Jag har en helt vanlig vit orkidé, brudorkidé heter den tror jag. Det är min första orkidé och jag vill gärna att den klarar sig
Den blommade ungefär två veckor efter jag köpt den och sen tappade den blommorna. Nu är det så att stänglarna eller vad dom kallas har helt torkat ihop sig. Varför?
Vattnar den när den blivit helt torr. Då får den stå i vatten upp till krukkanten i en timme ungefär. Det var det rådet jag fick när jag köpte den.
Hörde att dom aldrig ska stå i vatten men en jag känner låter sina stå i vatten och vara dyblöta och dom blommar hela tiden.
Vad ska jag göra?? Är sååå rädd om den och vill gärna att den blommar
Jag tycker det verkar som vissa blommar hur länge som helst. Hur mycket ska jag klippa ner den? Ända ner eller bara en bit?
ända ner
den kan ha blommat ett tag i affären också så det är säkert inget fel.
den kan också bli stressad av flytten och fäller blommorna.
den kommer säkert igen
Hur är det med vattning och så? När jag köpte den sa dom till mig att jag skulle vattna när jag inte ser något fukt på insidan av krukan och när krukan är helt lätt. Har en genomskinlig plastkruka.
precis så som du gör....
känn på krukan, och kolla även bottenhålet så att det är tort innan du vattnar.
låt den gärna stå så som du gör, det är okay...
akta den bara för att få vatten i bladrosetten, då ruttnar den
durscha den gärna med handspruta nån gång då och då
Jag tror du haft otur å fått en kass blomma.
Min brukar stå i blom över ett halvår, sen blommar den alltid igen på samma sttänglar men det kan inte din göra eftersom sttänglarna börjat torka.
Finns nog inget annat att gör än slänga den å köpa en friskare variant.
Vattningen verkar du sköta helt perfekt!
Neeeej inte slänga den väl??
Måste jag det?? Är så rädd om den
AndreasBlomquist
04-09-2005, 10:17
CITAT (Bobbo @ 04-09-2005, 10:34)
Neeeej inte slänga den väl??
Måste jag det?? Är så rädd om den

Nej nej nej, det är klart du inte ska slänga den bara för att den har tappat blommorna. Det var det dummaste jag hört. Klipp bara tillbaka stängeln och fortsätt vattna som vanligt så kommer den sen igen men det kan ta ett bra tag. Normalt är väl att de blommar 3-4 månader om jag inte minns fel.
pisanggoreng
04-09-2005, 10:25
Du behöver absolut inte slänga den! Det du beskriver har alla (nåja, så många är de inte men ändå) okidéer råkat ut för, och efter att jag tagit bort vad som varit visset har de blommat efter några månader igen. Skulle man slänga sina växter så fort de inte blommar skulle det bli dyrt...
ÅÅÅ Tack

Nu blev jag glad
Jag brukar duscha dem med mjuk stråle och ljummet vatten, har alltid hamnat vatten i bladrosetterna då av naturliga skäl, men det är ingen som mått dåligt av det. Brukar alltid ha fönstret öppet kanske en hlavtimme året runt och det har de inte protesterat mot. Det är bara att fortsätta sköta den bra, och kanske plantera om den vid behov så får du säkert fler blommor, kanske inte det kommande året, men till nästa sommar kanske. Slänga en frisk planta är bara dumt.
Jag har hört så mycket olika om hur man ska göra. En del säger släng blomman

Några säger klipp ner stänglarna helt. Läste på odla.nu:s frågor och svar och där stod det att man ska spara 10cm på stänglen.
Hur vet jag vilket som fungerar??
Kommer iallafall inte slänga den
pisanggoreng
04-09-2005, 16:14
Klipp ner det som är visset (=helt torrt). Är någon bit längst ner fortfarande grön så spara den.
Monica R
04-09-2005, 21:52
CITAT (pisanggoreng @ 04-09-2005, 16:14)
Klipp ner det som är visset (=helt torrt). Är någon bit längst ner fortfarande grön så spara den.
På min orchide var det bara en bit längst upp som var brun och ca 2dm som är grönt. Ska jag då spara allt det gröna. Såg att min svärmor klippt bort allt av stängeln.
GoSatta
04-09-2005, 22:09
det där beror på, ivanliga fall klipper man bara av det som är torkat, dock kan man klippa ner allt om en stängel har blommmt om många gånger, varför? jo för ju fler gånger samma stängel har blommat ju färrebommor blir det så i bland vill man ge plantan en ny start även fast den inte vill det själv för att få mycket fler blommor när en ny stängel kommer.
Jag har en vars stängel blev bruten med knopp och allt, några månader senare kom den med en ny stängel på biten som var kvar av den gamla, nu har den blommat säkert hela sommaren:D
Generellt så klipper man bort det som är torrt och låter allt som ser frisk ut vara kvar
Jag brukar bara klippa bort det som torkat och är dött på stängeln och sparar sen resten. Vattnar gör jag typ var 10-14 dag, när krukan torkat ordentligt, vattnar också så att det kommer vatten i rosetten, även om jag så klart slår bort det värsta... Men jag har aldrig varit med om att den ruttnat. Sedan lägger jag alltid vitmossa på plantan, det gör susen och även den tröttaste plantan med de slappaste bladen kan få ny spänst med hjälp av en sådan dunderkur!:D
(Trådar om vitmossa har vi haft innan, sök så får du veta mer om det! Det ska vara riktig vitmossa, inte renlav som folk felaktigt kallar vitmossa...)
kristerh
05-09-2005, 10:38
Jag skulle nog vara väldigt försiktig med att ställa phalaenopsisen i vatten i en timme, det kanske kan fungera om man har en väldigt bra luftig kompost, men de flesta man köper har inte det och då kan det bli lite för mycket av det goda

samma sak med vatten i bladvecken, den är ju väldigt känslig för det, ni som har bra erfarenhet av det är ju bara att gratulera men en vacker dag ... (eller regnig)

så gillar den inte det. Bobbo jag rekommenderar dig att inte vattna genom att ställa den i vatten och undvika vatten i bladvecken, speciellt de översta bladvecken är känsliga.
Ge den näring varannan vattning på sommaren och 1gång i månaden på vintern.
krister
Powerowic
05-09-2005, 11:43
ibland blommar stängeln om ibland dör hela, våra brudorkideer blommar en gång om året på helt nya stänglar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.