Full version: Mormor eller vadå ?
Snöflinga
Nu är det så här att min ex sonhustru snart skall föda en bebbe. Pappan är en jättetrevlig, sympatisk kille ....

Hon är även mor till mina två barnbarn. Vi umgås ganska flitigt och jag har genom åren börjat betrakta henne som dotter och dessutom som bästa vän, vi har så roligt tillsammans, samma intressen och galna infall

tongue.gif
Hennes mamma gick bort när hon var i tonåren, så bebben har ingen mormor s.a.s.

Jag kommer att vara mycket närvarande i bebbens liv, men vad skall vi kalla mig blink.gif Det känns fel med mormor (för det är jag inte)

Därför, så tacksam för förslag, absolut inte "plastmormor", för jag är av naturmatrial smile.gif
*Felix matte*
Naturligast är väl att kallas vid namn.. eller?
och sedan när barnet är större får det själv välja om han/hon vill ha dig som mormor
Det finns många barn som bor långt från sina biologiska mor- och farföräldrar och har "extra" sådana på bostadsorten. wub.gif
netaave
Hur vore det med ditt förnamn, måste du prompt bli nåt du inte är?
wolkenkrabber
jag har aldrig haft en farmor eller mormor el farfar/morfar men jag hade min faster & hennes man och de var min farmor eller något liknande, ajja jag vet inte allt var momma sas, det är upp till barnet vad det vill kalla dig, det kommer nog med tiden
HippieSpellan
ja vill du inte bli kallad mormor av barnet så är det nog bäst med förnamnet. de andra kommer ju säga mormor..
Blomstertanten
CITAT (HippieSpellan @ 03-09-2005, 22:22)
ja vill du inte bli kallad mormor av barnet så är det nog bäst med förnamnet. de andra kommer ju säga mormor..

Dom andra borde ju säga farmor ! tongue.gif

Eller har jag missuppfattat allt ? unsure.gif

Inte första gången i så fall ! laugh.gif
Snöflinga
Nej, netaave.... jag vill inte promt bli kallad någonting jag inte är, men jag har ett litet konstigt namn smile.gif

Tänkte bara att ... nej, forget it....... Suck unsure.gif
HippieSpellan
CITAT (Blomstertanten @ 03-09-2005, 22:28)
CITAT (HippieSpellan @ 03-09-2005, 22:22)

Dom andra borde ju säga farmor ! tongue.gif

Eller har jag missuppfattat allt ? unsure.gif

Inte första gången i så fall ! laugh.gif

nä jag som är trött, du har rätt=)
Reserv
För henne själv så verkar du juh va´nåt av en bonusmormor, men för hennes nuvarande barn så är du juh farmor, det faller sig väl ganska naturligt sen för det nya barnet att kalla också dig för farmor, även om den har en alldeles riktig farmor också. Annars så kan det bli väldans struligt för det stackars barnet att dom andra säger farmor och den ska säga ditt namn eller nåt annat.
Björken
Jag tror att det är viktigt för alla parter och inte minst för barnen själva att man inte börjar kalla någon mormor/farmor/farfar/morfar som inte är det på riktigt, utan jag håller med om att namnet är bra.
Lever själv i en familj där min man alltså mina barns far är död och därför har mina barnbarn bara en farmor/mormor i livet deras farfar/morfar träffar de när de går till graven. Detta har vi varit noga med trots att de aldrig har träffat sin morfar/farfar. Min sambo kallar de vid namn och det har aldrig varit några problem och så har ju heller inte några konflikter inom barnbarnen uppstått heller. En av mina döttrar har två barn i ett tidigare äktenskap och är omgift med ytterligare ett barn i detta äktenskap.
Där är också lika noga att de första två barnen kallar sin pappa för pappa och deras lillasysters pappa för namnet osv med farmor och farfar.
Att börja snacka om plastpappa och plastmamma osv krånglar bara till det för alla parter.

Var rädd om dig och om alla andra i din omgivning
Snöflinga
HippeiSpellan laugh.gif laugh.gif laugh.gif Reserv, det ligger nåt i vad du säger, ska tänka på det rolleyes.gif

Barnbarna föreslog "Moms" tongue.gif
Rossi
Definitivt med namn. Jag har aldrig träffat min morfar men han som levde tillsammans med min mormor blev ju som min morfar men honom kallade vi alltid vid hans namn och det funkade bra!
*Felix matte*
CITAT (Björken @ 03-09-2005, 22:41)
Jag tror att det är viktigt för alla parter och inte minst för barnen själva att man inte börjar kalla någon mormor/farmor/farfar/morfar som inte är det på riktigt, utan jag håller med om att namnet är bra.
Lever själv i en familj där min man alltså mina barns far är död och därför har mina barnbarn bara en farmor/mormor i livet deras farfar/morfar träffar de när de går till graven. Detta har vi varit noga med trots att de aldrig har träffat sin morfar/farfar. Min sambo kallar de vid namn och det har aldrig varit några problem och så har ju heller inte några konflikter inom barnbarnen uppstått heller. En av mina döttrar har två barn i ett tidigare äktenskap och är omgift med ytterligare ett barn i detta äktenskap.
Där är också lika noga att de första två barnen kallar sin pappa för pappa och deras lillasysters pappa för namnet osv med farmor och farfar.
Att börja snacka om plastpappa och plastmamma osv krånglar bara till det för alla parter.

Var rädd om dig och om alla andra i din omgivning

Klokt sagt wub.gif
Chrihanna
Eller kanske hitta på ett nytt "namn", istället för mormor, för det blir ju lite fel.

Kanske "Mumma"? Eller "Mummu" eller "Mommo"?
Snöflinga
Inte alls dumt, Chrihanna smile.gif det var sådant jag efterlyste rolleyes.gif
Blomstertanten
CITAT (Snöflinga @ 03-09-2005, 22:54)
   Barnbarna föreslog "Moms"    :P

laugh.gif Strålande ! wub.gif biggrin.gif
pejori
CITAT (Rossi @ 03-09-2005, 22:56)
Definitivt med namn. Jag har aldrig träffat min morfar men han som levde tillsammans med min mormor blev ju som min morfar men honom kallade vi alltid vid hans namn och det funkade bra!

funkade här också smile.gif smile.gif
röstar för namn smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Chrihanna @ 03-09-2005, 22:57)
Eller kanske hitta på ett nytt "namn", istället för mormor, för det blir ju lite fel.

Kanske "Mumma"?  Eller "Mummu" eller "Mommo"?

Men jag är mormor till två som kallar mig mommo.. det är väl inget nytt namn.. småttingar har ju oftast svårt för bokstaven R och fastän tvååringen uttalar r:et perfekt så säger hon ändå mommo tongue.gif
Morfar kallas Moffa av ettåringen och moffar av tvåååringen.

Namn.. föreslår jag alltså att man använder. smile.gif
mulle
Jag tillhör en storfamilj där vi inte har haft skilsmässobarn eller ingifta och ändå bara använt förnamn.
Min mamma totalvägrade att låta sig kallas mormor och farmor och då barnbarnen alltid sa hennes förnamn började också vi barn lämna bort mamma och pappa...
Nu har jag styvbarn - förnamnet gäller. Och det lustiga är att de också har börjat använda sin mammas förnamn då de pratar med henne. Och då de ska tilltala sin pappa - min man - använder de numera också förnamnet.
Jag tror att barn ganska snabbt utformar sitt eget system.
Mulle
Sylvia
CITAT (Snöflinga @ 03-09-2005, 22:33)
Nej, netaave.... jag vill inte promt bli kallad någonting jag inte är, men jag har ett litet konstigt namn  smile.gif

Tänkte bara att ... nej, forget it.......   Suck  unsure.gif

Hur vore det med ett lättuttalat mormor-liknande namn, som det Wolkengrabben sa, Momma eller så?
På så sätt undgår du bli kallad mormor eller vid det ovanliga namnet, men ändå har ett nära och kära namn att kallas vid?
Inga från Närke
Jag är mormor. Min sambo som är från Finland och där heter det Ukki. Vi har haft tur eftersom det finns en icke närvarande morfar. Så mina barnbarn har alltid från början sagt mormor och ukki så det låter helt naturligt för oss. Samma med min sambos barnbarn där det finns både farfar, farmor och morfar, där har det blivit farfar och bestemor för vår del.

Men eftersom dina andra barnbarn kallar dig för farmor så kanske de kommer att säga det till dig också fast med ditt namn efter för det finns väl en farmor till förmodligen och där blir det bara farmor då. Eller så fråga f.d. sonhustrun vad hon tycker, kanske inte vill att du heter mormor heller eftersom det inte är riktigt rätt och det kan bli lite snurrigt för barnen när de blir lite större och förstår sammanhanget.
Lycka till och Grattis till bonusbarnbarn. Varför inte bonusfarmor förresten.
netaave
Det var inte menat som nån kritik till dig men jag tror det blir förvirrande för barnet om han/hon har två syskon som kommer att säga farmor till dig och han/hon ska säga något annat. Vänta och se, det blir nog barnet själv som så småningom hittar på nåt, ditt namn eller farmor skulle jag tro eftersom du redan har den rollen i familjen.

Sen beror det ju på om det finns en riktig farmor också då kan det ju bli knepigt förstås.

Mina barnbarn skulle kalla mig storfarmor tyckte svärdottern eftersom hennes egen farmor levde fick hon heta lillfarmor, det tog jag ur henne ganska snabbt. (Jag är stor och den andra liten)
Jag är farmor och inget annat.
Ina
En god vän till mej kallade en äldre släkting som betydde mycket för "mimma" - det är ju lite samma linje som "mommo" och dom liknande smeknamnen.
Zarah P
Jag läste en fråga på samma tema, för ett litet tag sedan, och jag tyckte att kvinnan som svarade (hon är visst någon sorts "supernanny" på TV) gav ett så himla bra svar.
Hon föreslog att man kan säga mormor/farmor och sedan namnet.
Exempelvis dog min mormor långt innan jag föddes, så den kvinna min morfar levt med under hela mitt liv, kan jag då kalla för "mormor Inga" eller "mormor Inga-Lisa" (om man inte uppskattar smeknamn).
Det där fungerar säkert olika för olika personer - jag har till exempel alltid kallat min far och mor vid namn (smeknamn), och min farmor också - men min morfar kallar jag "morfar".
Det bästa är nog att gå på känsla. Så länge det känns bekvämt, så.
Sedan brukar ju barn göra sina egna val, ganska fort. smile.gif

Jag håller tummarna för att du hittar en lösning ni trivs med!
HippieSpellan
CITAT (netaave @ 04-09-2005, 13:38)
Mina barnbarn skulle kalla mig storfarmor tyckte svärdottern eftersom hennes egen farmor levde fick hon heta lillfarmor, det tog jag ur henne ganska snabbt. (Jag är stor och den andra liten)
Jag är farmor och inget annat.

hm det är ju hennes som ska heta gammelfarmor... lite granna "äldre är äldst"=)

Mommy kanske? även om det är engelska=)
Tatta
CITAT (Chrihanna @ 03-09-2005, 22:57)

Kanske "Mumma"? Eller "Mummu" eller "Mommo"?

Men.. "Mommo" var min RIKTIGA mormor så det går inte ju wink.gif

Vet inte annars..hmm.. Om ditt förnamn är svårt kanske du har ett smeknamn?
Snöflinga
Tack, alla.... trevligt med alla svar smile.gif

Gjort en tanke-sammanfattning och kommit fram till att namnet egentligen inte är så himla viktigt..... Huvudsaken är att bebben känner sig älskad och välkommen till världen, för det är den rolleyes.gif

Vad jag sedan skall kallas är ovesäntligt, egentligen....... (lite egotrippat av mig inser jag nu) Bebben löser det säkert själv naturligt tongue.gif

Ser fram emot att skjutsa en barnvagn, det var längesen wub.gif
Anma
Min farmor och farfar är båda bortgångna men numer kallar jag min mans farmor och farfar för just farmor och farfar, vet knappt vad de heter på riktigt... tongue.gif

Snöflinga, skönt att du kommit fram till att barnet själv får lösa frågan om vad du ska kallas. Man kan känna sig verkligen särbehandlad om syskonen säger en sak och man själv inte får säga det. I synnerhet om man själv inta har en farmor/mormor eller vad det nu kan vara.
heid-o
Her i Norge har vi mormor, farmor, men noen kalles også for BESTEMOR. Det er egentlig et "navn" som går på begge, men det høres da koselig ut,- ikke sant?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon