Galltvål. Helt fantastiskt bra.
Spillde en gång ett helt glas rödvin (nä förresten det var hunden som knuffade ut det) på ett par vita bomullsbyxor.
Vips, så var dom rena igen.
http://www.galltval.com
Ophelia
03-09-2005, 07:37
Fram för fler bra fläckborttagningsråd!! Det kan man inte få för mycket av
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-09-2005, 09:23
Jag använder också galltvål. Köper tvålen i tyskland, en liten tvål räcker länge (t.o.m. hos mig med en sambo som spiller ofta och mycket
Men viktig är att man gnider in fläcken före första tvätten.
Elisabeth
Rengöringsmedel för köket på Dollar för 10:- funkar även på kläder. Jag har tagit bort många fläckar på det sättet. Testa!
AnnammA
03-09-2005, 17:45
Mot bär och fruktfläckar brukar jag ta avsvalnad uppkokt mjölk på, och det brukar funka för det mesta!(Det ska visst vara ett riktigt husmodersråd...Jag har själv läst det i en veckotidning.)
Hälsn
AnnA
Bettson
03-09-2005, 17:54
Jag brikar skjilja fläckar i tre olika fack.
Olje och fettfläckar. finns speciellea fläckborttagningemedel typ ta bort och liknande.
Proteinfläckar typ blodfläckar tas bort med kallt vatten. Så snart en proteinfläck utsätts för värme så går den aldig att ta bort.
Tyå bär och vinfläckar. Yes eller den där vanish som Tina Lejonborg gör så dålig reklam för på tv.
Både på bär och oljefläckar så kan man lyfta upp fläcken när man löst upp den med ånga. Jag änvender min kära ångkanna för det. Det är så proffsen på kemtvättar gör nämligen.
Här är förresten en väldigt bra länk som är bra att spara.
Fläcklexikon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.