LinneaZon2-3
Hej,

jag tänker plantera min lökar (tupan, krokus, ...) snart. När jag är klar, går det bra att lägga täckbark ovanför? Skotten kommer väl att titta upp genom barken till våren ändå?
kerstin z5-6
javisst -men det är overkill i z2-3 smile.gif
Hannele
CITAT (LinneaZon2-3 @ 04-09-2005, 09:55)
När jag är klar, går det bra att lägga täckbark ovanför?

Täckbark tjäl ju kväve. Parkmull är bättre?
LinneaZon2-3
Tack för svaret!

Jag har tänkt att avända täckbark för att hindra ogräs.
Sommartorparn
CITAT (LinneaZon2-3 @ 04-09-2005, 21:06)
Tack för svaret!

Jag har tänkt att avända täckbark för att hindra ogräs.

Jag tror det blir bra med täckbark! Inte behöver lökväxter speciellt mycket kväve, så det tror jag inte blir något problem. Om lökväxterna orkar upp? Det beror kanske på hur tjockt du tänker lägga. Jag har hittat krokusar på 20 cm djup i jorden och nog har de orkat upp. Såg ut som små purlolökar när jag grävde upp dom. Vet inte om tulpaner är lika duktiga på att ta sig upp, men värt att prova.
fruberglund
Jag lade ett rätt tjockt lager täckbark när jag planterade lökar förra hösten. Det blommade så fint i våras så smile.gif

Var lite orolig att sakerna inte skulle orka upp igenom men det var inga problem.

Var några lökar som inte kom upp alls men det tror jag inte beror på täckbarken utan andra saker.
Anki V
Orkar lökarna upp även om det är tidningspapper under täckbarken, typ en dagstidnig tjock?/Anki
kerstin z5-6
mer tveksamt, men jord eller mull i dm lager går bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon