HippieSpellan
04-09-2005, 13:41
Har en fråga som jag inte hittar i böckerna,
5. Vad kallas den skeppsbyggnadsteknik som användes i vikingatidens skeppsbyggeri?
någon som har något förslag?
Det enda jag kommer på är Långskepp, men det är juh bara ett annat ord för vikingaskepp.
Knarr var en annan typ av vikingaskeppsom användes mest i Sverige, dom var mindre än långskeppen.
HippieSpellan
04-09-2005, 13:54
mm och det säger inget om tekniken heller, och det finns inget om det i boken =/
klinkbygge...
är byggtekniken man använde på vikingatiden, enligt maken
HippieSpellan
04-09-2005, 14:16
på båtar? inte på hus väl?
Vikingatida skepp var klinkbyggda, med överlappande brädor, jag tror det var vanligt även på järnåldern. Tror främsta fördelen var att man kunde använda tunnare brädor, och ändå få högre hållfasthet.
Tillägg : när jag sökte efter "klinkbyggda skepp" så hittade jag denna :
http://www.historiska.se/histvarld/artikel....asp?name=SkeppDär nämns att de förutom att vara klinkbyggda, även var skalbyggda. Exakt vad det betyder vettetusan, men tydligen startade man med kölen och byggde båten upp från den, utan mall.
HippieSpellan
04-09-2005, 14:25
TOPPEN.. snart klar med en kurs då=D
CITAT (HippieSpellan @ 04-09-2005, 15:16)
på båtar? inte på hus väl?
på båtar ja
HippieSpellan
04-09-2005, 20:28
Tack till er båda!=)
någon som har ett förslag till hur man kan förklara gavelhålsförsedda hällkistor? hål på kortsidan känns lite fel.
Björken
04-09-2005, 20:41
Här är vad NE säger om gavelhålsförsedda hällkistor
Avbalkningen kan bestå av två motsatta stenar, tillhuggna så att de bildar ett s.k. gavelhål, vilket är särskilt vanligt i Västergötland.
Kanske kan det hjälpa dig med ett svar
HippieSpellan
09-09-2005, 17:57
Gaah nu är jag här igen, fast nu på paleolitikum. tre olika stadier som flinttillverkningen gick igenom under denna tid.
levalloistekniken tror jag räknas som första, och det är spånteknik,
men sen då? har inte hittat något annat än spånteknik...
Björken
09-09-2005, 18:17
Hej!
Har skickat mail till dig med en hjälp på vägen när det gällde frågan du ställde Lycka till
HippieSpellan
09-09-2005, 19:05
CITAT (Björken @ 09-09-2005, 19:17)
Hej!
Har skickat mail till dig med en hjälp på vägen när det gällde frågan du ställde Lycka till
You are the best!! vi sitter tre personer och tittar i böckerna men kan inte hitta svaren på vissa frågor, och nu ska jag sluta fråga, TACK SÅ hemskt mkt
Björken
09-09-2005, 19:39
Inga problem jag ställer gärna upp och hjälper till har pluggat mycket själv genom åren och vet hur svårt det kan vara ibland att hitta svaren man behöver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.