Full version: God bless America!
AnnammA
När man ser alla nyhetsklippen från sydstaterna i USA kan man inte bli annat än berörd huh.gif ! Och när man ser misären och alla dessa fattiga(oftast färgade!) människor så undrar man verkligen hur USA som anses vara så rikt och mäktigt och långt framskridet i utvecklingen inte hinner med att hjälpa sina egna eller har resurser... ohmy.gif
Det är förvånandsvärt! ohmy.gif

AnnA
Gillan
Ja, det är ju helt otroligt att de inte klarar av att
hjälpa sina egna, när de har hur brått som
helst, när det gäller övriga världen wink.gif ohmy.gif
pejori
CITAT (Evgeni @ 03-09-2005, 19:40)
Ja, det är ju helt otroligt att de inte klarar av att
helst, när det gäller övriga världen wink.gif ohmy.gif

ja...framför allt när det gäller att skapa mer fattigdom och svält sad.gif sad.gif
men dom visste ju om stormen, så varför dom inte stod resklara med hjälpen övergår mitt förstånd huh.gif huh.gif
var dom tvungna att vänta för att se förstörelsen, innan dom började förbereda sig? sad.gif
AnnammA
CITAT (pejori @ 03-09-2005, 19:47)
CITAT (Evgeni @ 03-09-2005, 19:40)
Ja, det är ju helt  otroligt att de inte klarar av att
helst, när det gäller övriga världen wink.gif  :o

ja...framför allt när det gäller att skapa mer fattigdom och svält sad.gif sad.gif
men dom visste ju om stormen, så varför dom inte stod resklara med hjälpen övergår mitt förstånd huh.gif huh.gif
var dom tvungna att vänta för att se förstörelsen, innan dom började förbereda sig? sad.gif

Är det det som kallas för naturens egen balans??? ohmy.gif

----
AnnA
zaaritha
Jag tror att Jesse Jackson har rätt! Övriga USA "bryr" sej inte! Det är färgade som bodde i de drabbade områdena! Och då skiter övriga stater i dem!!
AnnammA
CITAT (zaaritha @ 03-09-2005, 19:52)
Jag tror att Jesse Jackson har rätt! Övriga USA "bryr" sej inte! Det är färgade som bodde i de drabbade områdena! Och då skiter övriga stater i dem!!

Jo, det är väl mycket så att vi som lever i den rikare delen av världen blundar för vad som händer i fattigare delar av världen, eller??? huh.gif

AnnA
mulle
CITAT (AnnammA @ 03-09-2005, 19:54)

Jo, det är väl mycket så att vi som lever i den rikare delen av världen blundar för vad som händer i fattigare delar av världen, eller??? huh.gif

AnnA

Ja. Det är hemskt men sant.
Mulle
zaaritha
Varför behöver USA hjälp från Sverige nu??
De har inte hjälpt oss!!
Alla dessa stater borde väl klara av att hjälpa sydstaterna???++++++++
pejori

tyvärr tror jag det också sad.gif sad.gif
hade det varit i florida, så hade dom varit där samtidigt med orkanen sad.gif
pejori
CITAT (zaaritha @ 03-09-2005, 20:00)
De har inte hjälpt oss!!

var det inte USA som vägrade hjälpa till med transport och hitta omkomna vid sunamikatastrofen sad.gif sad.gif
men Sverige sänker sig inte till deras låga nivå smile.gif smile.gif
AnnammA
De har inte hjälpt oss!!

Ja , det fattar inte jag heller! :huh:De har råd med att skjuta i väg stora raketer till mars, forskning hur man blir snyggare, vackrare och sexigare!; krigföring i andra länder mmmmmm!!!! huh.gif

AnnA
pisanggoreng
Att det tog lite tid för dem att komma igång tror jag beror på att de var upptagna med att klura över vem de skulle kunna beskylla för orkanen/översvämningen, och sålunda kunna legitimera ett anfall på. Fast det visade sig tydligen i slutändan att varken Iran eller Nordkorea kunde ställas till svars denna gången.
pejori
CITAT (pisanggoreng @ 03-09-2005, 20:05)
Att det tog lite tid för dem att komma igång tror jag beror på att de var upptagna med att klura över vem de skulle kunna beskylla för orkanen/översvämningen, och sålunda kunna legitimera ett anfall på. Fast det visade sig tydligen i slutändan att varken Iran eller Nordkorea kunde ställas till svars denna gången.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
dom hittar nog ett kryphål laugh.gif laugh.gif
pejori
CITAT (AnnammA @ 03-09-2005, 20:04)
De har inte hjälpt oss!!

Ja , det fattar inte jag heller! :huh:De har råd med att skjuta i väg stora raketer till mars, forskning hur man blir snyggare, vackrare och sexigare!; krigföring i andra länder mmmmmm!!!! huh.gif

AnnA

tror inte det handlar om pengar.
det är nog hjälparbetarna dom behöver, samt medicin mat och vatten sad.gif
Reserv
Det Sverige ska skicka dit är personal som ska återställa det mobila nätet som Amerikanarna inte är så duktiga på, det ligger juh även i Sveriges intressen då även USA köper Erikssonmobiler.
zaaritha
Är inte USA bäst på allt?
Trodde det, de ska ju alltid "lära oss"--hur vi ska uppträda!!??
Reserv
Nja, på mobiltefonfronten så ligger Sverige låååångt fram i utvecklingen jämnfört med USA
zaaritha
Jag skiter i deras mobiler!!
Men--varför kan inte USA:S andra stater hjälpa??
*Felix matte*
Jag tror som många andra att hjälpen kom igång sent och fungerar dåligt... beror på att de flesta drabbade är färgade. Sorgligt men sant sad.gif

Sedan så måste jag säga att jag mår skitilla när TV tränger sig på chockade människor... OK att de visar katastrofens omfattning och verkan men man behöver inte sticka mikrofon i ansiktet på en chockad man som mist sin hustru.. barnens mor. mad.gif
pejori
håller med dej sad.gif sad.gif
sedan vet jag inte hur många gånger dom visat den döda kvinnan som sitter i sin rullstol vid en husvägg mad.gif mad.gif mad.gif
men det är ju så, att ju värre bilder, desstomer vill folk hjälpa och skänker mer pengar blink.gif
zaaritha
Jag anser att USA som ska lära oss hur vi ska leva---får dra åt sej
öronen nu!
Snöflinga
Jag fattar inte att USA, som är hela världens "storebror" och lägger ut hur många dollar som helst på olika projekt.... Bra eller dåliga, det får historien bedöma, inte fast de visste, kunde bygga skyddsvallar mot vattenmassorna blink.gif

Det är så tragiskt det som hänt och visst är det de sämst ställda som fått sätta livet till...... Usch för Busch sad.gif
Reserv
Dom hade skyddsvallar, men det brast i orkanen, stället som är värst drabbat ligger mellan två vatten som i en gryta under vattennivån. Det är därför det är svårt att sätta in rätt hjälp, värst drabbade är juh dom som vart instängda på idrottsstadion, utan mat,dricksvatten och toaletter. Kommer inte ihåg siffran riktigt, men det var åtskilliga tusen människor. Hajar simmar det visst på gatorna också, det är nog ingen lätt uppgift att försöka få ordning på eländet där. Lätt för oss här hemma i torra Sverige att tycka och tänka vad USA skulle ha gjort. Fast helt klart så hade dom gjort mer om det vart ett socitetsområde som drabbats
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 03-09-2005, 22:55)
. Fast helt klart så hade dom gjort mer om det vart ett socitetsområde som drabbats

Just det!

Nu skickar ju Bush bara än fler soldater till de drabbade områdena.. Soldater med order att SKJUTA.. Går det ens att med hjärnan förstå att han beordrar soldater att döda människor som i sitt förtvivlade läge gör sådant som de annars inte skulle göra.

Sjukt!
mulle
Men...
Är det inte också så att ingen var riktigt beredd på det värsta? Ett märkligt fenomen hos mänskligheten - vi har ju färska exempel också både från tsunamin och från Gudrun.
Och från otaliga andra områden, t.ex. i centraleuropa, där folk bor vid floder som svämmar över igen och igen. Eller de som bor vid våra drabbade älvar.
Nu pratar de om återuppbyggad i södern. Nästa orkan då?
Nej, jag tror att ingen var beredd på att det skulle gå så här illa. Eller ville vara beredd.

Men skam åt den landsfader som inte omedelbart följande dag var på plats för att stötta och uppmuntra och skicka all hjälp det finns att tillgå och det omedelbart.
Där tror jag, som andra här på tråden, att det faktum att det handlar om den svarta befolkningen cyniskt nog spelar en stor roll.
Å andra sidan fanns det en del ledare här i Norden som inte heller direkt tog sitt ansvar vid tsunamin.
Hur som helst, tragiskt och fruktansvärt är det.
Först var jag förbannad över att någon kunde plundra de drabbades hem. Sen insåg jag att de kanske gjorde det för att själva överleva - det skulle jag också göra.
Mulle
Lena N
För några veckor sedan pratade jag med en man från Eritrea. Han har en släkting i USA som han pratar med på telefon då och då. De jämför då helt naturligt Sverige och USA.

Den skillnad som han framförde med störst engagemang förvånade mig. Det var det faktum att alla barn i Sverige får lära sig läsa jämfört med alla fattiga analfabeter i USA!

Jag tror att USA inte kommer att kunna återgå till det gamla efter den här katastrofen. Klasskillnaderna och rasskillnaderna synliggörs nu på ett sätt som gör att de inte kan stoppas tillbaks i den mörka garderoben igen. Chocken den här gången är av ett helt annat slag än den efter 11 sept. Då drabbades överklassmänniskor i ett maktcentrum, nu är det de fattiga och maktlösa som drabbas och denna gång kan känslorna inte avledas mot en yttre fiende.
mulle
Klok optimism, Lena N! Måtte du få rätt!
Mulle
*Felix matte*
CITAT (Lena N @ 03-09-2005, 23:07)
För några veckor sedan pratade jag med en man från Eritrea. Han har en släkting i USA som han pratar med på telefon då och då. De jämför då helt naturligt Sverige och USA.

Den skillnad som han framförde med störst engagemang förvånade mig. Det var det faktum att alla barn i Sverige får lära sig läsa jämfört med alla fattiga analfabeter i USA!

Jag tror att USA inte kommer att kunna återgå till det gamla efter den här katastrofen. Klasskillnaderna och rasskillnaderna synliggörs nu på ett sätt som gör att de inte kan stoppas tillbaks i den mörka garderoben igen. Chocken den här gången är av ett helt annat slag än den efter 11 sept. Då drabbades överklassmänniskor i ett maktcentrum, nu är det de fattiga och maktlösa som drabbas och denna gång kan känslorna inte avledas mot en yttre fiende.

11 september dog drygt tretusen... Nu talas det om Tiotusen eller fler sad.gif
men så klart... den här katastrofen inträffade ju inte i Kontorskvarteren sad.gif mad.gif
annama
När jag läser den här tråden blir jag en aning deppig. Varför är det så lätt för människor att hoppa på och kritisera USA i alla sammanhang? Någon här på forumet säger t.ex. (jag behärskar inte citatfunktionen) att varför ska vi hjälpa USA, dom har adrig hjälpt oss.... Jag är tillräckligt gammal för att inte vara historielös. För 60 år sedan upphörde 2:a världskriget, om inte USA gått in där hade vi förmodligen hamnat i östblocket tillsammans med halva Europa. USA gav oss del av Marshallhjälpen, vilket bidrog till att utveckligen i Väst blev betydligt gynnsammare än den i Öst. Tusentals amerikanska medborgare med rötter i Europa och andra delar av världen offrade sina liv i kampen för frihet. Så jag tycker faktiskt att vi har anledning att känna tacksamhet till USA.

Det finns mycket i USA som jag inte gillar, är ingen större fan av Bush. Men i USA kan man som Michael Moore utan risk kritisera landets president och hans tillkortakommanden, något som på t.ex. Kuba skulle resultera i fängelse. Vi här i Sverige har väldigt lätt för att vara världssamvete när det gäller västsidan samtidigt som vi i många år har bugat och bockat för stormakter i öst, t.ex. hade vi en f.d. utrikesminister som för några år sedan påstod att de baltiska länderna aldrig varit ockuperade.....

Katastrofen i New Orleans är ett faktum, vad som borde ha gjorts är jag inte kompetent att bedöma från min horisont, men med tanke på att det handlar om ett område stort som halva Sverige så tvivlar jag på att vi skulle kunna skött det hela på ett bättre sätt än som gjorts. Det är en tragedi liksom tsunamin, och där gjorde den svenska regeringen ingen insats som kan få godkänt, tvärtom. Jag har personlig erfarenhet av den händelsen. Lyckligt slut för mig dessbättre.

Så jag tycker det är orättvist att alltid klanka på USA, om jag inte varit född just här så skulle jag ha valt USA som hemland om jag hade fått välja. Jag anser alltså att vi visst ska hjälpa till där borta också om vi har något att komma med.
Reserv
Bra talat Anamma, håller med dig fullständigt, tack för den utförliga informationen.
LadyG
Jag håller med dig Anamma. Helt och hållet.
*Felix matte*
Jag har inte så stor koll på "bakåt" historia (gillade inte ens ämnet i skolan)... håller mig till nutiden och reagerar på att hjälpen inte kom igång på direkten och också de brutala att skicka tusentals soldater med order att DÖDA ev plundrare.
Vad rätt har Bush att ge såna order? Hur kan någon försvara det?
I Sverige har vi inte dödsstraff ens för barnamördare.. hur kan man då...
nej det är alldeles för jobbigt att ens försöka föreställa sig vad som sker.
sad.gif
Anma
CITAT (Felix matte @ 04-09-2005, 21:15)
Jag har inte så stor koll på "bakåt" historia (gillade inte ens ämnet i skolan)... håller mig till nutiden och reagerar på att hjälpen inte kom igång på direkten och också de brutala att skicka tusentals soldater med order att DÖDA ev plundrare.
Vad rätt har Bush att ge såna order? Hur kan någon försvara det?
sad.gif

Soldaterna har väl fått order att döda de som skjuter mot hjälparbetare, eller har jag fel? Visst är det hemskt att ge order om att skjuta, men om helikoptrar som kommer för evakuera sjukhusen blir beskjutna och kan inte utföra sitt arbete, hur ska man agera då? Ska man låta dessa tokar ta över och låta de oskyldiga drabbade sitta där och dö?

---------------------------------------------------

Skillnaden mellan Usa och Sverige är inte så stor vad det gäller att skicka hjälp. Det tog eviga tider för sverige att reagera vid tsunamin. Dessutom vad många inte vet är att vid tsunamikatastrofen byggdes flygplanen om till sjuktransport först när det var utredd vem som skulle betala. Därför tog det ett extra dygn innan de kunde lyfta från sverige. Om man gjort tvärtom, byggt om planen och skickat iväg dem och sedan bråkat om vem som ska betala, skulle de värst skadade varit i sverige långt tidigare.
Posse
Lästips: How the Free Market Killed New Orleans
*Felix matte*
CITAT (Anne R @ 05-09-2005, 07:47)
CITAT (Felix matte @ 04-09-2005, 21:15)
Jag har inte så stor koll på "bakåt" historia (gillade inte ens ämnet i skolan)... håller mig till nutiden och reagerar på att hjälpen inte kom igång på direkten och också de brutala att skicka tusentals soldater med order att  DÖDA ev plundrare.
Vad rätt har Bush att ge såna order?  Hur kan någon försvara det?
sad.gif

Soldaterna har väl fått order att döda de som skjuter mot hjälparbetare, eller har jag fel? Visst är det hemskt att ge order om att skjuta, men om helikoptrar som kommer för evakuera sjukhusen blir beskjutna och kan inte utföra sitt arbete, hur ska man agera då? Ska man låta dessa tokar ta över och låta de oskyldiga drabbade sitta där och dö?

---------------------------------------------------

Skillnaden mellan Usa och Sverige är inte så stor vad det gäller att skicka hjälp. Det tog eviga tider för sverige att reagera vid tsunamin. Dessutom vad många inte vet är att vid tsunamikatastrofen byggdes flygplanen om till sjuktransport först när det var utredd vem som skulle betala. Därför tog det ett extra dygn innan de kunde lyfta från sverige. Om man gjort tvärtom, byggt om planen och skickat iväg dem och sedan bråkat om vem som ska betala, skulle de värst skadade varit i sverige långt tidigare.

Teven stod på när jag vaknade (maken var uppe)...det första jag hör är Polisen sköt fyra plundrare! sad.gif sad.gif sad.gif

Kanske var det fyra som i förtvivlan letade efter något ätbart... vi kommer aldrig att få veta. sad.gif
mulle
Posse! En intelligent, välskriven analys, Tack!
Mulle
Gillan
För att inte tala om familjen som försökte få
hjälp av polisen, men blev bortmotade med
vapenhot blink.gif ohmy.gif ohmy.gif
Anma
CITAT (Felix matte @ 05-09-2005, 09:49)
Teven stod på när jag vaknade (maken var uppe)...det första jag hör är Polisen sköt fyra plundrare! sad.gif sad.gif sad.gif

Kanske var det fyra som i förtvivlan letade efter något ätbart... vi kommer aldrig att få veta. sad.gif

Det har jag missat, och det är hemskt!
Pirum
Väldigt trist, det finns som sagt exempel på hur media (samma media) skriver hur en svart man "plundrar en livsmedelsaffär" medan en vit man "hittar mat i en livsmedelsaffär".

Men i paniksituationer som denna är det extremt viktigt att behålla ordningen. Skjuter man mot räddningshelikoptrar, även om det är i ett missriktat försök att få dem att "rädda min familj", så får man tyvärr räkna med att bli skjuten, annars kan ju dussintals andra helt oskyldiga riskera att dö. Genom att skjuta mot polis och sjukvårdspersonal, eller genom att förstöra ambulanser, så tvingar man ju dessutom både polis och läkare etc att jobba långsammare, vara mer försiktiga. Man driver dessutom polis och militär till att vara mer vaksamma, och skjutglada.

Det är svårt att veta hur många som dör i New Orleans, men några siffror talade ju om ca 100 per dag på de icke-fungerande sjukhusen. Om plundrare och vapendårar försenat räddningsaktionerna med 1-2 dagar så är det alltså ganska många liv som plundrarna har på sitt samvete.

Det senaste är att polisen sköt ihjäl 5-6 personer som attackerade en ingenjörstrupp som skulle reparera en skyddsvall. Det hela kan ju bero på ett missförstånd, och media kan man väl inte alltid lita på, men hindrar man räddningsstyrkor så äventyrar man många oskyldigas liv.

(Att skaffa mat till sin familj är såklart inte plundring, jag talar om personer som bryter sig in i vapenaffärer, stjäl utrustning från ambulanser, etc)
AnitaO
Till viss del är nog ändå kritiken befogad.
Dom ingenjörstrupper som hade behövts finns inte ... varför då?
Jo dom är i Irak.
USA är jäkligt snabba på att agera "storebror" ute i världen och strunta i alla fattiga på hemmaplan. För visst är det till stor del dom fattiga som drabbas av detta elände.

Någon gjorde en jämförelse med tsunamin i Asien.
Där fick man se otroliga exempel på människor som offrade allt för att hjälpa andra.
Vad händer i USA? Jo, man börjar skjuta ihjäl folk och den organiserade brottsligheten vädrar morgonluft o.s.v.
Nog är det nåt sjukt i ett samhälle där en sån här katastrof framkallar dylika beteenden hos befolkningen.
Pirum
Fast även i Asien fanns det stora gäng som plundrade, det är ju fortfarande totalt kaos i vissa områden. Får hoppas att de pengar som samlades in räcker ett tag till, jag tycker inte vi har hört så mycket om tsunamins efterverklningar på senare tid.
Det finns även i USA många tusen människor som tar (obetald) ledighet från sina jobb för att hjälpa till, dela ut gratis mat etc. Speciellt utanför New Orleans gör vanligt folk ett fantastiskt jobb. Problemet med New Orleans är väl att folk är så instängda, vilket gör att de är helt utelämnade.
En majoritet av USAs styrkor befinner sig för övrigt inte i Irak eller andra länder, 2/3 finns fortfarande kvar i Irak, jag förstår inte varför inte ett större antal soldater och räddningspersonal från andra stater kan användas.

Hörde för en stund sedan hur brandmän och annan räddningspersonal hade fått åka buss från New York, och kom fram till katastrofområdet 48 timmar senare, helt uttröttade. Det enda rimliga hade såklart varit att skicka dem med flyg.

Tillägg : den politiska pajkastningen kommer nog att fortsätta länge efter detta, både demokraterna (delstat och staden New Orleans) och republikanerna (federala staten) har klantat sig rejält.
Svante, zon 1
Jag håller också med Anamma. En artikel som ger kalla kårar är den här som skrevs i oktober 2004:

http://www3.nationalgeographic.com/ngm/0410/feature5/

CITAT
But the next day the storm gathered steam and drew a bead on the city. As the whirling maelstrom approached the coast, more than a million people evacuated to higher ground. Some 200,000 remained, however—the car-less, the homeless, the aged and infirm, and those die-hard New Orleanians who look for any excuse to throw a party.

The storm hit Breton Sound with the fury of a nuclear warhead, pushing a deadly storm surge into Lake Pontchartrain. The water crept to the top of the massive berm that holds back the lake and then spilled over. Nearly 80 percent of New Orleans lies below sea level—more than eight feet below in places—so the water poured in. A liquid brown wall washed over the brick ranch homes of Gentilly, over the clapboard houses of the Ninth Ward, over the white-columned porches of the Garden District, until it raced through the bars and strip joints on Bourbon Street like the pale rider of the Apocalypse. As it reached 25 feet (eight meters) over parts of the city, people climbed onto roofs to escape it.

Thousands drowned in the murky brew that was soon contaminated by sewage and industrial waste. Thousands more who survived the flood later perished from dehydration and disease as they waited to be rescued. It took two months to pump the city dry, and by then the Big Easy was buried under a blanket of putrid sediment, a million people were homeless, and 50,000 were dead. It was the worst natural disaster in the history of the United States.

When did this calamity happen? It hasn't—yet. But the doomsday scenario is not far-fetched. The Federal Emergency Management Agency lists a hurricane strike on New Orleans as one of the most dire threats to the nation, up there with a large earthquake in California or a terrorist attack on New York City. Even the Red Cross no longer opens hurricane shelters in the city, claiming the risk to its workers is too great.
Pirum
Ja, och redan dagarna innan (dvs, förra helgen) så kunde man läsa och höra om de eventuella skadeverkningar som en "grad 5"-orkan skulle kunna föra med sig. Jag satt och bara väntade på översvämningen, och jag är ändå på andra sidan jorden. Tycker att evakueringen borde genomförts med militärhjälp om så krävdes, det finns tydligen fortfarande folk som av diverse skäl inte vill lämna New Orleans.

Här är en väldigt bra och relativt kortfattad sammanfattning av förra veckans händelser :
http://en.wikipedia.org/wiki/Hurricane_Katrina
annama
Eftersom jag också saknar kunskap att lägga in länk i mina inlägg vill jag hänvisa till Expressen, sidan 4, en artikel av Poirier Martinsson, svenska journalister saknar heder.

Samtidigt vill jag tacka Posse för den läsvärda och tänkvärda artikeln av Michael Parenti.

God bless America
annama
Yrkesheder skall det vara, hade lite för bråttom där, sorry. sad.gif
Navåsarn
Här är länken:

http://expressen.se/index.jsp?d=1180&a=431000
Reserv
Det bästa och förmodligen mest sanningsenliga jag läst på länge.
AnnammA
CITAT (Reserv @ 03-09-2005, 22:55)
Dom hade skyddsvallar, men det brast i orkanen, stället som är värst drabbat ligger mellan två vatten som i en gryta under vattennivån. Det är därför det är svårt att sätta in rätt hjälp, värst drabbade är juh dom som vart instängda på idrottsstadion, utan mat,dricksvatten och toaletter. Kommer inte ihåg siffran riktigt, men det var åtskilliga tusen människor. Hajar simmar det visst på gatorna också, det är nog ingen lätt uppgift att försöka få ordning på eländet där. Lätt för oss här hemma i torra Sverige att tycka och tänka vad USA skulle ha gjort. Fast helt klart så hade dom gjort mer om det vart ett socitetsområde som drabbats

Men vad jag läst mig till i tidningarna är att Bush dragit in pengar för att stötta upp vallarna till förmån för kriget i Irak...

ohmy.gif sad.gif

AnnA
annama
Bush har dragit ner på underhållet av lite av varje i USA, så där har du kanske rätt AnnA.

Jag är INTE ute efter en diskussion om USAs in- och utrikespolitik. Där såväl som här finns sånt som är mer eller mindre bra. Vad jag reagerar på och har reagerat på under många år är att det verkar vara politiskt korrekt som det heter att skälla på USA samtidigt som man blundar för så mycket som händer i vår närhet, t.ex. ockupationen av Baltiska staterna, förtrycket i Östeuropa, 1956 i Ungern, 1968 i Prag o.s.v. Men det tillhör det förgångna, USA-hatet verkar däremot frodas fortfarande tyvärr.

Ett litet lästips

Travels with Charlie, John Steinbeck bygger sig en husbil och reser runt i USA nån gång för 50 år sedan, jag inbillar mig att den bild han tecknar av de olika staterna är ganska trovärdig (på den tiden) Charlie är hans franska pudel, den enda hund han kände som kunde säga pfft!!!!!
Pirum
Intressant kolumn i Expressen, det är exempelvis riktigt att många "vita" småstäder utanför New Orleans är helt bortsopade, och det är riktigt att "alla" erbjöds att evakuera.
Men det är skillnad på att "erbjuda" något och faktiskt göra det. Många hade inte praktiska möjligheter att lämna sina hem. Andra vågade inte, eftersom de befarade att det lilla de ägde skulle vara stulet när de kom hem. Kanske skulle man evakuerat med militär, som artikeln påpekar finns en majoritet av USAs trupper (ca 1 miljon) inom landets gränser, bara 290000 finns i resten av världen, där de skyddar friheten, klappar barn på huvudet, och är snälla mot djur.
Man kan naturligtvis hävda att "skyll-dig-själv-faktorn" är stor bland dem som inte evakuerade. Och man kan hävda att Bush handlade snabbt och rationellt. Men det är inte den bild jag får från medias rapportering, och jag läser och ser på i huvudsak amerikansk media vad gäller denna händelsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon