Full version: Ingen frukt?
julman
Hej,
jag planterad för ca 7 år sedan ett IngridMarie i en villaträdgård. Det finns gått om andra träd i närheten. Om våren blommar det och ämnen bildas men inga utvecklas till fullmogen frukt ? Varför blir det så ? Är det någon som har förslag på åtgärdder? :huh:
Erika zon 4
Jag har ett familjeträd, med fyra äppelsorter på och det planterade jag -98. Hade inga äpplen på det fram till förra sommaren men jag hade blommor. Det jag gjorde förra året var att gödsla på våren och vattna mycket när det blommade och hela sommaren när det var så där extremt varmt. För mig hjälpte det iaf och jag fick STORA härliga äpplen, en 10 st skulle jag tro, ganska mycket på mitt miniträd. Mums!
(tillägger att jag vet inget speciellt om just sorten 'ingrid marie')
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på att trädet blommar och fruktämnen bildas så är det nog inget fel på pollineringen.

Men något verkar göra så att trädet inte orkar bära fram frukten. Själv skulle jag ta bort gräset under trädet och förbättra jorden med ex,. kompostjord och sedan så gröngödslingsgröda under trädet. Gärna med honungsfacelia i. +Vattna trädet med flera rotblötor från blomning och framåt. Är det väldigt mycket fruktämnen på trädet, kartgallra ganska hårt. Ungefär en knytnäve ska man få plats med mellan frukterna.

(Skulle trädet sitta i vattensjuk mark så kommer det aldrig att må speciellt bra. Då är det flytt som gäller eller plantering av något nytt träd på bättre plats.)
Cilla
Detta är vanligare än man tror - att det unga (under 10 år) fruktträdet blommar men inte ger frukt.

Det första man naturligtvis måste göra är att se om trädet blommar, och om det är många eller få blommor. Titta gärna på trädet redan nu och gissa vad som ska bli blomknopp. Blir man lite van kan man redan nu se vad som ska bli blom och blad. HÄR
har jag lagt in några bilder på olika knoppar.

Det andra är att se om blommen utvecklar sig normalt. Kanske blir blommen angripen, skrumpnar och blir brun innan blombladen faller av? Då är det en angripare som gör att man inte får frukt.

Om det blåser och regnar under hela blomningen kan det bero på utebliven pollinering. Bin, flugor, humlor och getingar tar semester när vädret ruskar i kronorna.

Och om du fått naturlig blom, om kronbladen fallit av som vita snöflingor och det inte regnat och blås under hela blomningen - då är det sannolikt näringsbrist.

Ofta gör vi ett för smalt hål vid planteringen (precis så som det står på de flesta planteringsråd). Rötterna orkar inte sträcka ut och få näring utanför gropen. Eller så orkar de men möts bara av konkurrens från gräsmatta.

Tag upp grässvålen under kronan. Gödsla med kompost eller odla ettåriga växter i området. Skydda trädet mot djur och kanske som här, mot barns bollek... Tag bort stödpinnar så snart rötterna fäst sig i jorden, annars satsar inte trädet på att bli stabilt i sig själv.
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Det är som jag misstänker - gräsmatta under fruktträd är en konkurrensfaktor. Själv tänkte jag odla smultron :-) och krasse skall hämta mina träd om ca två veckor!!! Om allt går i lås d v s!

Hälsar Ingrid
Cilla
Gräsmatta och fruktträd är en dålig kombination. Men som tur är har de flesta mossa och lite slitna gräsmattor som gör att träden får syre och näring ändå... Odlingar och rabatter i de vuxna trädens närhet (5-15 meter ifrån) är också bra. Dit sticker rötterna hos de vuxna fruktträden och där får träden det de behöver.
julman
Hej,
tack för all hjälp !
Jag kommer att ta bort gräsmattan och förse trädet med näring.
Är blåkorn rätt näring eller skall det vara ngt annat?
mvh Rikard rolleyes.gif
Cilla
Säkrast för att undvika för mycket kvävegödsling, är att använda naturgödsel. Dels kan man vända grässvålen upp och ned och lägga under kronan. Dels kan man använda en blandning av kompost eller löv och brunnen stallgödsel. Brunnen kogödsel finns att köpa i handeln. Det behövs inte stora mängder.

Ovanpå detta kan man om man vill gödsla med blommor, dvs så ettåriga blommor som man låter vissna ned på platsen, eller som man slår eller klipper ned när de blommat klart.

Är det ett ungt träd (15 år eller yngre) kan man behöva vattna någon gång under försommaren när grundvattnet står lågt och om det varit torr väderlek. När gräsmattan runt om kring börjar gulna är det också dags att vattna träden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon