Full version: Har jag gjort fel?
Margaretha
Föll häromdagen pladask för en Hydrangea Macr. Libelle Hortensia. Den är bara hur vacker som helst. Hittar ingen bild på nätet.

På plantskolan sa man att jag skulle gräva en stor grop och fylla den med en blandning av ogödslad torv och kogödsel och det har jag gjort. Jag frågade om det inte var fel årstid för att blanda ner kogödsel, men det var OK för den är så mild sa man.

Men nu har jag fått kalla fötter. Jag blandade hälften av varje ungefär. Det kanske jag inte skulle ha gjort. Kanske menade han bara lite kogödsel. Man har ju alltid fått lära sig att man inte ska kvävegödsla på hösten.

Ska jag gräva upp den igen?

Jag vill inte förlora den. De är ganska dyra. Och svåra att få tag på. Den här plantskolan hade sökt i två år och nu fått hem 20 stycken som försvann på några dagar. Jag köpte den artonde!! sad.gif sad.gif
Kajsa
Eftersom Hortensian är så värdefull för dig tycker jag du ska plantera om den, allt går i vila så sakteliga nu, då behövs ingen gödsel. Satte rosor för två veckor sedan och behövde lite extra jord, det finns säckar med kvalitets jord som går att plantera i nu, fråga på plantskolan. Tyckte min jord jag köpte luktade gödsel, men jag får lita på plantskolan där.
kerstin z5-6
Förvisso ska man inte kvävegödsla , men det var väl inte färsk kogödsel ..? Jag tror det är ganska lugnt
Margaretha
Nej, det var inte färsk kogödsel utan brunnen köpt i säck. Det dröjer väl lite än innan allt går i vila här i zon 1, men det kanske är lugnt i alla fall.

Kände mig väldigt osäker när jag planterat färdigt bl.a. också eftersom jag inte har någon erfarenhet av växter med den här sortens krav på jorden.
kerstin z5-6
med det jag kallar pås kogödsel smile.gif -kan du nog rulla tummarna-näringsvärdet i de påsarna är in te alls så starkt -de går tom att så solrosfrö i det -så låt gropen vara -Höstregnen i z1 kommer att skölja ur det mesta -så du blir ändå tvungen att göda-när den kommit igång i vår ...
men det blir bra jordstruktur för Hydrangea smile.gif
Lycka till
K
Margaretha
Tack, Kerstin, nu känner jag mig lugn igen! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon