CITAT (lilla mamma @ 03-09-2005, 17:07)
Tvätta bilen och se till att de ställen du ska rostlaga är torra
Vid hål.. slipa rent runt mha slip/sandpapper och fyll i med spackel. Slipa jämnt när det torkat så det ser naturligt ut.
Vid större hål får du bygga upp mha av en sorts alu-nät och spackel och är det för stort så be ngn svetsa för det ramlar gärna bort
Ej hål, slipa bort rost och lite xtra runt så att det blir metall rent
Sedan tvättar du rent rent mha t-röd och ser till att det torkar.
Maskera mha t.papper och tape och spruta rostskyddsfärg i ett täckande lager. provspraya så att du får in snitsen
Sedan tar du den färgen du ska ha som lack.
Färgkoden behöver du för att få rätt nyans,
den hittar du antingen i motorrummet, dörröppningen eller bagageutrymmet på en plåt som är stansad.
Du tar din kod, går till ok,mekonomen,el.dyl och tar deras tabeller till hjälp för att finna rätt färgburk. Finns som spray (större ytor) eller som lackstift (stenskott)
Gör sedan som rostskyddsfärgen.
Låt det hellre ta tre timmmar och låt det alltid torka och håll allting rent.
Lycka till
Anita ( jag har haft Volvo och Mb med rost den ena byggde jag upp en halv dörr med spackel

Halaj!
NEJ, NEJ, NEJ!
Bra råd men i fel ordning.
Så här är det:
Alla metaller har en viss ädelhet. Mäts faktiskt i volt. Om man tar en ädel och oädel metall i en elektrolyt (i detta fallet vatten) så kommer den oädla att ”offra” sig till förmån för den ädla. Den oädla korroderar bort.
Detta utnyttjar man i system som kommer i kontakt med vatten.
Emaljerade varmvattenberedare och kylsystem i båtar b.la. Där har man en zinktacka (zink är väldigt oädelt) som man byter ut med jämna mellanrum. Tackan kallas då för offeranod (metallen man vill skydda kallas katod).
Rostskyddsfärg innehåller zinkfosfat. Av mästrandet ovan förstår man varför.
Men för att det skall kunna göra sitt jobb så_måste_det sitta på plåten!
Och inte på andra sidan en blaffa med spackel.
Vissa lackare säger att rostkyddsfärgen måste sitta närmast lacken för annars fäster den inte. Men då får man lägga ett lager utanpå spacklet i så fall.
Lacken. Visst kan man göra som du säger, men det gäller bara solida (heter det så?) lacker. Med metalliclack så går det inte. Det_kommer_att bli en nyansskillnad. Det tarvas ett proffs (lackerarverkstad) för att jobba bort den.
Slutligen.
Jag tror inte alls att detta är särskilt svårt att göra.
Det knepiga är att slipa så att lagningen inte syns efter att lacken är lagd.
//T