|
Är det någon som har höns och bor i tättbebyggt område, t ex vanlig villaträdgård? Man lär ska få ha en höna per familjemedlem i hushållet och jag börjar fundera på det. Det vore trevligt med lite kackel i trädgården! Frågan är bara: hur gör man, hur sköter man dem, hur stor plats behöver de o s v. ?
Det är underbart roligt med höns men som med alla andra djur finns det en hel del man måste tänka på och lära sig. Här är en riktigt bra hemsida om hönsskötsel!Mulle
zaaritha
03-09-2005, 20:21
Nja--man ska nog ej ha höns i villaträdgård!!! Det blir bara bråk med grannar!!
Det finns egentligen inga hinder mot att ha höns i sin trädgård trots att man bor i tättbebyggt område. Det krävs dock att man ansöker hos den lokala miljö- och hälsoskyddsförvaltningen som mot en avgift (500-1000 kr) gör en granskning för att se att platsen lever upp till djurskyddslagens krav. Innan hönsen införskaffas är det viktigt att kunna hantera de fekalier som hönsen ger upphov till dels på grund av lukt men även för att minska risken för ohyra. För grannsämjan skull bör du även informera grannarna om dina planer. Det finns inga krav/begränsningar på hur många hönor man får ha i sin trädgård, men det är inte tillåtet att ha tupp inom tätbebyggt område.
CITAT (zaaritha @ 03-09-2005, 21:21) Nja--man ska nog ej ha höns i villaträdgård!!! Det blir bara bråk med grannar!! håller med....
CITAT (pejori @ 03-09-2005, 21:26) CITAT (zaaritha @ 03-09-2005, 21:21) Nja--man ska nog ej ha höns i villaträdgård!!! Det blir bara bråk med grannar!! håller med....  Blir det? Är väl enklast att fråga i så fall, det beror väl på vilka grannar man har? Det kan mycket väl hända att grannarna blir GLADA över hönskackel, det finns ju såna människor också  .
wolkenkrabber
04-09-2005, 09:52
våra polare i stockholm bor på St Essingen, deras grannar har flera hönor och en tupp! de galer på morgonen men annars tycker jag det går bra, dem har haft dem i flera år nu, så funkar gör det nog, men fråga grannarna om de tycker det är okej
Men, vilken bra tupp som bara galer en gång på morgonen. Vår grannes tupp kan vråla dygnet runt om så är  men man vill ju inte bråka heller , hmmm!!!
Oftast så är det villaföreningen i områdena som bestämmer om man får ha höns, getter eller annat udda på tomten. Kolla med din villaförening, och har du ingen så skulle jag ha frågat dom intilliggande granarna vad dom tycker. Hönsen och tuppen kacklar juh inte dygnet runt om man har dom instängda på natten, där håller dom tyst.
AndreasBlomquist
04-09-2005, 10:24
Ett par bekanta har både höns, tupp och tre Pekingankor.. De bor väldigt centralt. I ena hörnet av trädgården har de byggt upp en hönsgård på ca 10 kvm. Pekingankorna ger grymt stora ägg och dessutom låter de ju inte heller som hönsen och tuppen gör.
CITAT (Reserv @ 04-09-2005, 11:17) Oftast så är det villaföreningen i områdena som bestämmer om man får ha höns, getter eller annat udda på tomten. Kolla med din villaförening, och har du ingen så skulle jag ha frågat dom intilliggande granarna vad dom tycker. Hönsen och tuppen kacklar juh inte dygnet runt om man har dom instängda på natten, där håller dom tyst. Nej, tänk där har du fel serru.Vi bor så nära grannens tupp så vi kan vakna om natten om vi har föntret öppet och höra honom gala inomhus. Dom bor i en ett hus med tunna väggar, och dom har även dörren på glänt när det är varmt. Men som sagt man vill inte stöta sig, för dom hade höns när vi flyttade dit. Men man får skylla sig själv
CITAT (Allis @ 04-09-2005, 11:47) CITAT (Reserv @ 04-09-2005, 11:17) Oftast så är det villaföreningen i områdena som bestämmer om man får ha höns, getter eller annat udda på tomten. Kolla med din villaförening, och har du ingen så skulle jag ha frågat dom intilliggande granarna vad dom tycker. Hönsen och tuppen kacklar juh inte dygnet runt om man har dom instängda på natten, där håller dom tyst. Nej, tänk där har du fel serru.Vi bor så nära grannens tupp så vi kan vakna om natten om vi har föntret öppet och höra honom gala inomhus. Dom bor i en ett hus med tunna väggar, och dom har även dörren på glänt när det är varmt. Men som sagt man vill inte stöta sig, för dom hade höns när vi flyttade dit. Men man får skylla sig själv Okay då, tuppen ska normalt inte gala på nätterna över huvud taget, och allra helst inte när dom är inlåsta och har mörkt. Men ingen regel utan undantag, du skulle kunna be grannen byta ut tuppen mot en mer normalt fungerande.
Jasså, då måste de va nå fel på honom. jag har hört andra tuppar gala som inte låter så högt,länge och illa heller . Den här måste vara extremt "galen" haha....men han är snäll  Det är svårt de e min bästa granne
CITAT (Reserv @ 04-09-2005, 11:17) Oftast så är det villaföreningen i områdena som bestämmer om man får ha höns, getter eller annat udda på tomten. Kolla med din villaförening, och har du ingen så skulle jag ha frågat dom intilliggande granarna vad dom tycker. Hönsen och tuppen kacklar juh inte dygnet runt om man har dom instängda på natten, där håller dom tyst. Jag har aldrig hört talas om villaföreningar!! Är det någon sorts fascistisk smakråd som bestämmer vad som är udda?
CITAT (KURT @ 05-09-2005, 08:23) CITAT (Reserv @ 04-09-2005, 11:17) Oftast så är det villaföreningen i områdena som bestämmer om man får ha höns, getter eller annat udda på tomten. Kolla med din villaförening, och har du ingen så skulle jag ha frågat dom intilliggande granarna vad dom tycker. Hönsen och tuppen kacklar juh inte dygnet runt om man har dom instängda på natten, där håller dom tyst. Jag har aldrig hört talas om villaföreningar!! Är det någon sorts fascistisk smakråd som bestämmer vad som är udda? Villaföreningar är som bostadsrättsföreningar, ska va´med och bestämma hur det ska se ut och va´i området. Har du aldrig hört talas om det? Fast det är juh då i villaområden, inte som jag som bor mitt i skogen, där får vi bestämma som vi vill.
Tack för alla tips och synpunkter! Nu ska jag fundera över detta i vinter, så får vi se hur det blir till våren.
Anki på Öland
07-09-2005, 08:29
Drar inte höns till sig råttor?? Kanske inte så poppis i ett tättbebyggt område. Anki
onlyirishbiddy
07-09-2005, 08:50
Hej!
Med villaföreningar menas kanske samfällighetsföreninger? Vi har en sån i för vårt villaområde. Föreningen äger marken och har hand om el och snöröjning och underhålla av allmänna ytor som diken, lekplatser etc.
Min man och jag har länge gillat höns, men pga att vi har sån liten tomt har vi börjat fundera på vaktlar. De är väldigt söta och lägger goda ägg. Vi har inte hunnit kolla upp så mycket fakta än - men det kan vara ett alternativ om man inte vill ha samma ljudnivå som med höns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|