AnitaO
Nyfunnen mindre välkommen gäst.
Har grävt en tunnel inne i våran carport med 2 utgångar.
Den ena på baksidan och den andra in i min redskapsbod. sad.gif
Goda råd välkomna!
Reserv
Om du vill ha väck den helt och hållet kan du kontakta nån med jakträtt så kan dom skjuta den. Annars så kanske dom kan fånga den i nån fälla och släppa längre ut i skogen där den hellre får va´.
AnitaO
CITAT (Reserv @ 04-09-2005, 13:12)
Om du vill ha väck den helt och hållet kan du kontakta nån med jakträtt så kan dom skjuta den. Annars så kanske dom kan fånga den i nån fälla och släppa längre ut i skogen där den hellre får va´.

Fick tag i en jägare, men det är väl inte tillåtet att skjuta i tättbebyggt område.
Inte många har fällor eftersom det inte är så vanligt med grävlingjakt.

Han tyckte jag skulle ringa kommunen i morgon och få hjälp av deras skyddsjägare t.ex.

Under tiden har jag byggt lite provisoriska staket.
Fasar för tanken att hundarna skulle hitta grävlingen wacko.gif
Jisses vad livat det skulle bli då.
Reserv
Vet inte om det gäller även tätbebyggt område.

Riktlinjer-avskjutning av grävlingar
AnitaO
CITAT (Reserv @ 04-09-2005, 16:33)
Vet inte om det gäller även tätbebyggt område.

Riktlinjer-avskjutning av grävlingar

Tack.
Jag sökte tidigare idag på nätet och hittade bara hänvisningar till jaktvårdsföreningar m.m.

I vilket fall som helst som kom vår närmsta granne hem för en stund sedan.
Han kom över till oss. Enligt honom var det bara att skrämma dom ordentligt så kom dom inte tillbaka.
Dom skramlade och tjoade med spadar och den förskräckta grävlingen tog till flykten med en farlig fart.
Kröp under staketet och sen skymde häcken så vi såg inte var han tog vägen.
Förhoppningsvis upp i skogen, men vi får hålla koll lite närmsta dagarna så han inte slog ner sina bopålar hon någon av våra grannar.

Jag som höll mig på några meters håll hoppade upp på en trädgårdsstol när han kom farande över gräsmattan.

Sambon ropade inifrån carporten "Passa dig Anita, för nu kommer den"
Den repliken borde man få höra även i andra sammanhang laugh.gif tongue.gif wink.gif
ingrid fuxwall
Tror nog att ni får räkna med att den kanske kommer tillbaka - tyvärr räcker det nog inte med att skrämma iväg den, fast jag kan ju ha fel, den som härjade här hade kanske lite eget sätt.

ingrid
AnitaO
CITAT (ingrid fuxwall @ 04-09-2005, 22:50)
Tror nog att ni får räkna med att den kanske kommer tillbaka - tyvärr räcker det nog inte med att skrämma iväg den, fast jag kan ju ha fel, den som härjade här hade kanske lite eget sätt.

ingrid

Nä, helt säker tror inte jag heller att man kan vara.
Vi har blockerat gångarna som han hade grävt med stenar och kompostgaller.

I länken som Reserv lade ut så stod det att man måste köra iväg med den 3-4 mil om man t.ex. fångade den.

Bävar mest för att hundarna ska stöta ihop med den.
Skulle nog kunna bli en ganska otrevlig historia.
snuffe
Jag hörde om några som blivit av med en grävling som grävt sig in under en sommarstuga :
Under en helg användes stugan av ungdomar som spelade hög musik med mycket basdunk.
Grävligen flyttade.
Fast det funkar antagligen inte heller i tättbebyggt samhälle...

Anna
stina
Har hört om något liknande tips. Att skjuta in en batteridriven radio på hög volym in under exempelvis huset om det är där den är. Då ska den tydligen flytta.
Kakaduan
Kissa i boets mynning!

Grannen på vårt sommarställe fick grävlingsgryt på tomten och frågade pappa hur man skulle bära sig åt. "Lugn, jag fixar det", svarade pappa lagom hemligt. När ingen såg gick han dit och pinkade i ingången till grytet. Minns inte hur länge han upprepade det hela, men grävlingarna uppskattade i alla fall inte att bo där någon annan revir-pinkade!

Efter ett tag försvann grävlingarna. Nu finns det ju ingen som vet vart de flyttar, men en bit bort blir det antagligen.

Kakaduan
ester
biggrin.gif
Om man inte får skjuta i tätbebyggt område så hur funkar det med övriga tips & råd? Jag kan liksom se framför mig hur Anita, till tonerna av högljudd hårdrocksmusik, sitter och kissar på sin gräsmatta i ett radhusområde. Kan inte låta bli att tänka på Svenska Hjärtan. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Helt underbart!!!
jåj
Kanske lösningen är EL-Stängsel?
Själv använder jag det runt min villaträdgård för att hålla rådjuren borta.
Detta borde fungera mot grävling också ?
Efter ett anfal av ilska och förtvivlan förra vårn så inhandlades en anläggning på Jul och tråd och stolpar.
Stolparna lätt flytbara satte 20 cm innanfö häcken i gräsmattan.

Nu lever rådjuren på grannarnas tomter laugh.gif laugh.gif och jag får behålla alla mina växter och grönsaker wub.gif

Har hittat bättre stolpar på grangården av glasfiber jämfört med Julas vingliga plast.

Lycka till
JÅJ
ester
CITAT (jåj @ 05-02-2006, 11:00)
Kanske lösningen är EL-Stängsel?
Själv använder jag det runt min villaträdgård för att hålla rådjuren borta.
Detta borde fungera mot grävling också ?
Efter ett anfal av ilska och förtvivlan förra vårn så inhandlades en anläggning på Jul och tråd och stolpar.
Stolparna lätt flytbara satte 20 cm innanfö häcken i gräsmattan.

Nu lever rådjuren på grannarnas tomter laugh.gif laugh.gif och jag får behålla alla mina växter och grönsaker wub.gif

Har hittat bättre stolpar på grangården av glasfiber jämfört med Julas vingliga plast.

Lycka till
JÅJ

Jag har elstängsel runt mina hästhagar. Rådjuren behöver ha minst 150 cm högt till översta tråden för att inte kunna hoppa in. Sen behövs flera trådar så att de inte ska krypa under/emellan. Har märkt att de ser vita elband bra, men där jag använder tråd så går de in i tråden och drar av den. Framförallt de gånger strömen inte är på. Dock verkar rådjuren väldigt känsliga för ström och håller sig borta även när effekten på aggregatet är lågt. Men de har fortfarande sina invanda stigar som de vill gå. Så snart strömen är av eller staketet nere så går de samma vägar som de alltid gjort. Jag antar att de, liksom hästarna, på håll känner vibrationerna av elen i staketet.
Älgarna plöjer rakt igenom wacko.gif

Grävlingar är ju ganska tuffa och hårdhudade djur. Vad jag har förstått har de dålig syn och jag kan inte tänka mig att de skulle hoppa över nåt staket. Och till skillnad från rådjuren verkar de inte ha så inbitna rutter.
Jag tror nog också att ström hade kunnat vara bra. Fast med rejält drag på strömen och en låg metalltråd. Sen tror jag inte att man behöver ha det speciellt lång tid utan att grävlingen väljer att söka sig någon annan stans.

Jag tror också på el! Om det inte behövs användas så länge kan det vara en dyr investering. Kolla med något djurstall ifall du skulle kunna få låna/hyra ett aggregat och kanske även några plaststolp och en eltråd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon