Galaxie
unsure.gif
Lustiga lotta skall växten heta på svenska, men vad är det vetenskapliga namnet och var kan man hitta en bild, på den samma.
Har sökt men inte funnit...

Galaxie wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Inget svårt att hitta den växten, jag gick in på kulturväxtdatabasen som numera finns på nätet och sökte på lustiga lotta och fick då en träff = Tradescantia cerinthoides

Och söker man sedan på Googles bildsök får man dessa träffar
http://images.google.se/images?q=Tradescan...lr=&sa=N&tab=wi

Här hittas svenska kulturväxtdatabasen
Galaxie
Tack Åsa.

Men om du själv kollar så är bilderna på google av olika sorter, det är bara en från Trad. Cerinthoides. Är det då verkligen dens rätta namn??

Sen har jag en fråga till, fick en stickling av grannen som säger att min nya växt är en bashia alba-vad är då detta? Den är klättrande/klängande och får svarta 'bär'-någon som vet ??
Åsa, mälardalen zon 2
Bara för att man inte hittar mer än en bild på Googles bildsök betyder inte att det troligtvis är någon annan växt allt finns inte på nätet ibland hittar man bara 1-2bilder på en växt.

Angående Bashia alba det är inte Basella alba som menas = Malabarspenat

Undebart god grönsak att göra paj på den har en riktigt god spenatsmak, jag brukar så mina runt mars-april och sedan planterar jag ut dem när de blivit riktigt varmt i en stor svart kruka för detta är en värmeälskande växt från indien så inglasat uterum och liknande brukar behövas. Fröerna är billiga, det tar ofta runt någon månad innan fröerna gror. Den säljs ibland som krukväxt och då ofta till priser som ligger runt 200kr vilket jag aldrig skulle betala för en växt som är ganska lättsådd från frö och när en välfylld påse som räcker i många år kostar runt 15kr hos runåbergs.
Galaxie
Tack för - underbara bilder och jovisst är det den växten. Dessutom så har nog grannen betalt sina 200 kr - fniss...
Tur att man tittar in på forumet ibland. Det är lönande/lönsamt.

Vad gäller lustiga lotta, så hittade jag en gammal blombok på loppis idag. Där stod det att det skulle vara Tradescantia blossfeldiana, hrmf, vilken kan det då vara??
Men som vanligt bland växter - kärt barn har många namn...!!

Tack för hjälpen!!
Galaxie/Sita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon