Victoria
Hej igen smile.gif

Jag har ett körsbärsträd som inte sett särskilt roligt ut sedan vi flyttade in (2 år). Första två åren verkar vi ha haft bladvändare, men det är ju så man undrar om det inte är sjukt oxå. I våras sprak hela stammen upp och det har savat något vansinnigt i somras från grenar och stam. Nu ser det ut så här.

Blad som knyckar ihop sig och svartnar och blad som torkar. På vissa grenar är löven helt torra redan och på vissa grenar har de knycklat ihop sig i toppana. Någon som vet vad det kan vara? I övrigt ser trädet friskt ut och har fina blad. Men det bär ingen frukt. Jag vet inte hr gammalt träd det är. Kan inte vara så gammalt, är drygt 3 kanske 4 meter högt.

Ihopskrumpa torkade blad och i bakgrunden torra löv....

Cilla
Jag gissar att det är flera angrepp. De krulliga bladen i grenspetsarna kan vara körsbärsbladlus, medan de vissnande bladen mitt på grenarna som inte krullar sig kan vara torka, blom- och grentorka eller något annat.

När körsbärsträd som inte är så gamla spricker upp beror det ofta på att området kring körsbäret gödslats med t ex gräsmattegödsel. Detta i kombination med torka har jag sett många gånger när körsbär spricker. Spruckna stammar och grenar och/eller gummiflöde ser man också på körsbär som utsatts för kraftig beskärning.

För att hjälpa trädet klara av sina angripare kan man ta upp grässvålen under kronan och gröngödsla elelr läga på kompost. Att hålla trädet vattnat vid torka stärker också trädet, liksom att upphöra med all gräsmattegödsling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon