|
Full version: Olika fushior
Maggan H
04-09-2005, 10:21
Hej! Jag kan få en mängd olika sticklingar av en massa olika fuschior snart när de ska strippas och tas in. Kan man plantera sticklingar nu på hösten och ha dom som krukväxter för att tas ut till nästa vår? Hur ska jag annars göra? Jag VILL ha fler...
birgitek
09-09-2005, 12:30
Är det ingen som vet? Skulle också gärna ha svar på den här frågan Birgit Ek
Jag stämmer in, vore bra att veta om man kan/hur man gör. Får så många sticklingar nu på förhösten, när jag klipper ner fuchsiorna, men lyckas sällan rota dem.
Lady Hamilton
09-09-2005, 13:36
Jag brukar ta sticklingar på våren Då de börjar skjuta skott. Och eftersom de är så lätt rotade och växer så fort brukar man "få o det blir över" Men då är det det där med övervintringen Men de tar vi i en annan tråd  (Om ni har lust)
birgitek
09-09-2005, 15:37
Övervintringen är ett elände, har försökt massor med gånger och lagt ned massor med arbete utan resultat. I år tänker jag försöka med höststicklingar som jag övervintrar inne på fönsterbrädan. Fast det kanske misslyckas också och då får jag väl göra som vanligt dvs. köpa sticklingar på våren. Birgit Ek
Det är svårare rota höstskott, och så blir dom taniga. Men det är väl bara att testa. Är bara fuchsian vedartad så klarar den att övervintra svalt, mörkt + 2-5 grader i krukan. Efter en sommar blir alltid en del av fuchsian vedartad, dom mjuka gröna skotten överlever inte vintern. Med åren blir den lättare att övervintra, grövre, mer vedartad, första vintern är svårast.
Lady Hamilton
09-09-2005, 17:39
I fjol råkade en Fuchia som jag höll på att stamma upp, "gå av" (den blåste sönder) på sen hösten. Då tog jag "toppen" (vedartad) och lyckades rota den i jord. Och det växte ut nytt från det som blev kvar i krukan (nytt grönt). Dessa båda placerade jag under belysning och svalt och de överlevde Nu har jag en sådan tur att jag redan har svaltoch använder belysning till övervintring av bl.a citusar o banan, så för mig blev det inget x-tra
Jag tror att jag tänker köra med lysrör ganska nära ovanför sticklingarna i år, som med småplantor som man drar upp. Sedan så har jag ett rum där jag kan ha det lite svalare, t ex 15 grader, under tiden jag rotar de små. Och så tänker jag ha på rotningshormon. Så får vi se om det kan fungera... Tänk om det skulle lyckas, vad måååånga sticklingar jag skulle få då...
Eva i Skåne
09-09-2005, 21:49
Jag kan bara instämma i era problem med övervintringen Jag har så många fina fuchsior i år och jag vill förstås ha dem nästa år också. Har inte lyckas övervintra dem nån gång ännu, men ifjol höst hade jag också en liten avbruten stickling som jag stack i jord i den allra minsta sortens kruka och förvarade i sovrumsfönstret hela vintern och den överlevde! Jag har tänkt försöka göra så med nån liten stickling av var sort samtidigt som jag ska försöka än en gång att ta vara på de stora plantorna. Nån gång ska det väl lyckas...
Själva övervintringen av fuchsiorna brukar faktiskt gå bra för mig, åtminstone de år då jag lagt ned dem i en 50 cm djup grävd grop, fyllt på med löv, lagt på plast, mer löv och tyngder i hörnen för att inte plasten ska blåsa bort. Skyddat läge. Då skulle jag säga att jag haft ungefär 85-90 % överlevnad. I år tänker jag lägga dem skyddat intill en mur (har flyttat från "gropen"), lägga på rejält med löv och ev granruskor, plast och mer löv. Så får jag se hur det går. Jag rekommenderar gropmetoden varmt! Fast det vore ändå roligt att lyckas med höststicklingarna...
Lady Hamilton
10-09-2005, 07:36
Och jag har sand i växthuset och brukar gräva ner en del där. Innan jag gräver ner dem beskär jag dem unjefär till hälften och tar bort krukorna sedan täcker jag med sand och lägger på en frigolit skiva, överst lägger jag en "gätte hög" med gräsklipp.
Men som Ti bee skriver är det viktigt att skydda mot fukt.
Och eftersom jag i våras fick smältvatten in i växthuset överlevde inte alla. Så i år kommer jag att beskära mina lite, och övervintrar i ute rummet.
Maggan H
10-09-2005, 17:52
Det är tydligen ett problem det här med höststicklingar,  men skam den som ger sig, jag tänker prova så man VET!  Tänkte sticka ner skotten i en blomlåda typ 'fönster' och ha dom varmt till att börja med, badrummet blir nog bäst. OM dom rotar sig kan man flytta ut dom till övervintringsboden, där jag utan problem övervintrade min första, en stamfuschia sistlidna vinter.  Jag kan ju få MASSOR av sticklingar av en man i Gualöv, lite ovanliga och svårare sorter, han har precis allt! Kanske kan ni rekommendera någon fin sort? Fast alla har väl sin favorit...
Köper nya varje år, varje vinter dör en del sorter, det är inget och deppa för, kul och köpa nya sorter också. Men här är några av mina överlevare som inte dött i garaget.  Little Beauty, vanlig sort  New Millenium, kom 2000 den blir hög och är vacker Andra som jag fått behålla är Lyes Unique från 1886 en jätte idag, Sonata, Golden Treasure ( klarar sol ) Beacon har jag som stamträd, Aurores Superba. I våras köpte jag mest gamla sorter, ska testa om dom är enklare att överleva. En sort jag är mycket nöjd med i sommar är Celia Smedley blev riktigt stor på en sommar. Är medlem i Fuchsiasällskapet och jag försöker lära mig av deras tidning, och hemsida. I somras var jag på "Öppen Trädgård " hos en kvinna med otroliga fuchsior, alla var nergrävda i rabatterna jag ska testa det nästa sommar, vet inte om det är bättre för dom ?
Caprice
19-09-2005, 11:23
Det går jättebra att göra sticklingar av det man klipper... Jag sticker ned dem i en godisbox ifrån affärerna, i vanlig jord och ställer vid ett sydfönster i ett vanligt uppvämt rum... Och där får den stå under hela vintern, tar hand om den som en vanlig inomhusväxt. Problemet är snarare ljuset... Fuchsian vill ha mycket ljus för att inte bli ranglig... Å andra sidan räcker det med att den rotar sig under vintern, jag toppar den ständigt ändå för att den ska bli buskig och fin.. Använder inget extraljus till sticklingarna. Hälften av sticklingarna brukar minst klara sig... Å andra sidan får det lätt plats 12 sticklingar i en godsbox...
Maggan H
19-09-2005, 17:02
Ja jippie vad bra!  Sätter du bara ett enda skott sen i varje kruka, Caprice?
Caprice
20-09-2005, 00:14
Japp, eller ev två-tre om du fått många av samma sort som klarat sig, då får man en riktigt fin buske... De har växt till sig så pass under vintern att det bara är att plantera ut i rabatten, eller i kruka om man vill det...
Jag brukar misslyckas med mina höststicklingar på fuchsiorna som jag klipper ned. I år gjorde jag lite annorlunda (inte lysrör), efter att någon nämnde att ljus kan hämma rotningen. Jag ställde sticklingskrukorna på en bänk istället för i fönstret och nu verkar ca 30 % av sticklingarna ha rotat sig, ganska bra resultat för höststicklingar här hos mig, där annars bara någon enstaka tar sig. Bort från ljuset verkar vara en bra idé!
Jag skulle rekommendera Heston Blue, vita foderblad och ljuslila kjol, den är ljuvlig. Vad jag skulle vilja säga är att testa er fram med alla möjliga metoder, om man googlar så tror jag man kan få tämligen många tips på olika övervintringar av Fuchsior, det är bara att läsa på;) Titta på biblioteket också, jag tror att om man tittar runt bland gamla trådar så har vi nog fått med de vanligaste övervintringsmetoderna här på forumet. Vad man ska undvika är för höga temperaturer och frost i allmänhet (om man inte kör med metoden att låta frosten ta lätt) En annan fin fuchsia är Flammentanz, helt klarröd antingen fylld eller enkel. (tror den hette så men är osäker, hittar inga bilder på google)
Det finns billiga genomskinliga plastbackar på ikea. Ställ dem upp-och-ned över sticklingarna när de ska rotas, så får du ett litet miniväxthus på fönsterbrädan. Det ökar luftfuktigheten och hjälper småttingarna att överleva tills de fått rötter. Men lägg backen på något upphöjt, så det blir lite luftcirkulation, annars blir det lätt mögel. värme undertill har jag hört ska främja rotbildning också.
Maggan H
26-09-2005, 09:42
Tack alla för era tips, hoppet är tänt! Det blir kanske, återigen, golvvärmen i badrummet till familjens stora förtret  som blir försöksrotningsplats... De som tar sig, ska jag vänta och klippa ner dom tills på våren?
låter bra allt detta jag har en fuchsia som inte vilat på två år jag fick den som stickling o den har banne mej blommat hela tiden i år tänker jag ta sticklingar på den bara den slutar blomma men den kommer att f å vara kvar på sin plats bakom bambujalusiet i vardagsrummet där den verkar trivas ypperligt men sticklingarna ska jag sätta i en balja alldeles nära sin mamma berättar hur de går sen
Suck, så har det hänt igen, det som såg så lovande ut...nu är de flesta sticklingarna vissnade...bara ett fåtal överlevde modellen jag nämnde ovan. Palettbladen däremot frodas. :-/
CITAT (Caprice @ 19-09-2005, 12:23) Jag sticker ned dem i en godisbox ifrån affärerna, i vanlig jord och ställer vid ett sydfönster i ett vanligt uppvämt rum... Och där får den stå under hela vintern, tar hand om den som en vanlig inomhusväxt. Problemet är snarare ljuset... Fuchsian vill ha mycket ljus för att inte bli ranglig... Å andra sidan räcker det med att den rotar sig under vintern, jag toppar den ständigt ändå för att den ska bli buskig och fin.. Använder inget extraljus till sticklingarna. Har du dom i ett fönster över element? Går det bra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|