Madeleine1
Jag har
- Hornsärv (Ceratophyllum demersum)
- Dvärgnäckros (Pygmea helvola)
- Skavfräken (Equisetum hyemale)
- Svärdtåg (Juncus ensifolius)
i min lilla damm som kommer att bottenfrysa i vinter. Hur vinterförvarar jag dem bäst? Alternativen jag har är inomhus-normaltemp, inomhus-mörk källare, 15 grader, garage-minusgrader. Var ska jag göra av dem? wacko.gif
Maggan H
Alla utom näckrosen borde klara frysning, har i alla fall gjort det hos mig zon 1 men vi har oxå ganska kalla vintrar ibland. Ta in näckrosen och ställ den i vatten. Förvara gärna kallt men den får inte bottenfrysa, att den fryser ovanpå gör inget.
Madeleine1
Oj. Klarar de av att frysas in? Det trodde jag inte. smile.gif Håller tummarna för att det funkar även här uppe hos mig. Eller någon som har andra tips?
Lena i Torslanda
Margareta har helt rätt! I naturens egna dammar så fryser ju dessa växter alltid in under vintern. Det är endast dina näckrosor som måste ha så mkt vattendjup så att det inte blir is ner till rötterna.
Madeleine1
Okidoki! Tack ska ni ha för informationen!! smile.gif
kristerh
Det där med att näckrosor inte skulle tåla bottenfruset vet jag inte om jag tror på wink.gif jag har ett ekfat som jag grävt ner o har som damm och i den har jag en mininäckros, och dammen bottenfryser varje vinter men näckrosen verkar inte bry sig, den är lika fin varje sommar rolleyes.gif
krister
Madeleine1
Intressant! Jag funderar på att prova att låta allt bo kvar i dammen för att lära mig vad som klarar och vad som inte klarar. Blir lite spännane... wub.gif blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon