|
Full version: Julpynt växer
Hannele
03-09-2005, 17:10
Mammas julpynt, variegerad järnek, mår bra i vår trädgård. Förmodligen är den från Holland, kanske skyddar jag första vintern med en pet-flaska.
Själv tar jag in mina varje vinter, jag vill juh gärna ha dom kvar och plantskolan som sålde dom säger att dom är härdiga i typ England där dom är mycket vanliga som stora träd, men att dom inte skulle tåla våra vintrar. Klart att det kan va´annorlunda i Göteborgstrakten.
Hannele
03-09-2005, 18:56
CITAT (Reserv @ 03-09-2005, 18:52) plantskolan som sålde dom säger att dom är härdiga i typ England Det är nog så. Jag får fundera, för jag är mycket slarvig med garageförvaring.
Jag har mina inne som vanliga större krukväxter på vintern, funkar utmärkt.
Ophelia
03-09-2005, 20:06
Men vad häftigt! Hoppas den klarar sig ute Ha den som en fortsättning så får vi veta hur det går
Eivor på Väddö
03-09-2005, 21:06
Jag har både en variegerad och en helgrön som klarat två vintrar ute i rabatten. Norrsidan av huset, ganska torr jord, och så skottar jag upp snö på dem. Väddö, där jag bor är zon 3-4.
wolkenkrabber
03-09-2005, 21:06
vissa Ilex går ju, grannen har Ilex utomhus här i Östersund
Hannele
03-09-2005, 22:17
CITAT (Eivor på Väddö @ 03-09-2005, 22:06) Jag har både en variegerad och en helgrön som klarat två vintrar ute Jag köpte också en i England och Ilex meserveae hybriderna klarar zon 4-5, men den här lilla är köpt som inomhuspynt.
Det är klart att du måste testa att ha den ute, Hannele - vi måste ju få veta! Och det är ju bara att plantera ut det här årets pynt om plantan skulle dö! Mulle
Ophelia
04-09-2005, 09:38
CITAT (Hannele @ 03-09-2005, 23:17) CITAT (Eivor på Väddö @ 03-09-2005, 22:06) Jag har både en variegerad och en helgrön som klarat två vintrar ute Jag köpte också en i England och Ilex meserveae hybriderna klarar zon 4-5, men den här lilla är köpt som inomhuspynt. Den var läcker. Har lite svårt med mahonia men järnek verkar vara roligare och framkallar "julkänsla"
Hannele
29-09-2005, 19:05
CITAT (Ophelia @ 04-09-2005, 10:38) Den var läcker. Har lite svårt med mahonia men järnek verkar vara roligare och framkallar "julkänsla"  Ja, det är därför jag köpte den vanliga järneken, man måste ha både hona och hane för att få dessa vackra röda bär. Förra året tog dock fåglarna bären före mej.
Ophelia
29-09-2005, 19:54
Nämen det är ju verkligen julkänsla i den där buketten. Så fint!!! Skulle absolut ha järnek om jag hade trädgård...
Big Gardener
30-09-2005, 10:50
Hannele: Den järnekssorten du har på bilden är Ilex aquifolium och troligtvis av sorten 'Handsworth New Silver'. Sort av vanlig Ilex aquifolium är inte särskilt härdig men klarar sig i zon I, kanske zon II. En variegerad sort skulle jag inte tippa klarar mer än zon I, kanske inte ens det. Men med gröna fingrar och gott skydd kan den mycket väl klarar sig ute. Lycka till!
Hannele
30-09-2005, 12:14
CITAT (Big Gardener @ 30-09-2005, 11:50) Hannele: Den järnekssorten du har på bilden är Ilex aquifolium och troligtvis av sorten 'Handsworth New Silver'. Sort av vanlig Ilex aquifolium är inte särskilt härdig men klarar sig i zon I, kanske zon II. En variegerad sort skulle jag inte tippa klarar mer än zon I, kanske inte ens det. Men med gröna fingrar och gott skydd kan den mycket väl klarar sig ute. Lycka till!  Min variegerade järnek från England, Ilex aguifolium 'Ferox Argentea', har klarat sej att par vintrar ute på upphöjd bädd.. Mammas variegerade julpynt kommer nog från Holland, tror jag. Den i vasen är Ilex meserveae, köpt på höstrea (i affären kallade dom de med bär för han-plantor  ). Ilex x meserveae hybriderna ska nog klara zon 4... Ilex meserveae ´Blue Maid´, zon 5.
Måste passa på att fråga: Många skriver "variegerad" om brokbladiga växter och flerfärgade blommor. Det vetenskapliga namnet är ju "variegata" och jag antar att det är därifrån denna form av "varierad" kommer? Är det så att variation, varierad mm på svenska i växtsammanhang kanke heter variegation, variegerad numera?
Big Gardener
30-09-2005, 13:06
CITAT (Hannele @ 30-09-2005, 13:14) Min variegerade järnek från England, Ilex aguifolium 'Ferox Argentea', har klarat sej att par vintrar ute på upphöjd bädd. Mammas variegerade julpynt kommer nog från Holland, tror jag. Den i vasen är Ilex meserveae, köpt på höstrea (i affären kallade dom de med bär för han-plantor  ). Se där  Då fungerar kanske de variegerade sorterna sig bättre än vad jag trodde. Om jag förstår det rätt så är sorten på dina översta bilder samma planta? Jag gissar och tror att ingen av de järnekarna du har på dessa två bilderna är någon meserveae-art då jag tycker bladen är för stora, för platta, för nerviga och "för mycket" aquifolium, men är du säker så ger jag mig "Variegerat". Jag tycker det funkar även om det är påhittat fikonspråk.
Hannele
30-09-2005, 13:53
CITAT (Big Gardener @ 30-09-2005, 14:06) Om jag förstår det rätt så är sorten på dina översta bilder samma planta? Nej, inte samma planta (jag har visat bilder på tre helt olika plantor och med olika ursprung. Det blev lite frågor och jag visade några andra också.) Mammas planta från julgruppen växer ute nu, det blir första vintern ute. Jag tror att många växter till julgrupperna kommer från Holland? "Variegerat"är inte fikonspråk. Variegerad vintergröna.
Ophelia
30-09-2005, 16:34
CITAT (Cilla @ 30-09-2005, 13:39) Måste passa på att fråga: Många skriver "variegerad" om brokbladiga växter och flerfärgade blommor. Det vetenskapliga namnet är ju "variegata" och jag antar att det är därifrån denna form av "varierad" kommer? Är det så att variation, varierad mm på svenska i växtsammanhang kanke heter variegation, variegerad numera? Nja......på engelska betyder ju "variegation" brokighet, fläckighet, färgskiftning m.m. Ordet "variegation/variegerande m.m." är försvenskat uttryck just för brokbladighet/fläckiga blad o s v som sammanfattar alla olika typer av varierande bladfärg. Ordet variant är trots allt ganska snarlikt i sin betydelse och betyder ju "förändring, omväxling m.m.". Ordet har sin grundbetydelse från latinets varia som bl a betyder, såvitt jag vet, "lite av varje" och det kan ju vara passande för variegerande blad
Om du har tänkt att ha den ute så skulle jag råda dig att skydda den, oavsett om den är härdig eller ej så ska sådana små plantor nog skyddas från det värsta. Hur gör man för att de ska överleva? Mina har aldrig överlevt vintern inomhus:(
Hannele
30-09-2005, 22:03
CITAT (Carex @ 30-09-2005, 20:51) Mina har aldrig överlevt vintern inomhus:( Dom små plantorna är mycket känsliga för uttorkning, de har knappast ens rötter, när man köper julgrupper (därför lät jag min mor sköta om den, tills det var dags för utplantering, för hon är inte lika slarvig som jag  ).
Hannele
30-12-2007, 19:15
Släng inte alla julblommor, både järneken och enarna kan trivas ute i trädgården.
Ophelia
02-01-2008, 17:45
Hur har det gått med din järnek då Hannele? Den var ju så fin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|