CITAT (jåj @ 05-02-2006, 11:00)
Kanske lösningen är EL-Stängsel?
Själv använder jag det runt min villaträdgård för att hålla rådjuren borta.
Detta borde fungera mot grävling också ?
Efter ett anfal av ilska och förtvivlan förra vårn så inhandlades en anläggning på Jul och tråd och stolpar.
Stolparna lätt flytbara satte 20 cm innanfö häcken i gräsmattan.
Nu lever rådjuren på grannarnas tomter

och jag får behålla alla mina växter och grönsaker
Har hittat bättre stolpar på grangården av glasfiber jämfört med Julas vingliga plast.
Lycka till
JÅJ
Jag har elstängsel runt mina hästhagar. Rådjuren behöver ha minst 150 cm högt till översta tråden för att inte kunna hoppa in. Sen behövs flera trådar så att de inte ska krypa under/emellan. Har märkt att de ser vita elband bra, men där jag använder tråd så går de in i tråden och drar av den. Framförallt de gånger strömen inte är på. Dock verkar rådjuren väldigt känsliga för ström och håller sig borta även när effekten på aggregatet är lågt. Men de har fortfarande sina invanda stigar som de vill gå. Så snart strömen är av eller staketet nere så går de samma vägar som de alltid gjort. Jag antar att de, liksom hästarna, på håll känner vibrationerna av elen i staketet.
Älgarna plöjer rakt igenom
Grävlingar är ju ganska tuffa och hårdhudade djur. Vad jag har förstått har de dålig syn och jag kan inte tänka mig att de skulle hoppa över nåt staket. Och till skillnad från rådjuren verkar de inte ha så inbitna rutter.
Jag tror nog också att ström hade kunnat vara bra. Fast med rejält drag på strömen och en låg metalltråd. Sen tror jag inte att man behöver ha det speciellt lång tid utan att grävlingen väljer att söka sig någon annan stans.
Jag tror också på el! Om det inte behövs användas så länge kan det vara en dyr investering. Kolla med något djurstall ifall du skulle kunna få låna/hyra ett aggregat och kanske även några plaststolp och en eltråd.