rosita
Upptäckte i dag att den största kvisten tomater någonsin brutits av! sad.gif Alla 20!!! tomaterna är gröna! sad.gif Snyft... Jag har aldrig sett så stor klase med tomater förr! Normalstora Dansk export. Men jag hängde upp den i förrådet och hoppas tomaterna mognar ändå! unsure.gif Så brukar jag göra på hösten när det blir risk för frost och det finns tomater kvar som inte mognat och det brukar funka! rolleyes.gif
kvalite
CITAT (rosita @ 02-09-2005, 23:42)
Upptäckte i dag att den största kvisten tomater någonsin brutits av! sad.gif Alla 20!!! tomaterna är gröna! sad.gif Snyft... Jag har aldrig sett så stor klase med tomater förr! Normalstora Dansk export. Men jag hängde upp den i förrådet och hoppas tomaterna mognar ändå! unsure.gif Så brukar jag göra på hösten när det blir risk för frost och det finns tomater kvar som inte mognat och det brukar funka! rolleyes.gif

Synd. Blev nyfiken när du skrev att du hängde upp tomaterna inför frosten. Jag tänkte göra det med nästan alla mina tomatplantor eftersom de bara har gröna klassar i mängd men de kommer inte att hinna mogna. Hänger du upp hela plantan upp och ner eller med toppen upp. Tar du bort alla blad? Duschar du vatten på eller låter du dem bara hänga. Lag förra året mina omogna tomater i fönstret för mognad men då skrumnade de i skinnet.
rosita
Jag brukar hänga en del kvistar upp och ner i förrådet för att mogna, men de håller sig inte så länge, så om jag har många tomater, brukar jag lägga in dem i svalen (utan kvist). Ett år hade jag så mycket tomater att de varade fram till jul, vi åt de två sista lille julafton! Men jag la dem i svalen på brickor en och en, så mognade de fint efterhand! smile.gif biggrin.gif smile.gif
vilda-tomten
Det går att sätta tomaterna i en vas med vatten också, vet inte om det gör någon skillnad egentligen mer än att de utvecklar rötter igen så det går att rota dem men det har man kanske mest nytta av i början av säsongen. Jag har i alla fall gjort så någon gång på hösten att jag klippt av kvistar och satt i vas i fönstret och skördat allt eftersom.
Betty
Jag har satt mina omogna/halvmogna tomater i en fmindre långpanna - i kylskåpet på svalhyllan. De mognar allt eftersom utan att skrumpna.
bikiv
I dag hängde jag kvistar med omogna/halvmogna tomater i växthuset. Har frostvakt där. Ingen aning om det fungerar...
Betty
Klart det funkar, det funkar ju att ha dem i kylskåp! biggrin.gif
Madeleine1
Jag kommer ihåg att mamma plockade in en massa tomater och la i en skål i fönstret för att de skulle mogna när jag var liten.
Kan man göra så? I sådana fall när? Ska man ta in tomaten på kvist eller utan?
rosita
Det går bra att lägga dem i en skål i fönstret, lägg dem med eller utan kvist, det spelar ingen roll.
Mina 20 tomater på samma kvist hänger fortfarande i förrådet, 7 tomater finns kvar, de andra har mognat och är uppätna. biggrin.gif
Jag har nu tomater överallt som ligger resp. hänger till mogning och det funkar lika bra vilket som! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon