mulle
För varje dag på forumet blir jag mer och mer nyfiken på vad som driver fram det enorma trädgårdsintresset. Och så tycker jag att det vore roligt att pejla vilken typ av trädgårdsmänniskor som dominerar här.
Det var ganska svårt att formulera alternativ och för många passar säkert flera svar.
Men om du skall bara välja ett - vilket blir det?
Det kan också hända att jag glömt bort något viktigt alternativ men då får ni väl hojta till!
Jag ska själv klicka för alternativ 9!
Mulle
Gillan
Jag hade nog gärna fyllt i fler alternativ, men det jag fyllde i
passade alldeles utmärkt wub.gif smile.gif
cic
Det är jag som kryssade för "måste bara göra något åt elendet".. Bara för att det var så det började. Nu känner jag att det är underbart att se saker växa och bli vackra!
renate
Jag mår bra av min trädgård,den är mitt utomhushem på sommaren.Jag arbeta bara i trädgården när jag har lust till det,jag njuter lika mycket av den.Trädgårdsarbete är en lisa för själen. smile.gif rolleyes.gif tongue.gif
Anita S
intressant omröstning. Men jag hade velat rösta på två alternativ....
Kul
Maria i Helsingborg
"Jag bara måste få påta i jorden för att må bra..."

Jag har en känsla av att många som har med mycket folk att göra om dagarna har ett större behov av "isolering" än andra.

För min del kommer denna isolering i uttryck av att jag upplever att just i trädgården behöver jag inte lösa en massa konflikter, ta hänsyn till en massa känslor eller behov. Här styr andra lagar. Ingen absolut ordning, det som görs blir på mina och makens premisser. Det är ett "tyst" rum med bara glädje - de gånger man lyckats intaga rätt attityd till bladlössen och åkervindan vill säga sleep.gif

Den dagen jag mister vår jord, hoppas jag att jag ligger under den blink.gif
Kajsa
Håller helt med Maria. Efter nätter på Servicehuset med alla dåliga gamla bara måste jag vara ute i trädgården och gräva, plantera, pyssla med mina rosor, krukor, grönsaker. Trädgården är mitt sätt att hämta kraft i vardagen. Har alltid levt med trädgård, lärde mycket av mina föräldrar som kunde det mesta om växterna.
Fialotta
Utomhushem...jättebra ord för min trädgård smile.gif
agneta c
Kunde inte hitta riktigt det alternativ som stämmer för mig.
Trädgården är den plats där jag kan skapa och få utlopp för min energi. Den dag jag ingen energi har tar trädgården emot mig ändå...
agneta c
*Felix matte*
Älskar blomsterprakt wub.gif
mulle
CITAT (Felix matte @ 04-09-2005, 00:06)
Älskar blomsterprakt wub.gif

Tänk, det visste jag redan...
Hur det nu kan komma sig!
wub.gif
Jag tycker att det jätteintressant att det bland alla dessa superkunniga i köksträdgården hittills inte finns en enda som har just nyttoväxter som sin huvudsakliga motivering.
Och min personliga teori om att trädgård är en livsstil - och livskvalitet - bara stärks!
Mulle
amaira
Älskar blomsterprakt, blev det.
Men även Privata Utomhushem, och Mår Bra av det, stämmer.

Sedan finns det en orsak till, som jag inte riktigt kan sätta ord på just nu. Det är en djup djup känsla, som är basal för mig. Kanske finns den i kombinationen av många funktioner.
kerstin z5-6
Min trädgård kan överleva utan mej -visserligen skulle det bli Mjölkklocka ,gullris och campanula invasion -men rosorna skulle blomma om än risiga -i alla fall...
Alltså behöver jag min trädgård mer -än den behöver mej
I den kan jag många gånger uppleva det, som med ett modeord" kallas Flow
tre timmar blir 4 minuter -klockan stannar ,livet utanför blir oväsentligt
jag kan inte heller sätta prick på vad det är
En mix av detta och estetik .. smile.gif
silos
"Jag bara måste få påta i jorden för att må bra..."

Detta stämmer bra på mig wub.gif Även fastän jag bor i ett hyreshus så måste jag få påta i jorden:det är enormt rogivande för min själ wub.gif
Ewa L
Även jag valde första alternativet, även om fler hade kunnat passa.

Har ett 100% teoretiskt jobb som enbart utspelar sig på dator. Behöver verkligen den verklighetsförankring och terapi som blir av att jag gräver handgripligt i myllan. T.o.m. ogräsrensning tycker jag om, åtminstone till en viss gräns. Rensar hjärnan samtidigt.
Anki V
Att arbeta som sjuksköterska är både stressigt och ansvarsfullt.

Nästan varje dag när jag går hem från jobbet har jag en liten klump i magen.

Vad är det jag har glömt att rapportera vidare, vilken patient kände sig inte "sedd" idag, vilken information har jag missat att ta till mig. När jag kommer hem "går jag fortfarande i hundra knyck".

Så snart jag får sätta händerna i jorden, lugga lite ogräs i jordgubbslandet, prata lite med Gulltöreln, ansa lite blande det vildvuxna så släpper all stress och jag mår så bra rolleyes.gif.

Det var en av anledningarna till att jag skaffade mig en lägenhet där jag har möjlighet att odla lite blommor.

Rabatter ger mindre biverkningar än "lyckopiller".

/Anki
Betty
Det är många som "bara måste få påta i jorden för att må bra..." - jag är en av dem. smile.gif
Ludvig Johansson
Jag vet inte om det är någon bristsjukdom jag har, men jag tycker det är otroligt trivsamt att skotta jord. Att plantera buskar och träd är nog min favoritsysselsättning. Som omväxling kan det vara fint att slå med lien lite. Sedan tycker jag det är kul att odla lite udda saker, och se hur de tar sig. Det är skoj att experimentera.
Sulawesii
Jag röstade på sista alternativet. Fast kanske skulle jag ha tagit det första? Det känns nog olika olika dagar.
Har dessutom mitt stora växtintresse inomhus.
Kattgräs
Trädgården är en del av mitt hem. Lite ovårdad just nu, men å andra sidan är det helt okej för barnen att vara där och inte behöva "akta" de dyrbara växterna eller den pefekta grusgången. laugh.gif Inte för att de trampar runt i rabatterna precis, men som sagt, de kan springa och klättra utan att behöva oroa sig för att förstöra något. De kan också ta en filt, saft och kakor och "ha picknick" i äppelträdets skugga.

Och så är det såååååå skönt att få lite jord under naglarna ibland. wub.gif

Redigerar:
(Och i ärlighetens namn måste jag erkänna varför trädgården är lite mer ovårdad än vanligt. Rådjurens och sniglarnas framfart har bidragit till att jag tröttnat på att sätta ut nya växter i rabatterna. Det känns meningslöst att rensa bort maskrosorna då. Jag tänker satsa på krukor tror jag. För än så länge låter de bli växterna i krukor.)
vilda-tomten
Jag hade kunnat fylla i flera svar, men jag mår bra av att vara där ute oavsett om jag är däe för att njuta av våra gröna rum eller riva loss i eländet. smile.gif
wolkenkrabber
njae jag gillar det mästa, vill ha både träd buskar klättrare och perenner, sålänge det blir mindre och mindre gräsmatta att klippa är jag någelunda nöjd
Biggan_
Privat utomhushem, låter jättebra, det köper jag biggrin.gif
ninnisky
Jag måste bara påta i in trädgård...... utan den skulle livet kännas fattigt.
Det är inte alltid det blir som jag tänkt mig - men jag är lycklig ändå att kunna ha den wub.gif wub.gif
lotta_
För mig är trädgårdsarbetet en lisa för själen och det är jättekul när det lyckas med odlingarna så att jag bara kan vandra omkring och njuta. wub.gif
marigt
Svårt att hitta rätt svar många passade in.
Trädgården är rena terapin. skaffade mig kolonilott när jag var sjukskriven. Det hjälpte mig oerhört mycket, att få kravlöst göra något som jag orkade och tyckte om. Tänkte sadla om och jobba med nåt om hade anknytning ute/blommor.
Jag är glad att jag har kvar den som hobby.
Visst kliar det i benen och rumpan när jag bara i stort sett sitter still hela dagar, men allt går att lösa. Man får hitta på något som underlättar.
birgitek
Helt klart är det estetik som gäller för mej. Att skapa miljöer och blickfång.
Använder mej av sten ,betong och vanliga lätskötta växter som jättedaggkåpa, ulleternell, lammöron och mycket rödbladigt.
Birgit Ek
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon