Fnigy
Hej, jag har beställt Impectas frökatalog som jag blivit rekommenderad här på forumet. De har jättemånga krukväxtfröer som jag är sugen på att beställa men som nybörjare så är jag inte säker på när man ska beställa dem. Har hört att man inte ska ha fröerna liggande för länge så då kanske det är bättre att beställa till våren för det är väl då de ska sås, eller? När sår resp. beställer ni era fröer?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar beställa när de nya katalogerna dimper ner i brevlådan under vintern.
LadyAdina
Krukväxtfröer kan man väl beställa/så när som helst. De är ju inte beroende av att ha vuxit till sig till sommar-säsongen. Jag beställde nyligen krukväxtfröer från just Impecta (medan jag var på besök hos familjen i Sverige) tillsammans med mamma - just därför att jag vill ha någon sådd på gång även efter sommarsådderna. biggrin.gif Sådde för några dagar sedan, och det börjar redan sticka upp nya små liv i minidrivhuset. wub.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
I Svensk miljö(+Finsk) är det oftast bättre att så krukväxtfröerna på vårvintern/våren, det mörkröda ljuset som finns i solens strålar på hösten-vintern verkar groningshämmande (+försämrar rotning av sticklingar) + det ger rangliga fröplantor som inte alltid klarar sig till våren. Vill man ändå så fröerna på hösten måste man ge bättre ljus ex. genom extra belysning 12-14timmar per dygn med en lysrörslampa som placeras ca 15cm ovanför sådderna.

+Handlar man nu så måste man ju beställa igen sen när nya katalogen dimper ner det brukar ju alltid finnas någon nyhet som man bara måste ha och frakten är inte gratis, så är man ekonomisk försöker man skicka iväg en stor beställning per år istället för att köpa flera gånger per år.
LadyAdina
Intressant, det där om det mörkröda i solljuset, det visste jag inte! Nå, vi får se hur det går med mina frösådder då. Jag får väl försöka att inte sörja alltför mycket om det inte funkar så bra. rolleyes.gif
Ti bee
Ja, det var intressant, det med ljuset! Då är det därför det är så mkt svårare att rota sticklingar på sensommar/höst då, mina fuchsior t ex är väldigt svårrotade på hösten och det är ju synd eftersom det blir så många sticklingar när man klipper ner dem.
Men under extraljus då kanske...

Ja, just det, Åsa, idag fick mispeln sin slutgiltiga plantering. Den är ingen jätte än, men söt. smile.gif
kerstin z5-6
Även under xtra ljus kan både sådd o sticklingar vara knepigt på denna sidan året -Trots att det är mörkt här-i stort sett 24 tim om dygnet i januari-är det som om växterna "VET" att de är på rätt sida om året då -

smile.gif Så verkar det vara för mej i alla fall
Fnigy
Tack för alla tips, jag gör nog en lite större beställning när nya katalogen kommer och sätter fröna i minidrivhuset.
jegi
CITAT (Fnigy @ 03-09-2005, 17:55)
Hej, jag har beställt Impectas frökatalog som jag blivit rekommenderad här på forumet. De har jättemånga krukväxtfröer som jag är sugen på att beställa men som nybörjare så är jag inte säker på när man ska beställa dem. Har hört att man inte ska ha fröerna liggande för länge så då kanske det är bättre att beställa till våren för det är väl då de ska sås, eller? När sår resp. beställer ni era fröer?

Beställde själv fröer i juli från Impecta, bl a mandel, svart valnöt, papegojbloma mm. Enl dem är det samma fröer som dom säljer till våren.
kerstin z5-6
Ja , men andra frökataloger -kan ha andra ordningar -Gardens North tex -
har årets fröer-från vår sommar -höst nu,-färska fröer sänds separat o senare i fuktförpackning osv -det där är olika smile.gif
jegi
Så är det säkert, men frågan gällde Impectas fröer. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon