råse-marie
Tänkte ta itu med bilen eftersom ingen annan gör det sad.gif
Det har blivit rost runt hjulen och lite vid ena dörren, är det någon som vet hur man ska göra ??? unsure.gif
HippieSpellan
lämna in till bilvård, så de kan slipa ner rosten, lägga på rostskydd och måla i fläckarna
råse-marie
Inget man kan göra själv sad.gif Är lite fattig ..........
men det kanske är billigt smile.gif
Tapio
Halaj!

Har aldrig rostlagat en bil, men så här skulle jag göra:
Åk till claes i sjön/rusta/biltema/ÖB/Coop stormarknad
handla:
borrmaskin
roterande stålborste, kallas också krats av de invigda
målartejp
en sprayflaska CRC kallgalv
plastic padding, PP100
våtslippapper

borsta bort lack och rostbös. om det är riktigt mycket så kan du behöva slipa bort det med en slags rondell som har små smärgelduksbitar (en sorts "sandpapper") som sitter fast i ett nav, jag vet inte vad de heter.
avsluta med stålborsten.

Maskera det du inte vill ha färg på med dagstidning och målartejp.
spraya på kallgalv.
Daska på PP100.
slipa med slipkloss och våtslippapper.
Ring lackerare.

Klart!

//T

P.S. rostskyddfärg/kallgalv FÖRST och spackel SEN. Jätteviktigt!
säger lackaren annat så byt lackare! DS
Tapio
Halaj!

Nu hittade jag den där rondellen hos claes i sjön.
Den heter lamellslipstift!
Kolla på:
http://www.clasohlson.com/

kika också på Perago roterande bläster.
Verkar vara en bra grej.

//T
råse-marie
Tack för tips ..... verkar lite svårt men jag får väl prova .
Rosten blir ju inte bättre av sig själv sad.gif smile.gif
lilla mamma
Tvätta bilen och se till att de ställen du ska rostlaga är torra

Vid hål.. slipa rent runt mha slip/sandpapper och fyll i med spackel. Slipa jämnt när det torkat så det ser naturligt ut.

Vid större hål får du bygga upp mha av en sorts alu-nät och spackel och är det för stort så be ngn svetsa för det ramlar gärna bort
Ej hål, slipa bort rost och lite xtra runt så att det blir metall rent
Sedan tvättar du rent rent mha t-röd och ser till att det torkar.

Maskera mha t.papper och tape och spruta rostskyddsfärg i ett täckande lager. provspraya så att du får in snitsen

Sedan tar du den färgen du ska ha som lack.

Färgkoden behöver du för att få rätt nyans,
den hittar du antingen i motorrummet, dörröppningen eller bagageutrymmet på en plåt som är stansad.
Du tar din kod, går till ok,mekonomen,el.dyl och tar deras tabeller till hjälp för att finna rätt färgburk. Finns som spray (större ytor) eller som lackstift (stenskott)

Gör sedan som rostskyddsfärgen.
Låt det hellre ta tre timmmar och låt det alltid torka och håll allting rent.

Lycka till
Anita ( jag har haft Volvo och Mb med rost den ena byggde jag upp en halv dörr med spackel

wink.gif
HippieSpellan
tror grannen sa att det kostade 1200 och då fick man invändig och utvändig tvätt och vaxning och motortvätt på köpet och alla stenskott fixade också förutom de små rostfläckarna.. sen beror det kanske på hur och vart det är angripet...

vissa saker känns det som man skulle överlåta åt proffsen=) kul att ha en prickig bil om man råkar göra fel=)
Tapio
CITAT (lilla mamma @ 03-09-2005, 17:07)
Tvätta bilen och se till att de ställen du ska rostlaga är torra

Vid hål.. slipa rent runt mha slip/sandpapper och fyll i med spackel. Slipa jämnt när det torkat så det ser naturligt ut.

Vid större hål får du bygga upp mha av en sorts alu-nät och spackel och är det för stort så be ngn svetsa för det ramlar gärna bort
Ej hål, slipa bort rost och lite xtra runt så att det blir metall rent
Sedan tvättar du rent rent mha t-röd och ser till att det torkar.

Maskera mha t.papper och tape och spruta rostskyddsfärg i ett täckande lager. provspraya så att du får in snitsen

Sedan tar du den färgen du ska ha som lack.

Färgkoden behöver du för att få rätt nyans,
den hittar du antingen i motorrummet, dörröppningen eller bagageutrymmet på en plåt som är stansad.
Du tar din kod, går till ok,mekonomen,el.dyl och tar deras tabeller till hjälp för att finna rätt färgburk. Finns som spray (större ytor) eller som lackstift (stenskott)

Gör sedan som rostskyddsfärgen.
Låt det hellre ta tre timmmar och låt det alltid torka och håll allting rent.

Lycka till
Anita ( jag har haft Volvo och Mb med rost den ena byggde jag upp en halv dörr med spackel

wink.gif

Halaj!

NEJ, NEJ, NEJ!

Bra råd men i fel ordning.

Så här är det:
Alla metaller har en viss ädelhet. Mäts faktiskt i volt. Om man tar en ädel och oädel metall i en elektrolyt (i detta fallet vatten) så kommer den oädla att ”offra” sig till förmån för den ädla. Den oädla korroderar bort.

Detta utnyttjar man i system som kommer i kontakt med vatten.
Emaljerade varmvattenberedare och kylsystem i båtar b.la. Där har man en zinktacka (zink är väldigt oädelt) som man byter ut med jämna mellanrum. Tackan kallas då för offeranod (metallen man vill skydda kallas katod).

Rostskyddsfärg innehåller zinkfosfat. Av mästrandet ovan förstår man varför.
Men för att det skall kunna göra sitt jobb så_måste_det sitta på plåten!
Och inte på andra sidan en blaffa med spackel.

Vissa lackare säger att rostkyddsfärgen måste sitta närmast lacken för annars fäster den inte. Men då får man lägga ett lager utanpå spacklet i så fall.

Lacken. Visst kan man göra som du säger, men det gäller bara solida (heter det så?) lacker. Med metalliclack så går det inte. Det_kommer_att bli en nyansskillnad. Det tarvas ett proffs (lackerarverkstad) för att jobba bort den.

Slutligen.
Jag tror inte alls att detta är särskilt svårt att göra.
Det knepiga är att slipa så att lagningen inte syns efter att lacken är lagd.

//T
råse-marie
Tack för alla tips .
jag kan ju ringa och höra vad det kan kosta om en verkstad fixar det
för det är klart att man vill ju inte ha en prickig bil laugh.gif laugh.gif wink.gif
netaave
Har du ingen bilhändig i bekantskapskretsen som du kan byta tjänster med?
Lämna in är ruskigt dyrt.

Det finns bilfixarkurser för tjejer, där får man lära sig det viktigaste. Hör med studieförbunden.
*Felix matte*
Maken säger att han slipade bort rosten... sprayade på rostskyddsmedel... lät torka ordentligt och lackade sedan.

En gammal Amazon hade rostat så det var hål i skärmarna vid hjulhuset... där fixade han med att fästa kaffeburksplåt (finns inte numera) med Plastic Padding.. och lacka över. tongue.gif

Viktigast är väl att rostangreppen stoppas... vad gör det då om det blir några prickar här o där rolleyes.gif ... tycker bara det ser charmigt ut när jag ser "flerfärgade" wub.gif
lilla mamma
Tapio, ge bättre råd själv då om det var så mycket fel och o fel ordning!!!
Jag har lackat metallic hemma, det blev erkänt snyggt av en lackerare.
Men, det är ju klart fruntimmer kan ju inget i garaget.
Ursäkta, jag blir förbannad väldigt sällan över svar här på forumet,
men ibland känns det som att det en säger inte värderas för att det är fel kön

rondell och bläster, ädelhet i metall
vad tror du någon som aldrig lagat rost blir av ett sådant råd:OSÄKER
Komigen, ge lättare tips.
Råse-marie. gå med i kvinnliga blkåren, det är bra

anita
Tapio
Halaj!

Oj, vilka agressiva vibbar!
Om du scrollar upp till mitt inlägg så ser du att jag skrev: Bra råd men i fel ordning.
Jag klankade inte alls på dina råd, bara i vilken ordning man gör de olika momenten.

Metalliclack.
Vad man tycker om resultaten hänger nog lite på vad det är för fordon.
Är det en halvsunkig 240 från sent 70-tal så är det kanske inte så noga, men syns, det gör det, det snackar man inte bort.
Samma metod på en två år gammal V70 hade varit helt otänkbart.

Det där med könsperspektivet är bara så dumt, så det kommenterar jag inte ens. Jag vet nämligen inte vad jag skall säga.

Det var inte alls min avsikt att komplicera till saken genom att börja svamla om den elekrokemiska spänningsserien. Jag ville bara förklara_varför_det är viktigt att rostskyddsfärgen sitter_på_plåten.

Vi pratar inte hjärnkirurgi här. Och inte heller behöver man ha doktorerat i kemi för att rostlaga en bildörr.

//T
lilla mamma
Tack. Och ursäkta
Det är "miljövänlig" (hur det nu kan vara det)m-lack på nyare bilar
Men svårare (lättrostad) plåt på äldre bilar. På nyare bilar flagnar gärna färgen av istället för rostar, säger jag och tittar på taket på vår citroen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon