Jeanette/västra götaland
04-09-2005, 15:31
fröställningarna (heter det så?) ut?
Jag skall ta fröer på min näva och vet inte om det är fröer eller nåt annat som jag plockat.
Mvh Jeanette
Tyvärr så vet jag juh inte hur fröställningarna ser ut, men det ger sig nog när dom mognat. Själv kommer jag nog inte ens under nästa år att få se hur fröställningarna ser ut. Ända sen i våras har jag för första året fått massa "daggkåpeblad" i rabatten, jag har friskt rensat bort detta otyg, men så slog mig tanken häromdan.......vart faen tog alla nävor vägen......hmmmmm ja, just det, så var det
Jeanette/västra götaland
04-09-2005, 18:18
Kanske inte så käckt att rensa bort nävorna.

Jag har nämligen hittat torra små grejor med fröliknande saker i.
Jag trodde att de skulle ha storknäbbar som pelargonen. Det har inte denna.
Hmm så svårt det är. Men jag tror att det är fröer, det ser så ut.
CITAT (Jeanette/västra götaland @ 04-09-2005, 19:18)
Jag har nämligen hittat torra små grejor med fröliknande saker i.
Jag trodde att de skulle ha storknäbbar som pelargonen. Det har inte denna.
Hmm så svårt det är. Men jag tror att det är fröer, det ser så ut.
Ta till vara alla då och sen är det juh bara att så, lycka till.
nävorna har ochså storknäbbar, men frön ligger löst i, så när den torkar och spricker upp så kastas fröna iväg.
mvh zazu
Jeanette/västra götaland
04-09-2005, 18:23
Har alla nävor storknäbbar?
Nu blev jag osäker igen...
Jag lägger in en bild i mitt fotoalbum, det kanske inte är någon näva då
jodå, det är en näva.
får inte din storknäbbar(eller vad man nu ska kalla dem)
mvh zazu
Här är en liten förklaring, tydligen så ska dom också ha "storknäbbar"
Näva
Jeanette/västra götaland
04-09-2005, 18:43
Nu har jag lagt in en bild på vad ajg tror är frökapslar och i den de små svarta fröerna.
Vad tror ni?
Jaa, nog tusan ser det ut som frökapslar och frön, det kanske är olika på olika nävor. För dina blad ser juh inte ut som mina heller, mina såg ut som daggkåpa.
Jeanette/västra götaland
04-09-2005, 18:54
Ah jag chansar på att det är fröer.
Så får jag helt enkelt hålla koll på min planta (har inte tittat på den förrän igår) och se om det blir storknäbbar på de som blommar nu.
Tack för hjälpen.
Ophelia
08-09-2005, 06:00
Jag älskar nävor men skulle aldrig kunna förklara hur fröna ser ut. Själva fröna är ju lite lagom små men sitter ju i höljen som ser knepiga ut. Fck en bra förklaring i orden "storknäbb"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.